Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Dotykové obrazovky v autách znižujú bezpečnosť jazdy, existujú však výnimky

Dotykové obrazovky v autách znižujú bezpečnosť jazdy, existujú však výnimky
Zdroj | Brecht Denil
Stanislav Vinc
Dotykové obrazovky v autách znižujú bezpečnosť jazdy, existujú však výnimky
Zdroj | Brecht Denil
Zdroj | Brecht Denil

Automobilky začali v posledných rokoch čoraz intenzívnejšie vo svojich nových modeloch nahrádzať fyzické tlačidlá a otočné kolieska dotykovými obrazovkami. Na menšej ploche, s nižšími výrobnými nákladmi a teoreticky aj nižšou poruchovosťou tak dokázali vodičom a pasažierom poskytnúť viacero funkcií. Otázne je to však s bezpečnosťou.

Keďže softvérové tlačidlá na dotykových obrazovkách neposkytujú (bez využitia dodatočných technológií) žiadnu hmatovú odozvu, počas jazdy ich nie je možné nahmatať a ovládať naslepo a vodič je tak často nútený aspoň na krátky čas spustiť zrak z vozovky, čím seba a zvyšok posádky vystavuje zvýšenému riziku dopravnej nehody. Túto teóriu najnovšie potvrdili aj tvrdé dáta.

Obsah pokračuje pod reklamou

Švédsky automobilový magazín Vi Bilägare počas leta otestoval používateľské rozhranie jedenástich moderných áut, ktoré zhromaždil na letiskovej dráhe spolu s testovacími vodičmi. Tí mali istý čas na to, aby sa so svojimi vozidlami a ich rádiami, resp. infotainment systémami najprv. dobre zoznámili.

Následne mali za úlohu počas jazdy vykonať tie najbežnejšie úkony od výberu rádiovej stanice až po úpravu teploty prostredníctvom ovládania klimatizácie. Do testu sa zapojilo aj dvanáste auto, 17-ročné Volvo V70 zo „starej školy“, ktoré nedisponuje dotykovou obrazovkou.

Zdroj | Vi Bilägare

Nie je zrejme žiadnym prekvapením, že práve Volvo z roku 2005 vybavené fyzickými tlačidlami si viedlo v teste ďaleko najlepšie. Jeho vodič dokázal štyri naplánované úkony vybaviť počas jazdy do desiatich sekúnd, počas ktorých pri rýchlosti 100 km/h vozidlo prešlo 306 metrov.

Najhoršie si naopak v teste viedlo čínske MG Marvel R, kde vodič na rovnaké úkony potreboval až 44,6 sekundy. Kým sa on za volantom venoval obsluhe dotykovej obrazovky, vozidlo precestovalo až 1 372 metrov. Veľmi dobre v teste nedopadlo ani BMW iX, ktoré má podľa magazínu komplikované používateľské prostredie.

VozidloPočet sekúnd potrebných pre vykonanie úkonovSkóre 1-5
BMW iX30,44
Dacia Sandero13,53,75
Hyundai Ioniq 526,73,5
Mercedes GLB20,23,5
MG Marvel R44,93,25
Nissan Qashqai25,12,5
Seat Leon29,34,25
Subaru Outback19,43,25
Tesla Model 323,54
Volkswagen ID.325,73,75
Volvo C4013,73,5
Volvo V70 (2005)104,5

Redakcia Vi Bilägare pochválila vozidlá Dacia Sandero a Volvo C40, ktoré testami prešli za 13,5, resp. 13,7 sekundy aj napriek tomu, že disponujú dotykovými obrazovkami. Podpísať sa pod to mal najmä fakt, že údajne nie sú prešpikované priveľkým množstvom funkcií a tak je pohyb v ich systémoch pomerne jednoduchý.

Špeciálne zaujímavých prehreškov sa dopustili vozidlá VW ID.3 a Seat Leon, do ktorých výrobca namontoval dotykové ovládanie klimatizácie, ktoré však nedisponuje podsvietením a tak je ho prakticky nemožné ovládať v tme. Dobrou náhradou za fyzické tlačidlá podľa redakcie nie je ani hlasové ovládanie, ktoré nefunguje spoľahlivo a v našich končinách väčšinou vyžaduje znalosť cudzieho jazyka.

Zdroj