Pred pár dňami slovenský vynálezca a dizajnér, Štefan Klein, predviedol hladké pristátie svojho prototypu lietajúceho auta AirCar na bratislavskom letisku. To sa mu podarilo naživo s jeho už druhým lietajúcim autom. To je ešte unikátnejšie, ako lietajúce auto AeroMobil, ktoré tiež navrhol on.
Prvé lietajúce auto vytvoril a vymyslel ešte v spoločnosti AeroMobil, ktorú aj spoluzakladal pred mnohými rokmi. V roku 2017 spoločnosť ale opustil a založil si vlastnú spoločnosť Klein Vision, ktorej cieľom je tiež postavenie lietajúceho automobilu.
Keďže všetky patenty prenechal v pôvodnej firme, všetko musel navrhnúť od nuly. Vďaka tomu navrhol celkom nové lietajúce vozidlo, ktorého skladacie krídla sa sklopia a zapustia do konštrukcie vozidla. Zároveň sa vozidlo skráti, pretože v letovom režime má aj pre lepšiu stabilitu zadné krídlo vysunuté dozadu.
Na inom koncepčnom videu je už možné vidieť aj predstavy Štefana Kleina a jeho tímu o tom, ako vy AirCar mal reálne v praxi fungovať. Zároveň je vidieť i to, že vrtuľa bude sklápateľná. Rovnako sklápateľné budú aj krídla.
28. júna 2021 Štefan Klein predviedol let a hladké pristátie na ploche bratislavského letiska o 6:05 ráno. Letel pritom z Nitry, odkiaľ štartoval len 35 minút pred tým. Toto bolo pritom už 142. úspešné pristátie AirCaru!
„Tento let začína skutočnú éru duálnych vozidiel. Otvára novú kategóriu dopravy a vracia ľuďom slobodu, ktorá bola pôvodne pripisovaná automobilu.“ povedal Štefan Klein po prílete v Bratislave. Nakoniec vozidlo zložilo svoje krídla a Štefan Klein s ním prešiel aj večernou Bratislavou.
Lietajúce vozidlo AirCar je zatiaľ iba vo fáze vývoja. Klein Vision vraj rokuje so zahraničnými investormi o masívnej investícii, ktorá by posunula projekt ďalej k reálnej výrobe.
Ako píše Klein Vision vo svojej správe, AirCar Prototyp 1 je vybavený motorom BMW s výkonom 160 koní s pevnou vrtuľou a vystreľovacím bezpečnostným padákom. Pod dohľadom Divízie civilného letectva Dopravného úradu Slovenskej republiky absolvoval AirCar už viac ako 40 hodín testovacích letov, vrátane ostrých zatáčok, 45 stupňových náklonov, testovania stability a manévrovateľnosti. AirCar Prototyp 1 lietal vo výške 2500 metrov a dosiahol maximálnu cestovnú rýchlosť 190 km/h.
AirCar Prototyp 2, predprodukčný model, bude vybavený motorom s výkonom 224 kW (300 koní) a získa certifikáciu lietadla EASA CS-23, ako aj povolenie na cestnú prevádzku kategórie M1. Prototyp 2 so staviteľnou vrtuľou dosiahne predpokladanú cestovnú rýchlosť 300 km/h s doletom do 1 000 km.