Reklama

DioField Chronicle a The LOH: Trials from Zero – (ne)tradičné RPG tipy

Zdroj | Steam
Zdroj | Steam
Michal Korec
Zdroj | Steam
Zdroj | Steam

Dnešná dvojica recenzií prináša dve japonské RPG, ktoré nebudú trhať rebríčky ako minulotýždňový hit Splatoon 3. Ale ponúkajú zaujímavú hrateľnosť a môžete s nimi tráviť dlhé hodiny, s pamätnými postavami, aj solídnymi súbojovými systémami.

Tentokrát si posvietime na strategické RPG The DioField Chronicle a pokračovanie dlhoročnej japonskej série The Legends of Heroes: Trials from Zero.

DioField Chronicle

Obsah pokračuje pod reklamou

Úplne nová značka od Square Enix prináša na pohľad RPG so známou premisou. Na istom ostrove žili ľudia bez problémov, kým sa v neďalekej krajine nerozpútal vojnový konflikt dvoch mocností. A keďže na ostrove sa nachádzajú vzácne suroviny, bola iba otázka času, kedy sa pozornosť otočí k nim a začnú tam prúdiť isté armády. Vo vašej partii dobrodruhov však nájdete iné typy – žiadni králi či princezné, ale trojica žoldnierov, ktorí sú na začiatku na správnom mieste, zachránia VIP osobu a vďaka tomu sa dostávajú do tábora, kde ich čaká šanca dobre si zarobiť. Ubehne mesiac a udalosti naberajú rýchly spád, vy sa zaboríte do politického komplotu a to je živná pôda pre početné strety na taktickom poli.

Zdroj | Steam

Netrvá ani pár hodín, veľa vecí sa zvrtne: vraždy, konflikty, zmena motivácie postáv. DioField Chronicle nie je ľahká hra na pochopenie a snaží sa na vás vrhať rôzne mená, ríše a situácie. Všetko sledujete cez Andriasa Rhondarsona, ktorý sa zdá byť ako typický chalan na bojisku, no dokáže aspoň tmeliť partiu žoldnierov pre svoje ciele. Partia je tradične mladá, ako to v japonských hrách býva, veľa postáv má do 20 rokov a kto má 2x toľko, je automaticky vážený sensei či učí ostatných. Azda je škoda, že po dobrom štarte hra začne strácať dych a o dej sa niekedy zaujímate menej – oveľa viac vás bude zaujímať, čo sa deje na bojisku.

Kým ste mimo neho, na základni či mimo akcie, pohybujete sa z pohľadu tretej osoby, môžete konverzovať so známymi či ostatnými, dozvedieť sa nové veci, riešiť svoju výbavu, navštíviť obchod či investovať body do postavy. V tomto smere má DioField Chronicle očakávané elementy: v menu môžete tráviť dlhé hodiny, dumať ktorá zbraň/brnenie je najlepšie, dať si načas pri zameraní postáv, výskume i vybrať si misie. Interface je príjemný, máte minimapku, úloha vás vedie k postavám. Dokonca sa dá skákať medzi lokalitami, čo oceníte v neskoršej fáze hry. Chválim aj spracovaný denník: je jasné, z koľkých častí sa skladá zadanie a postupne ho plníte. Neraz je posledným krokom boj na mape. Z hlavného stanu si môžete brať hlavné i vedľajšie misie, naberať nových bojovníkov, postupne sa základňa zapĺňa, medzi bitkami sa tu dá vypnúť. Akurát nečakajte perfektne prepracované dialógy, vzťahy či aktivity ako vo Fire Emblem – toto je skôr taká odľahčená verzia.

Zdroj | Steam

Väčšiu časť hrateľnosti obstarajú súboje a v tom smere má hra pár dobrých prekvapení. Najväčším je, že sa boje odohrávajú v reálnom čase. Stále si môžete pauzovať hru a voliť príkazy, t.j. čo kto bude robiť, ale inak všetko prebieha hladko. Máte tu rôzne typy povolaní: vojaci (tanky), jazdci (rýchla akcia v pohybe), strelci (na diaľku) a mágovia (liečia, dávajú efekty). Každý má vlastný repertoár úderov – niektoré vás nestoja nič, na iné si musíte občas počkať. Esenciálna je pozícia na bojisku: kto útočí zozadu, má výhodu a silnejšie rany. Od súperov môžete čakať najmä početnú presilu a občas snahu prekvapiť. Pri štýle boja v reálnom čase dosť zaváži, kto sa na čo špecializuje v danom momente: aby tank schytával údery, lebo má veľa zdravia. Jazdci išli do rýchlych útokov a nabrali aj jednotky za sebou a mágovia liečili, keď treba. Ale aj strelec núka dobré momenty prekvapenia, najmä keď sú protivníci roztrúsení a môže sa zamerať na konkurenčného snipera.

Dobrým elementom oproti iným hrám sú plošné údery. Limitované, no maximálne efektívne, no treba si ich dobre umiestniť i načasovať. Využíval som ich často, lebo ostatné veci sa postupne otupia, v druhej polovici už hra toľko neprekvapí a akurát riešite iné mapy. Mení sa síce prostredia (lesy, mestá, púšte, snežné časti), no veľký efekt na boj nemajú, skôr vizuálny. Akurát občas otvoríte bránu, spustíte most či lávku. Na druhej strane sa aspoň dočkáte rôznych druhov protivníkov, nielen ľudia, dorazí aj pár zombies či démonov.

Zdroj | Steam

DioField Chronicle je solídna taktická RPG. Na kráľa žánru Fire Emblem síce nemá, no ak budete mať chuť hrať niečo podobné a mierne znížite latku očakávaní, dostanete dobrý zážitok.

PLUSY: razantný štart, dobrý konflikt, chytľavé súboje, spoznávanie postáv
MÍNUSY: menej prepracovaná základňa, stereotyp v druhej časti

DioField Chronicle vyšla 22. septembra 2022 na PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch a PC.

The Legend of Heroes: Trails from Zero

The Legend of Heroes je dlhoročná japonská RPG séria – akurát nie každý jej diel dorazil aj na Západ. Trails from Zero sa objavila po prvý raz ešte na PSP v roku 2010, no k nám sa nedostala. Lepšie neskoro ako nikdy, po 12 rokoch tu máme poctivú ťahovú RPG. Aj keď beriete do úvahy trošku starší dátum vydania a pôvod na menej výkonnej platforme, stále tu čaká chytľavá RPG s dobrým svetom.

Zdroj | Steam

Príbeh a postavy. Našťastie pre nových hráčov, Trails from Zero zapadá do väčšej série, ale túto hru môžete absolvovať samostatne. Má totiž svojich hrdinov, odohráva sa v metropole Crossbell a ide si po svojej línii. Hrdina Llyod dáva dokopy špeciálnu policajnú jednotku Special Support Section, ktorá sa snaží pomáhať ľuďom a na pozadí sa odohráva väčší konflikt mocností Erebonia a Calvard. Crossbell má zatiaľ autonómne postavenie, no táto séria je známa politickými pletkami, objavia sa tu aj otázky ohľadom náboženstva, moci či chamtivosti. Hre sa takto darí spájať dve dôležité veci: ste súčasťou niečoho väčšieho (svetové dianie) a pritom prežívate menšie príbehy s Llyodom a partiou. The Legend of Heroes má optimálny počet postáv – nepotrebuje ich dvadsať, vystačí si so základnou štvoricou a k nim pridáva obyvateľov mesta či vládcov. Na scenári je cítiť, že je starostlivo napísaný a v tomto smere ani 12 rokov od vydania neuberá hre na čare.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Steam

Svet a úlohy. Veľká časť objavovania a fungovania sa sústredí na Crossbell a jeho okolie. Spoznáte rôzne zákutia, vydáte sa do dediniek v okolí, ale gro hry sa odohrá v mestskom štáte. Na jednej strane idete po línii príbehu, ale zároveň môžete plniť desiatky menších úloh s typickou náplňou: chrániť ľudí, zabíjať monštrá či hľadať konkrétne predmety: vzácne kúsky či prísady do varenia. V tom smere má Trails from Zero výborný funkčný ekosystém, kde sa oplatí spovedať každú postavu – niekto vám niečo povie, zadá úlohu či nasmeruje ďalej. Svet obsahuje umiestnených nepriateľov a hra sa posunula k modernejšiemu systému: žiadne náhodné boje, ale oponentov vidíte. Keď máte chuť bojovať, nabehnete na nich a prvý úder vám dá výhodu. Ak sa im chcete vyhnúť, lebo plníte úlohu či fázu príbehu, dajú sa obísť.

Zdroj | Steam

Súboje a systémy. Keď už dôjde ku konfliktu, hra sa prepne do ťahového módu, postavy sa striedajú v akcii. V ľavom stĺpci vidíte poradie svojich zverencov a vašich cieľov, kto kedy príde na rad. Využiť možno údery fyzické, ktoré nestoja nič (iba váš čas, resp. ťah). Ale sú tu aj špecialitky menom Arts, ktoré sú buď útočné (rôzne elementálne zásahy ako vodné či ohnivé) alebo liečivo-podporné. Ale Arts sú náročnejšie na čas, ešte aj konzumujú EP, takže si musíte strážiť, kedy čo použijete popri bežnej akcii. Postupne spoznáte aj slabiny nepriateľov a viete, čo na koho platí.

Každá postava má navyše aj tzv. Crafts, ktoré zas konzumujú CP body. Tie sa postupne dopĺňajú počas boja, stačí byť taktický a aktívny, aby ste sa k nim dostali. No ak ich budete šetriť, dočkáte sa väčšej odmeny. Pri úrovni 100 CP sa totiž otvorí možnosť S-Craft, čo sú znásobené supervlastnosti. A to sa dá ešte posunúť na hranici 200 CP, čo sú ultimátne vlastnosti, ktoré sú ideálne na zavŕšenie boja.

Postavy v partii majú rozličné zameranie, schopnosti a mení sa aj povaha nepriateľov, čo vytvára veľmi dobré predpoklady na rozmanité súboje počas desiatok hodín. K tomu sa môžete hrať so skúsenosťami, levelmi alebo plniť rôzne minizadania ako napríklad ukončiť súboj bez škody či s iným zadaním.

Zdroj | Steam

Novinka vychádza na PS4, PC a Switch, pričom na recenziu sme zvolili Switch verziu, ktorá má najbližšie ku PSP originálu. Hra je výborná na kratšie seansy i dlhé herné večery. Nečakajte od nej megagrafiku, ale kto má chuť na dobrý príbeh a kvalitné súboje, je tu správne.

PLUSY: dlhá hrateľnosť, zaujímavý svet, dobré postavy, kvalitný súbojový systém
MÍNUSY: zo začiatku pomalé tempo

The Legend of Heroes: Trails from Zero vyšla 30. septembra 2022 na PS4, Switch a PC.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.