- #Aplikácie a hry
- 9 min.
- 15.6.2025
Elden Ring Nightreign - tuhá hra s prvkami Souls, battle royale a co-op akcie
Megahit Elden Ring s 30 miliónmi predaných kusov a masívnym svetom si priamo pýta ďalšiu hru.
Autori sa rozhodli pre zaujímavú odbočku a do existujúceho univerza vložili nové zážitky.
Svet rovnaký, ale dianie skôr rozložené
V prvom rade si treba uvedomiť odlišný žáner hry – namiesto veľkej hutnej RPG je Nightreign vedľajšia hra, ktorá ráta s tým, že originál ste už prešli. Takže vám ani tak nebude rozpovedať o dianí v The Lands Between, predstavovať hrdinov či bossov a už vôbec nepôsobí ako nadväzujúce pokračovanie. Celý svet je využitý pre nové dobrodružstvo, ale s odlišným zameraním a formátom hrania.
Príbeh sa tu objavuje skôr vo forme drobných epizód v misiách a hoci budete mať čo objavovať, nie je to celistvá epická výprava. V prvej polhodine sa ešte dočkáte dlhších animácií a nastolenia situácie, v zásade je však hrdina poslaný do krajov, ktoré sužujú zlí bossovia a tých treba odstrániť. Tu a tam nájdete zápisky či vedľajšie rozprávania niekoľkých postáv, ale to je všetko – kvôli deju asi Nightreign nenainštalujete.
Rovnaký svet znamená rovnaké lokality. Ale nie automaticky nudu, pretože ak ste hru okúsili či prešli, viete o obrovskej rozlohe, rozmanitých regiónoch a miestach pre vyžitie. Tie prídu vhod, lebo ich znalosť priamo pomáha pri prechádzaní jednotlivých misií.
Už v úvodnej polhodine hra vysvetlí kľúčové miesta a ich rolu počas hrania – kostoly pridávajú liečive predmety, ohnivé body vám môžu zvýšiť level či doplniť štatistiky, hrady a ruiny sú miesta bojov s bossmi a pod. Znalosť miest pomáha – lebo viete, ako ďaleko ste od bodu, kde sa dá vylepšiť zdravie či situácia. Ale pozor – pozície sa môžu meniť vďaka náhodne generovaným prostrediam.
Súbojový systém rýchly i ťarbavý
Najprv pár slov k súbojovému systému, ktorý ostal vo veľkej miere rovnaký ako v základnej hre. Počas prvej prechádzky napadnutou krajinou vám ho hra dostatočne vysvetlí: vaša postava je síce rýchla, no zároveň nerozdáva údery na počkanie. Musíte si premyslieť, kedy švihnúť mečom (ľahký / ťažký úder), kedy použiť obranu a čo je kľúčové – ako nasadiť špeciálnu vlastnosť. Tú ma každé povolanie iné, nabíja sa istý čas (takže nehrozí používanie dookola) a potom je ešte otázne, či ju vstrebe aj nepriateľ. Lebo ak má štít, značí to inú odolnosť ako odkrytý oponent – a bossovia sú ešte samostatná kapitola.
Na súbojovom systéme je postavený základ hry – hra ho síce v prológu zopakuje, ale prirodzene ráta, že ho už poznáte. Asi málokto naštartuje Nightreign bez absolvovania stoviek smrtí v pôvodnej hre. S tým súvisí aj povedomie o slabinách beštií a rytierov – hra automaticky berie, že viete, čo na koho platí a to budete uplatňovať v skupinovom súboji.
Pretože Elden Ring Nightreign je postavený ako co-op hra pre troch hráčov. Teoreticky sa dá hrať aj sólo, no prichádzate o časť výhod. Napríklad oživovanie – keď hrajú traja a vám dôjde život, vaši parťáci k vám môžu prísť, uštedriť vám ranu zahojenia a ste znova na nohách. No keď hráte sami, nemá vás kto oživiť, boti nefungujú ako plnohodnotné postavy z iných hier. Tým pádom je sólo hra podstatne ťažšia – nedá sa úplne odporúčať, ale ak chcete väčšiu výzvu, nedá sa ani zakázať.
Keď bojujete v trojici, máte aj lepšie možnosti, podobne ako v multiplayer hrách. Vyberáte si z ôsmich povolaní a za každé sa hrá inak. Jednak majú inak namiešané atribúty a k tomu unikátne vlastnosti či pasívne prvky. Funguje tu aj systém relikvií – pri voľbe postavy si do kalichu vkladáte tri odlišné a tie určia finálne zloženie vašich možností. Na ich naháňaní je postavený celý cyklus zberu predmetov: buď sa snažíte získať lepšie zbrane alebo práve relikvie – zvyšná výzbroj je odsunutá na vedľajšiu koľaj.
Nighreign cyklus s battle royale prvkami
Keď už viete, že hra sa odohráva vo svete Elden Ring a tých istých regiónoch so známym súbojovým systémom, je na mieste popísať ten odlišný herný princíp, ktorý Nightreign prináša. Na vašej základni Roundtable Hold môžete putovať po niekoľkých miestach, ale najmä si vyberať z tzv. expedícií. To sú misie, na ktorých je postavená hra – do nich sa púšťate, aby ste porazili finálnych bossov a posunuli sa ďalej. Funguje to spoľahlivo, ako záťahy či misie v MMO hrách.
Vyberiete si teda mapu/misiu a štartujete na istej pozícii. Máte svoje zbrane, schopnosti a súbojmi s menšími nepriateľmi získavate skúsenosti, zvyšujete svoj level (vždy začínate odznova) za runy získané od nepriateľov a všetko ide automaticky. Ak máte dosť, idete nahor – ak vám runy chýbajú, na vyšší level si ešte počkáte. Cca po 15 minútach bádania príde upozornenie, že nadíde noc. Netrvá dlho a zotmie sa, herná mapa sa začne zmenšovať (za ohnivé fialové hranice sa fakt neoplatí ísť = okamžitý pád zdravia na nulu), až z nej ostane iba jedna aréna. Do nej dorazí boss a musíte ho poraziť.
Ak ste úspešní, je to skvelé a nastane deň druhý, kedy prejde cyklus znova. Bádate asi štvrťhodinku na mape, získavate čo sa dá, príde večer, noc, opäť malá aréna a druhý boss. Po zdolaní bossa č.2 sa objaví teleport a ten vás dostane k jednému z nočných pánov, alias novinka Nightreign. Ten je pre vás neznámy, takže neplatia staré taktiky a hľadáte cesty ako ho poraziť. A ak zmastíte aj toho, bum, misia úspešná a podarilo sa vám dostať ďalej.
Ako správne čítate, po ceste existuje kopa nástrah, kedy môžete zomrieť a misia končí neúspešne, pričom si z nej neodnesiete vôbec nič. Ani skúsenosti, ani zbraň či lepšiu vlastnosť. Niekedy umriete počas dňa, inokedy nestačíte na prvého alebo druhého bossa. A bežný štandard je, že nedáte toho nočného a polhodina je v čudu. Je to frustrujúce? Je. A je to zároveň poučné? Áno. Ak máte radi tento typ hier, núka sa tu unikátny mix Souls a battle royale. No to nie je všetko…
…aby mapy nestagnovali (keďže hráte na povedomých miestach), mení sa ich pôdorys a niekedy aj pozícia kľúčových miest. Vďaka tomu nemáte pocit, že idete stále tú istú rundu (len možno s inými hráčmi) na iného bossa, ale dostanete závan sviežosti. Misie a mapy sú výborne nadizajnované a autori vedia, kde sa ocitnete, preto vám môžu hádzať aj vhodné kľúčové body či výbavu do truhlíc tam, kde treba.
Navyše hru oživujú náhody. Tým, že nešla do úplne generovaného sveta alias mapy z Diablo série, ale drží si stále tu svoju, náhodné výpady, skupiny nepriateľov, udalosti alebo miesta na mape (aha, tu je kráter, tu hora, inde zase pasce) dokážu váš cca 35-minútový postup dostať do inej roviny. Aj opakovanie mapy či ťahu na bossa môže byť iné s rovnakou partiou hráčov. Ale odlišnosť môže dodať aj iný výber povolaní a postupu. Elden Ring Nightreign skrátka počas 20-30 hodín nechce nudiť a autori si devízy uvedomujú.
Mix všetkého – a najmä tuhého
Z toho vyplýva, že fanúšikovia Elden Ring majú pred sebou zaujímavú výzvu, hoci je otázne, či môže titul osloviť všetkých 30 miliónov. O tuhej obtiažnosti polemizovať netreba, tú už poznajú (a ak Elden Ring nedokážete či neviete hrať, neužijete si ani túto partičku). Len je otázne, koľko hráčov bude akceptovať všetky nové prvky, lebo každý môže časť hráčov odradiť: silne odporúčaný co-op/multiplayer, battle royale elementy, cyklická roguelike hrateľnosť, nie príliš hutný príbeh.
Ale naopak, ak ste fanúšikom každého prvku, co-op, battle royale a Elden Ring stále milujete, toto môže byť pre vás hra roka plná výziev, ku ktorej sa budete ešte dlho vracať.
Elden Ring Nightreign vyšiel 30. mája 2025 na PS5, Xbox Series a PC. Základná hra nie je podmienkou pre spustenie/hranie.
Výhody
- nové žánrové prvky a iná hrateľnosť v známom svete
- rozličné povolania a ich mix v co-op núka dobré možnosti
- chytľavý systém misií a náhodných prvkov
- využitie prvkov battle royale a roguelike
- noví bossovia donesú veľké výzvy (i frustrácie)
- solídny rozsah
- vylepšená grafika a interface
Nevýhody
- využíva len existujúci svet, nie nové regióny
- príbeh je tu len načrtnutý, nie rozvinutý
- absencia chatu a iných pomôcok pre co-op