- #Aplikácie a hry
- 4 min.
- 18.4.2023
Dolietali Angry Birds? Sega odkupuje fínske Rovio za 706 miliónov eur
Milióny predaných kópií hier a hračiek, kreslený seriál a neskôr aj celovečerné animované filmy. Videoherná séria Angry Birds dostala fínsku spoločnosť Rovio Entertainment na mapu mediálnych gigantov. Čoskoro ju však má pohltiť ešte väčšia ryba.
Rovio plánuje odkúpiť japonský herný gigant Sega, ktorý si fínsku spoločnosť cení na 706 miliónov eur.
Spoločnosť Rovio Entertainment založili v roku 2003 traja študenti Helsinskej technologickej univerzity. Veľkej slávy sa však dočkali až v roku 2009, kedy do sveta vypustili dnes už legendárnu videohru Angry Birds. Okolo jednoduchej hernej mechaniky postavenej na praku, hrdinoch a protivníkoch a gravitácii, postavili v priebehu nasledujúcich rokov zábavný príbeh, ktorý si napokon nielen prostredníctvom hier obľúbili deti i dospelí.
Niekoľkým rokom plných úspešných pokračovaní, ako aj seriálových a filmových adaptácií sprevádzaných množstvom hračiek pre deti, nasledovali roky hľadania sa. Rovio odkúpilo viacero vývojárskych štúdií, zatiaľ čo v jeho vedení sa prestriedalo viacero riaditeľov vrátane veteránov z iných videoherných spoločností.
Rovio vygenerovalo v minulom roku výnosy vo výške 317,7 miliónov eur, pod ktoré sa podpísalo viac ako 500 zamestnancov naprieč ôsmimi štúdiami. Keď sa teda v januári tohto roka objavili prvé správy o plánovanej akvizícii, nebolo to žiadnym prekvapením. Otázkou už iba bolo, kto blúdiacej spoločnosti udá smer a koľko za to bude ochotný zaplatiť.
Hlavným adeptom na akvizíciu bola izraelská spoločnosť Playtika, ktorá za Rovio ponúkala 750 miliónov eur. Ich jednanie však bez akéhokoľvek vysvetlenia od niektorej zo strán stroskotalo. Rovio však akcionárov už v tom čase ubezpečovalo, že jedná z ďalšími možnými partnermi. Tento týždeň napokon vysvitlo, že medzi ne patrila aj japonská Sega.
História spoločnosti Sega siaha až do roku 1960, pričom do histórie herného biznisu sa za tú dobu zapísala nielen desiatkami obľúbených hier, ale aj videohernými konzolami. Maskotom spoločnosti je celosvetovo známy ježko Sonic, no do portfólia spoločnosti patria aj obľúbené série Total War, Yakuza či Virtua Fighter.
Zatiaľ čo Sega spoluvytvárala segment konzolového hrania, Rovio vyrástlo na ešte väčšom boome smartfónov a tabletov. Obe spoločnosti dnes vlastnia hodnotné značky a skúsené štúdiá, avšak z opačných strán videoherného biznisu. Ich spoločným zámerom je tieto strany prepojiť a vzájomne využiť skúsenosti a zdroje toho druhého.
Po dokončení akvizície plánuje Sega urýchliť vývoj svojich existujúcich hier, no zároveň vytvoriť prepojenie medzi značkami Sega a Rovio. Japonskej spoločnosti tiež Rovio imponovalo svojimi skúsenosťami v oblasti vývoja hier v štýle živých služieb, do ktorých je neustále pridávaný obsah prostredníctvom pravidelných aktualizácií a interakcií s komunitou.
Sega si od akvizície sľubuje aj preniknutie na ďalšie trhy, vrátane Európy a Severnej Ameriky. Rovio bude na druhej strane podľa spoločnosti Sega môcť využiť jej skúsenosti na rozšírenie portfólia svojich hier mimo mobilných zariadení, napr. na herné konzoly a webové prehliadače.
„Medzi rýchlo rastúcim globálnym herným trhom má trh mobilných hier obzvlášť vysoký potenciál a dlhodobým cieľom SEGA je urýchliť svoju expanziu v tejto oblasti,“ povedal Haruki Satomi, prezident a generálny riaditeľ skupiny Sega Sammy Holdings. „Som presvedčený, že kombináciou značiek, postáv, fanúšikovskej základne oboch spoločností, ako aj firemnej kultúry a funkčnosti sa v budúcnosti vytvoria významné synergie.“
Ponuka spoločnosti Sega predstavuje prirážku 63,1 % z uzatváracej ceny spoločnosti Rovio z 19. januára, posledného dňa predtým, ako sa prvýkrát objavili správy o potenciálnej akvizícii a 19 % prirážku k uzatváracej cene z piatka 14. apríla. K dokončeniu akvizície by podľa spoločností malo dôjsť pri uzatváraní druhého kvartálu, čo predstavuje zhruba začiatok leta.