- #Aplikácie a hry
- 14 min.
- 29.11.2020
DiRT 5 a NFS: Hot Pursuit Remastered: sú to najlepšie arkádové preteky jesene?
Niektoré preteky sa zamerajú na najvernejšiu simuláciu, ale iným ide primárne o zábavu – a to je aj prípad tejto dvojice. DiRT rozvíja jazdu v blate a teréne, zatiaľ čo Need for Speed: Hot Pursuit oprášil známy diel s policajtmi a pretekármi.
DIRT 5 (Xbox Series X, PS5, PS4, Xbox One, PC)
Dirt znamená v preklade špina, ale pre hráčov je už dobrých pár rokov synonynom pre parádne preteky v blate, daždi či na snehu. Päťka sa posúva opäť na vyššiu úroveň a prináša najmä rozsiahly zábavný mód kariéry plný rozmanitých výziev a pretekov.
Malým prekvapením od prvých minút môže byť, že DiRT 5 je pomerne ukecaná hra a prepašovala si sem aj vlastný príbeh. Stále si na začiatku vytvárate vlastného pretekára (a patrioticky to môže byť aj Slovák) a smerujete do tutoriálu, no hneď v ňom sa vás ujme mentor AJ (známy videoherný hlas Troy Baker z The Last of Us), ktorý vám predstaví jednotlivé formy pretekov, vaše úlohy i celé fungovanie.
V tom smere je ešte hra príjemná, lebo spôsoby jazdy nepoznáte – často sa mieša asfalt s blatom, uvádzajú sa rozličné pravidlá a vtedy príde vysvetlenie vhod. Neskôr však objavíte, že okrem AJ je tu ďalší dôležitý chlapík – váš súper Bruno Durand (opäť známy hlas Nolan North, z Uncharted či Call of Duty).
A čím ste ďalej v kariére, tým viac sa odhaľuje rivalita a množstvo deja, či už v podobe scén, monológov, podcastov a pod. Niežeby to bol úžasný príbeh pre videohry alebo pocta filmom ako Rýchlo a zbesilo, skôr je to výplň medzi pretekami, aby ste si oddýchli a vypočuli čosi navyše.
Jazdný model je príjemný na zábavu, ale zároveň vám nedovoľuje robiť úplne kaskadérske kúsky či blbosti. Je jasne orientovaný na arkádovú stranu, nie drsnú simuláciu, ale osobne mi túto sezónu azda najviac vyhovuje zo všetkých pretekov. Od začiatku sa vrháte do rýchlych otáčok, ale v zákrutách si musíte dávať pozor, či ich nerežete príliš silno a neprichádzate o výhody.
Treba správne načasovať brzdenie i akceleráciu, ale hra vás netrestá tým, že sa prevráti auto na kapotu len pri miernom ťuknutí do súpera alebo prekážky. I keď na tie si treba dávať pozor – kameň pri ceste, zábrana alebo podobné pevné časti vás dokážu v momente zastaviť, otočiť a častým úkazom je, že pri tejto nehode vás obehne celý pelotón. Ak sa vám to stane raz, teoreticky máte šancu na solídny výsledok. Ak aj druhý raz, to už sa môžete rovno vzdať či reštartovať preteky.
Obtiažnosť a AI nie sú nízko nastavené, jednak trestajú vaše chyby a zároveň sú drzí, nevyspytateľní a dokážu prekvapiť v nečakaných chvíľach. Napríklad nezvládnete dobre štart a zamotáte sa v spleti súperov. Možno stratíte dve cenné sekundy, ktoré sa vám nikdy nepodarí dobehnúť, ako sa mi stávalo neraz v prvých častiach kariéry.
Alebo jazdíte príliš riskantne a myslíte, že 180-stupňovú zákrutu dáte vo vyššej rýchlosti len kvôli tomu, že sa snažíte splniť limit 70 míľ za hodinu? Môžete na to doplatiť, lebo nesplníte ani limit a pokazíte si preteky. V tom smere je ťažké predpokladať, kedy je lepšie voliť skôr bezpečnú jazdu a kedy riskovať kvôli dodatočným úlohám.
Nehovoriac o dotieravých súperoch, ktorí niektoré zákruty chodia spoľahlivejšie ako vy a najmä tie pred cieľovou rovinou dokážu parádne zvládnuť. Nemáte pocit, že podvádzajú, ale sú presní a mnohé preteky vyhrávam či prehrávam o pár desatín sekúnd. Ale o to je celá hra napínavejšia.
Gro hry tvorí Kariéra, parádny rozsiahly mód, ktorý obsahuje 125 štandardných pretekov, kde možno získať až 375 pečiatok. Funguje tak, že na začiatku máte otvorené tri podujatia a v nich skúšate získať čo najviac pečiatok – nielen dokončiť pretek na dobrom mieste, ale pokúsiť sa splniť vedľajšie úlohy ako napríklad driftovať v správnom čase, udržať rýchlosť nad istý limit aspoň 10 sekúnd alebo mať efektný skok.
Každý pretek má iné zloženie aktivít a môžete zaň získať tri pečiatky. V Kariére sa vám postupne budú odomykať ďalšie formy pretekov, ak úspešne dokončíte tie minulé a dosiahnete určené ciele. Dobrým nápadom je, že teoreticky nemusíte dokončiť všetkých 125 pretekov – mód sa vetví na viaceré časti, takže si môžete vybrať či budete poctivo plniť všetko alebo si vyberať a pokúsite sa dostať do finále čo najskôr.
Osobne som typ pedantného hráča, takže skúšam preteky opakovať, kým sa mi nepodarí získať najviac pečiatok, až potom sa posúvam ďalej. Ale fakt je, že niektoré úlohy sa získavajú ťažko a po 7-8 pokusoch odchádzate radšej s tým, čo ste dosiahli.
Kariéra je skutočne výborne navrhnutá, lebo strieda prostredia, ciele i disciplíny. Niekedy idete rally z bodu A do bodu B (postup sa meria v percentách), inokedy jazdíte dve či tri kolá. Vyzdvihnúť treba určite Ice Racing (jazda na ľade), Gymkhanu (robíte triky v stanovenom čase) a Rally Raid (bizarný mix rally a ciest). Disciplíny vám ponúknu aj iné druhy áut – niekedy fičíte na Škode či Citroene, ale na poriadne blato si hra pýta už terénne typy.
Iné sú aj štruktúry tratí – okruhy majú často upravené cesty či pošlú vás cez terén, ale rally ide často naprieč prírodou. Prekvapením sú aj viaceré varianty trasy: ťažko odhadnúť, ktorá je kratšia, musíte si v rýchlosti vybrať. Ale môžu byť kratšie, ale s kopcom či rovné a dlhšie… Zo sveta vás čakajú rozmanité krajiny: niečo z Európy (Nórsko, Taliansko), kúsok Ázie (Čína a Nepál sú TOP), ale aj Amerika (USA, Brazília) a Afrika (Maroko). Z áut sa môžete tešiť na spomínanú Škodu (Fabia Rally 2 evo), ale aj Mustangy a najmä tie veľké trucky, ktorým neraz uletí v zápale celá kapota.
DiRT 5 má nádhernú grafiku a využíva rôzne efekty počasia. V Číne mi raz neuveriteľne pršalo na štarte, ale vyjasnila sa na posledné úseky trate. Ale kaluže ostali, takže boríte sa do mláky či blata aj pri letmom slniečku. Inde vás z ničoho nič pod tmavou oblohou prepadne aj husté sneženie a je to cítiť na trati, keď sa začnete viac šmýkať. A nechýba ani jazdenie v noci či tme, kde sa síce rýchlo stmieva (jazdíte pár minút, ale počasie ako za pár hodín), ale má to dobrý efekt.
DiRT 5 som začal recenzovať na Xbox One X, ale plynule prešiel na Xbox Series X verziu, kde sú oveľa kratšie časy načítavania i lepšie efekty. Starší Xbox často načítava preteky aj 50-60 sekúnd, no Series X ich dokáže stlačiť na 12 až 14. To je presne ukážka ako nový hardvér funguje: výrazne lepšie pracuje s dátami, ale existujúce tituly zatiaľ bleskovo nečíta.
Každopádne, DiRT 5 je na nových i starších platformách jeden z najzábavnejších pretekov roka a ak si chcete vychutnať rôzne autá, trate, výzvy a dokonca aj viacerí v obývačke vďaka co-op, máte tu silný kúsok.
Prečo kúpiť?
Skvelé zábavné preteky, arkádový jazdný model, výborná kariéra a veľa rôznych módov, pestré trate, striedanie dňa/noci a počasia
Prečo nekúpiť?
Rozpačitý pokus o príbeh
Distribútor: Codemasters
Cena: 45-60 EUR
Need for Speed: Hot Pursuit Remastered (PS4, Xbox One, PC)
Need for Speed oslávil vlani 25. výročie a Electronic Arts sa snaží značku zveľaďovať dvomi spôsobmi. Na jednej strane prináša nové časti do série, kde sa pokúša predstavovať príbeh, jazdy s policajtmi, otvorené svety či iné koncepty. Na druhej strane vníma, že s odstupom času sú niektoré diely lepšie vnímané ako ostatné a tie sa snaží hráčom po čase pripomenúť.
To je presne prípad aktuálne recenzovaného kúsku. Pre poriadok: Hot Pursuit vyšiel prvý raz ešte v roku 1998, no v roku 2010 vyšiel jeho duchovný nástupca. A dnešný remake sa týka práve 10-ročnej hry, lebo autori mali poruke grafiku či kód z tohto obdobia. Preto je tu aj výborná šanca pozrieť sa ako zostarli preteky za jednu dekádu. Medzičasom EA vydala totiž ďalšie Need for Speed, vznikli aj silné značky ako Forza Horizon či Project CARS, konkurencia skrátka nespí.
Hneď prvé minúty vám ukážu priority novodobej Need for Speed hry. Tlačí sa na internet, je tu všadeprítomný Autolog, ktorý sa snaží pozvať vás do on-line sveta, súperiť so živými hráčmi alebo prekonávať rekordy. Autolog neustále kontroluje pripojenie, ale dokážete sa cezeň prepracovať aj k hlavnému módu kariéry. Tam vás čaká jasné rozdelenie na dve časti – či chcete jazdiť za polišov alebo dáte prednosť pretekárom v drahých mašinách so stovkami koní.
Každá časť obsahuje desiatky pretekov s rôznymi úlohami: pretekári si v ostrej premávke merajú sily v šprintoch, utekajú pred policajtmi alebo sa snažia robiť zlobu v cestnej premávke. Ciele sú väčšinou klasické: získať čo najlepšie umiestnenie, ideálne byť prvý, v najhoršom do tretieho miesta.
Ak hráte za polišov, vtedy vás čakajú nablýskané policajné autá a ciele sú paradoxne odlišné: žiadne vyhýbanie sa civilistom či ochrana iných áut – snažíte sa napáliť do pretekárov v plnej rýchlosti, aby ste ich čo najrýchlejšie zastavili, ideálne pred vstupom do mesta či stanoveným bodom.
Alebo slúžite v prospech vyššieho cieľa: keď vás zavolajú vypomáhať na určité miesto a musíte pretekať s časom, aby ste sa tam okamžite dostali – napríklad na pomoc ostatným jednotkám alebo vytvoriť zábranu na ceste pred pretekármi.
Obe typy jazdenia sú však v konečnom dôsledku rovnaké a zdieľajú rovnaký jazdný model. Need for Speed: HP Remastered je tradičná arkáda, akú očakávate od tejto série. Vozidlá si ladne plávajú po ceste, väčšinou vypálite prevodovku do najvyšších rýchlosti, driftujete v zákrutách a neraz ich režete s ručnou brzdou. Naháňačka za rýchlosťou je ohromná, lebo práve najvyššie rýchlosti garantujú skracovanie takmer nereálnych náskokov alebo vám umožňujú vrátiť sa do hry.
A to sa ešte môžete pokochať pri zapnutom nitro, najmä ak vás čakajú dlhé rovinky. Nitro sa nabíja pomerne rýchlo a v spodnom pravom rohu pri tachometri sa ukazuje v polkruhu – len čo ho môžete použiť, hra vás okamžite vyzýva, aby ste tento benefit využili. A krátko po jeho vyčerpaní sa už opäť obnovuje, takže v preteku ho môžete bez problémov použiť aj viac ráz.
Na jazdný model si treba zvykať dokonca aj vtedy, ak ste zvyknutí na iné diely série alebo iné hry (vrátane vyššie recenzovaného DiRT 5). Autá sa spočiatku ťažšie ovládajú a driftovať v zákrutách nie je jednoduché. Navyše jazda za plnej premávky je ešte ťažšia, lebo často dokáže priečne napáliť do civilného auta v protismere, ak si v rýchlosti 200 km/h nestačí všimnúť, že ide niekto oproti.
Jazdiť s protivníkmi je ľahšia verzia pretekov, kde vás ohrozia maximálne civilisti. Ale keď sa do akcie zapoja aj policajti, znepríjemňujú vám život narážaním, zábranami, klincami na ceste a inými vychytávkami. Tie v jazde za polišov chýbajú, ale AI nepriateľov je vysoká, sú drzí a nie je ľahké s nimi držať krok. Preto si pomáhate spomínanými deštrukčnými metódami ako zo série Burnout, že sa snažíte čo najefektnejšie naraziť a občas lietajú iskry. Nie je to úplne realistický spôsob zastavovania vozidiel, ale ľahšie sa takto hrá.
Need for Speed mal zväčša dobrú paletu áut a ani tento diel nie je výnimkou. Či chcete vyskúšať nemecké trio (Audi, BMW, Mercedes), americkú produkciu Dodge, Ford, Chevrolet) alebo vyskúšate vychytené kúsky (Bentley, Lamborghini, Maserati, Porsche), máte čo hľadať a odomkýnať. Autá si môžete prezerať v galérii, užívať aj na trati, hoci ovládanie býva celkom podobné.
A ani úroveň poškodenia nie je závratná, skôr slúži na vizuálne kochanie. Aj pamätné trate z prvých dvoch častí sa replikujú v sérii len ťažko. Ešte dvojica Underground častí mala krásne mesto, ale Hot Pursuit vám dáva skôr klasickú prírodu, veľké diaľnice, mestá v diaľke, občas púštne alebo zalesnené prostredie. Na druhej strane hoci trate nie sú instantnou klasikou, menia sa často a minimálne v móde Kariéry počas viac ako 120 pretekov sa stihnú priebežne striedať.
Od iných dielov sa séria líši akurát absenciou príbehu – inak sú tu všetky zastúpené módy ako Kariéra, voľné jazdy, multiplayer. Chýbať vám však môže úprava áut, ale dostane rozsiahly svet Seacrest County a vylepšenú grafiku pre PS4, Xbox One či PC. Výhodou pre fanúšikov je však polovičná cena.
Prečo kúpiť?
Zábavný arkádový model, veľa áut rôznych značiek, rozličné trate, solídna Kariéra, cena
Prečo nekúpiť?
Prostredie sa rýchlo zunuje, chýba poškodenie áut či ich úprava, podobné výzvy po pár hodinách
Distribútor: Electronic Arts
Cena: 30 EUR