- #E-mobilita
- 3 min.
- 29.11.2022
Do centra mesta len na elektromobile? Mestá majú túto právomoc už teraz
So zverejnením nového Akčného plánu rozvoja elektromobility sa na verejnosť postupne dávkujú rôzne témy, ktoré môžu byť na prvé počutie kontroverzné. Jednou z nich je aj zriadenie nízkoemisných zón v centrách miest.
Takéto nízkoemisné zóny sa už praktizujú v niektorých veľkých európskych mestách, čím sa snažia vytlačiť individuálne formy prepravy z úzkeho centra a zároveň v týchto lokalitách výrazným spôsobom znížiť úroveň emisií. Nový Akčný plán rozvoja elektromobility, ktorý je v pripomienkovom konaní, túto otázku opäť otvára aj na Slovensku.
Na tému ako prvá upozornila TV Markíza. Pravdou však je, že nízkoemisné zóny môžu zriadiť samosprávy už niekoľko rokov. Napokon, hneď v úvode nového Akčného plánu sa píše, že túto možnosť už mestá a obce majú – „Príkladom je existujúca legislatíva umožňujúca obciam a samosprávam zriadiť bezemisnú alebo nízko emisnú zónu…“
Zákon z 3. marca 2010 o ovzduší, v najnovšej verzii účinnej od 09.04.2020, dáva samosprávam právomoc vytvoriť zóny, do ktorých môžu vstúpiť len vozidlá so žiadnymi alebo nízkymi lokálnymi emisiami. V § 2 – Vymedzenie základných pojmov, sa pod písmenom f) vysvetľuje nízkoemisná zóna ako územie obce, časti obce alebo mestské časti, v ktorých je regulovaná prevádzka cestných motorových vozidiel s cieľom udržať alebo zlepšiť kvalitu ovzdušia.
Podrobnosti sú uvedené v § 9 – Opatrenia na obmedzenie znečisťovania ovzdušia na dosiahnutie dobrej kvality ovzdušia. Pod daným pragrafom sa nachádzajú komplexné vymedzené informácie o zriadení nízkoemisných zón, počnúc § 9, odsekom 3) – „S cieľom obmedzenia znečistenia ovzdušia z dopravy môže obec všeobecne záväzným nariadením zriadiť nízkoemisnú zónu, do ktorej je povolený vjazd len cestným motorovým vozidlám.“
Napriek právomociam zatiaľ nevznikla na Slovensku žiadna nízkoemisná zóna. Nový Akčný plán rozvoja elektromobility však už necieli na samotnú možnosť zriadenia týchto zón, ale skôr na „motiváciu“, aby sa dané zóny skutočne vytvorili. Spomína sa tu totiž doplnenie legislatívy o možnosť vyberať poplatky za vstup do takýchto zón pre vozidlá na spaľovací pohon.
Samozrejme, v takomto prípade sa má počítať aj s výnimkou, kedy daný poplatok nie je nutné hradiť. Avšak, netreba robiť paniku. Ako sme už spomenuli, Akčný plán rozvoja elektromobility je v pripomienkovom konaní a navyše, nejde o povinnosť, ale iba o nástroje, s ktorým môžu obce a mestá pracovať pri plnení ekologických cieľov.
Okrem návrhu nízkoemisných zón text obsahuje aj mnohé ďalšie možné úpravy. Napríklad zvýhodnené parkovanie pre elektromobily (v niektorých mestách už takéto zvýhodnenie platí) či zavedenie rýchlostných obmedzení na vybraných cestných úsekoch pre vozidlá so spaľovacím pohonom. Také obmedzenie, respektíve zvýhodnenie, je platné napríklad v Rakúsku a je známe pod skratkou IG-L.