Už koncom mesiaca obnoví Swiss Post a americká firma Matternet dodávateľskú službu pomocou robotizovaných dronov. Program bol pozastavený v auguste 2019.
Spolupráca Swiss Post a Matternetu fungovala zhruba rok v troch švajčiarskych mestách, kde prepravovali laboratórne vzorky (napr. krvné testy) medzi nemocnicami. Drony to dokázali oveľa rýchlejšie a efektívnejšie ako pri tradičnej doprave po cestných komunikáciách. Spomína sa úspora zhruba 45 minút.
Pomocou tejto služby sa vykonalo asi 3 000 úspešných letov, havária v januári 2019 pri Zürišskom jazere zastavila ich prevádzkovanie až do apríla 2019. Druhá havária v máji spôsobila, že Swiss Post pozastavil tento moderný spôsob doručovania zásielok na neurčito.
Vtedy dron havaroval len 50 metrov od skupinky detí. Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung robotický dron nekontrolovateľne letel a dopadol v zalesnenej oblasti, v blízkosti materskej školy a hrajúcich sa detí.
Drony od Matternetu sú konvenčné kvadrokoptéry, ktoré unesú užitočné zaťaženie 2 kg do vzdialenosti 10 km.
Drony sú vybavené systémom núdzového pristátie pomocou padáka, ktorý sa automaticky aktivuje ak dôjde k poruche. Dron zastaví motory, vypustí padák a pristane na zemi. Počas tohto režimu bliká núdzovými svetlami a vydáva hlasný poplašný zvuk, aby varoval osoby nachádzajúce sa v blízkom v okolí.
Januárová nehoda bola spôsobená skratom, ktorý prerušil napájanie systému GPS. Núdzový systém fungoval dobre a dron padol do vody. Manéver bol podľa spoločnosti Matternet „úplne v rámci bezpečnostného konceptu našich operácií“. Druhá havária bola vážnejšia a nepodarilo sa ju presne identifikovať. Spôsobil ju zrejme prudký vietor, ktorý zapríčinil, že keď dron vypustil núdzový padák, zamotal sa do vrtulí, ktoré ho následne poškodili.
Obe spoločnosti zriadili nezávislú revíznu komisiu zloženú zo skúsených leteckých odborníkov. Mala za úlohu preskúmať bezpečnostné postupy s prevádzkou dronov.
Jeden z členov komisie, Michel Guillaume, konštatoval, že „Swiss Post a Matternet zachovávajú vysoké bezpečnostné normy a vysokú úroveň informovanosti o bezpečnosti. Procesy, ktoré boli preskúmané, boli na vysokej úrovni už pred incidentmi. Neexistujú žiadne dôvody, prečo by sa letové operácie nemali obnovovať.“
Komisia doporučuje realizovať Swiss Post a Matternet niekoľko zmien:
- Matternet by mal implementovať nové bezpečnostné odporúčania stanovené Federálnym úradom pre civilné letectvo (FOCA) a Švajčiarskou radou pre vyšetrovanie bezpečnosti dopravy (STSB) po predchádzajúcich nehodách;
- Swiss Post získa väčšiu kontrolu na aktuálnych operáciach dronov;
- do 31. 3. 2020 sa zriadi nezávislý dozorný orgán pre procesy súvisiace s bezpečnosťou;
- a napokon, Matternet vylepší svoje bezpečnostné protokoly.
Obe spoločnosti už na zmenách intenzívne pracujú. Od nehody realizovali 2 000 testovacích letov na vylepšených bezpilotných lietadlách, ktoré majú byť bezpečnejšie ako drony. Už 27. januára sa táto moderná dodávateľská služba obnoví.
Švajčiarska pošta je očividne oboma nohami nielen v správnom storočí, ale aj dobe, ktorá praje pripraveným. Medzitým sa tu u nás – medzi Tatrami a Dunajom – stále tešíme z možnosti používania platobnej karty na našich poštách.