- #E-mobilita
- 3 min.
- 13.11.2024
Elektrická motorka Zero SR/S má v sebe obrovský tunel pre zlepšenie aerodynamiky
Spoločnosť White Motorcycle Concepts využila svoje poznatky z tvorby aerodynamicky revolučnej motorky WMC250EV a v spolupráci so spoločnosťou Zero Motorcycles ich aplikovala na elektrickú motorku Zero SR/S.
Výsledkom ich spolupráce je prototyp motorky, naprieč ktorou prechádza vzduchový tunel zlepšujúci jej aerodynamiku a teda aj maximálny dojazd.
„Celý priemysel v súčasnosti čelí obrovskej technickej a obchodnej výzve vyrábať elektrický motocykel s výkonom blízkym jeho benzínovému ekvivalentu,“ uviedol Robert White, zakladateľ a generálny riaditeľ White Motorcycles Concepts. „Tento problém si vyžaduje kombináciu inovácií na preklenutie priepasti, nielen spoliehanie sa len na technológiu batérií.“
Vedeniu spoločnosti White Motorcycles Concepts padla motorka Zero SR/S do oka ešte na výstave EICMA 2023. White uviedol, že keď ju po prvýkrát videl naživo, okamžite vedel, že je vhodná na prestavbu tak, aby do nej mohli implementovať ich patentovanú technológiu vzduchového tunela.
Prototyp upravenej motorky Zero SR/S nasáva vzduch za predným kolesom do dvojitého kanála, kde je vedený stredom motorky cez celú jeho dĺžku a končí až nad zadným kolesom. Aby bol prietok vzduchu čo najefektívnejší, WMC tím navrhol nový predný blatník a ochranný kryt na vidlicu, ktorý má zabezpečovať hladký vstup vzduchu do tunela.
Efektivita motorky sa vďaka aerodynamickému tunelu zvýšila o 10 %. Motorka najmä pri vyšších rýchlostiach generuje menší odpor vzduchu, čo sa okrem jazdných vlastností pozitívne prejavuje aj pod zníženie nárokov na jej elektrický pohon a teda batériu, ktorej výdrž sa tým automaticky zvyšuje. Výrobcovia, ktorí na túto technológiu stavia pri reálnych produkčných modeloch, si budú môcť vybrať, či chcú zákazníkom ponúknuť čo najvyšší dojazd, alebo naopak zmenšiť batériu a tým znížiť hmotnosť, náklady na výrobu i čas potrebný na jej nabíjanie.
„Tento dôkaz koncepcie nám poskytol cenné poznatky o potenciálnych výhodách integrácie aerodynamického potrubia do elektrických motocyklov, uviedol Abe Askenazi, technický riaditeľ Zero Motorcycles. „Budeme pokračovať v skúmaní doplnkových technologických vylepšení, aby sme našim zákazníkom dodali špičkové produkty.“
Zatiaľ nie je známe, či Zero Motorcycles tento prototyp pretaví do možnosti dodatočnej servisnej úpravy existujúcich motoriek Zero SR/S, alebo technológiu z dielne WMC aplikuje v rámci niektorého z budúcich modelov. Náklady na implementáciu tejto technológie by však mali byť podľa spoločnosti pomerne nízke, čo nás utvrdzuje v tom, že ju skôr či neskôr určite uvidíme využitú aj v reálnych produkčných modeloch.