Reklama

Diablo IV - Blizzard a dlhoročná akčná RPG séria sú späť vo forme

Zdroj | Blizzard
Michal Korec
Zdroj | Blizzard
Zdroj | Blizzard

Azda najočakávanejšia hra roka mnohých fanúšikov, čo bojovali s démonmi už pred 27 rokmi.

Diablo IV je fenomén nielen v tom ako drží značku pri živote alebo že nový diel vyjde raz za 10 rokov. Je to neuveriteľne chytľavá akčná hra, do ktorej sa veľmi rýchlo dostanete a jej herné systémy vás absolútne pohltia. A platí to aj štvrtý raz.

Zdroj | Xbox
Obsah pokračuje pod reklamou

Príbeh s démonickou Lilith

Aj tentokrát štartuje hra v inom čase a pozýva nás odhaliť bizarné tajomstvá. Počas istej výpravy prebudilo pár dobrodruhov démonickú dcéru Lilith, ktorá vzápätí posadla skupinu dedinčanov. Tí sa neštítia páchať zlo či rozsievať nepokoj. Váš hrdina prechádza týmto krajom, počas snežnej búrky sa dostane do kontaktu s dedinčanmi a takmer skončí nedobre. Jeho kontakt s Lilith zaujme viacerých mudrcov, ktorí sa rozhodnú konať a zalarmovať ďalších, lebo šípia, že prítomnosť Lilith by mohla zburcovať aj mýtického anjela Inaria a svet by mohol zažiť obrovskú bitku, z ktorej by sa nik nespamätal.

Neradno prezradiť viac, aby ste si užili jednotlivé scény, dialógy či momenty. No som milo prekvapený ako dokáže Blizzard jednoducho a pútavo rozprávať kusy deja a motivovať vás, aby ste sledovali hlavnú líniu… a nezduchli pri prvej príležitosti užívať si len voľnosť sveta a naháňať vyšší level či výbavu.

Zdroj | Blizzard

Voľnosť pre každého

Lebo to je niečo, čo vás opantá v tomto svete okamžite a budete ho chcieť skúmať naplno. Odkrývať si jednotlivé kusy mapy, hľadať táboriská nepriateľov, truhlice s pokladmi či prekonávať rozlične pasce. Prológ vás ešte drží na uzde: odkryje jedinú časť, cez úlohy vás vedie do mestečka Kyovashad. Svet má už nepriateľov, prvé cenné predmety i rôzne odbočky, ale tie sú zatarasené a nemáte ešte patričnú voľnosť.

Po prológu štartuje hra naplno a čaká veľký svet rozdelený na viaceré regióny. Hra funguje tak, že vám venuje niekoľko hlavných questov, ktoré sa odohrávajú v iných častiach sveta. Zároveň sa už ukazujú aj vedľajšie questy (niečo zohnať, skoliť či vyčistiť). Do toho môžete navštíviť pivnice či malé jaskyne, kde sa odohrá rýchly quest na par minút, kedy treba zmastiť bossa a jeho poskokov. Veľkú porciu hrateľnosti obslúžia dlhšie dungeony (aj na polhodinu či celú), kde sa pretĺkate spletitými chodbami a zákutiami.

Zdroj | Blizzard

V praxi to znamená obrovskú voľnosť. Vždy keď štartujete hru, vrátia sa všetci nepriatelia, môžete ísť opäť čistiť jaskyne a sekať ich neúrekom. Jedine questy sú dane a po splnení sa neopakujú, takže ak túžite mať istý pocit z postupu, je vhodné plniť časti príbehu (žlté) alebo nepovinné úlohy (modré). Všetko ostatné je cyklické – idete po cestičke na západ a vždy tam čakajú hordy nepriateľov i truhlice s peniazmi. Vo svete sú aj rôzne sochy, ktoré dočasne venujú lepšie vlastnosti alebo iné artefakty. Každý región vám ráta, čo ste v ňom absolvovali do formy reputácie – a tadiaľ vedie cesta vpred i k vylepšeniam (napríklad pre vyšší počet liečivých fľašiek). Aj čistenie máp, preskúmanie všetkých cestičiek a zákutí má zmysel.

A do toho sa na mapách objavujú časovo limitované eventy, kedy sa v oranžovom kruhu niečo deje – tu sa dá niekto zachrániť, tam treba skoliť veľkú beštiu, ktorú poháňajú magické elementy. To sú chvíle, kedy môžete spojiť sily aj s inými hráčmi a pustiť sa do výzvy spoločne, ak sú vo vašej skupine či okolí. Do jaskýň už môžete chodiť iba sami, maximálne v tej skupine a pre každého je pripravená samostatne.

Zdroj | Blizzard

Päť rôznych regiónov a palety ich príšer

Svet Diabla bol vždy známy rozmanitými regiónmi, kde sa striedali zelené krajiny, sneh i púšte. Nie inak je tomu aj v prípade štvorky – začnete v snehom vymrznutom regióne Fractured Peaks. Ako druhé som skúmal Dry Steppes, ktorého už podľa názvu sľubujú vyprahnuté stepi a veľkú divočinu plnú rozličných nebezpečenstiev. Svoje čaro má bez sporu Kehjistan so svojimi dažďovými pralesmi. Lesy má aj Scosglen – slúži ako domov druidov a to ho určuje aj pre opantanie mystickou hmlou a slabšou viditeľnosťou. A napokon sú je tu Hawezar, spleť mystických bažín plných klatieb, kde sa dá stratiť i rýchlo zomrieť.

Rozmanité regióny zdieľajú pravidlá počasia, cykla dňa i noci. Aj prechod je pekne pripravený, keď idete zo zasneženej do suchej časti, stúpa teplotu, topia sa ľadovce a grafický engine všetko zobrazuje. Regióny sa líšia profilom, zákutiami, cestičkami, skratkami, ale aj okolitým prostredím a najmä nepriateľmi. Všade na vás číha iný typ nebezpečenstva, akurát nepriatelia radi útočia v skupinách. Majú väčšinou svojho lídra alebo niekoho ľstivého typu šaman, ktorý neustále oživuje padnuté jednotky.

Zdroj | Blizzard
Obsah pokračuje pod reklamou

Zatiaľ čo v prológu je počet jednotiek tlmený, neskôr na vás útočia rovno celé tucty, v dungeonoch aj vyšší počet. Je na vás, aby ste si poradili a vhodne taktizovali ako na koho útočiť. Osobne najprv zmastím šamanov a mágov, potom drobných pomocníkov a bossa si nechám nakoniec. I keď niekedy sa farebný chaos vyvrbí tak, že mastím plošné údery a keď vidím limitované zdravie, tie jednotky dorazím.

Levelovanie a vývoj postavy

Dôležitá vlastnosť sveta je škálovanie levelov. V minulosti ste boli azda zvyknutí, že každý kus sveta mal nepriateľov na istej úrovni. Keď ste tam prišli prílíš skoro, boli ste slabí a mali navrch oni. Keď ste prišli neskôr, už ste boli dostatočne silní a neboli pre vás takou výzvou. Diablo IV má inú logiku – regióny síce majú istý minimálny level, ale s vaším levelom sa zvyšuje. Takže ak ste niekde na 10. leveli, nepriatelia oscilujú okolo 9-10. Ak budete už na 20. leveli, poskočia aj oni niekam na 18-20.

To má istú výhodu, že vždy máte proporčnú výzvu, padajú vám stále cenné predmety, ktoré môžete buď hodiť na seba alebo speňažiť a nie je to nuda. (Ale určite sa nájde časť hráčov, čo bude šomrať a radšej by boli za klasický systém pevných levelov.)

Zdroj | Blizzard

Levelovanie postavy je pre mnohých hráčov najväčšou ambíciou popri objavovaní sveta a boji. Vždy vás poteší, keď postava postúpi na vyšší level a navyše vám cinkne plné zdravie. Ako to v Diable chodí, prvé levely získavate rýchlo, na 15. či 20. úroveň prídete za pár dobrých hodín hrania. Potom sa postup mierne spomalí a cesta na vytúženú päťdesiatku trvá už dlhšie. Za každý level dostanete bodík, ktorý venujete do vlastností svojej postavy – odblokujete jej nové vlastnosti, akčné ťahy či vyššiu defenzívu voči elementu. Na výber máte toho veľa a vývojový strom sa rozširuje pomerne rýchlo, už po 10-12 levelov si lámete hlavu, kam cenné body investovať. Stále platí, že ich môžete resetovať, takže čo nepasuje, prerábajte.

A po 50-ke nastúpi známy systém Paragon levelov a máte stále čo robiť. Len sa presuniete do inej plochy a tam čakajú tiež výhody pre postavu: vyššia sila, obratnosť alebo aj silné bonusy, glyphy či iné atribúty. Najmä si treba uvedomiť, že každý charakter sa leveluje iným smerom a aj zaň inak hrá.

Barbar, Druid, Čarodejník i Necromancer

Ani tento aspekt hry autori neopomenuli, takže na začiatku vás čaká dlhé premýšľanie, že aké povolanie si vybrať. Štandardne som vždy začínal s bojovníkom či barbarom, ktorý ani tentokrát nechýba a doručí to pravé búšenie s berserk módom. Ale prednosť som dal druidovi, ktorý sa dokáže premieňať na zvieratá či je lepšie spätý s prírodou. Navyše je to s ním taká kombinácia fyzickej i magickej akcie, kde si vyčarujete občas niečo alebo sa zmeníte na šelmu.

Zdroj | Xbox

Samozrejme, kto má rád rýchlosť či tichý postup, ocení Rogue (zlodej). Agilný typ, ktorý sa preháňa po bojisku rapídne a rozdáva údery. Dokáže útočiť spoľahlivo na diaľku a miešať zásahy s elementmi ako jed, chlad či tieň. Sorcerer je potom tradičný kúzelník, ktorý mieša všetky možné elementy ako oheň, ľad či blesk. A už pri vydaní nechýba Necromancer – dlhoročný favorit, po ktorom som tiež poškuľoval, lebo je to tiež silná postava, ktorá má rada akciu i kúzla zároveň – môžete oživovať mŕtvych, máte temné čary, no keď treba, zaženiete sa aj palicou.

Päť povolaní, to je pätoraká šanca prejsť hru na najvyšší level a užiť si naplno desiatky vlastností. V tomto smere Blizzard nesklamal – od vydania hry má výborné kombinácie, obľúbené typy a stále sa vie presadiť.

Padni komu padni

Neustály lov príšer je esenciou pre zbieranie peniažkov a cennej koristi. A táto honba nikdy neprestáva – systém postupného levelovania i škálovania zaručí, že keď budete kosiť nepriateľov, máte stále vysokú šancu, že vám padne helma, meč, štít či prsteň, ktorý vám trošku vylepší štatistiky. Všetko, čo netreba, sa dá buď rozložiť alebo vyšmeliť u obchodníkov.

Zdroj | Xbox
Obsah pokračuje pod reklamou

Prirodzene, boj s inventárom ostáva aj v Diable IV, budete mať čo robiť a obracať sa, ak chcete všetko speňažiť, čo vám padne. Ale to je čaro tohto systému… autori ho akurát uľahčia v tom, že z bojiska sa môžete teleportovať do mesta, kam chcete, všetko predať a vrátiť do boja. To je vítaná pomoc oproti prvej časti, kde ste neustále naháňali zvitky a každý teleport bol veľmi cenný, aj pre šmelinu. Tu máte šancu ísť all-in a nenechať žiaden predmet len tak ležať.

Obchodníci vám potom na oblátku ponúknu kopu nového tovaru, alchymistka vám pomáha vyrábať lepšie liečivé fľaštičky na použitie raz za pár levelov. V mestách nájdete ikonické remeslá: kováča na opravu predmetov (lebo každá smrť = -10% z ich výdrže), liečiteľa na uzdravovanie i ďalších.

Diablo IV na nových i starých konzolách

Na recenzovanie sme získali Xbox kód, ktorý sme preverili hraním na dvoch konzolách (a skákaním aj s ukladaním pozícií). Xbox Series X verzia je rýchla, fantastická a na veľkej 65“ OLED TV vyzerá nové Diablo veľmi pekne. Nechýbajú svetelné efekty, atmosféra počasia, striedanie dňa a noci. Vynikne celá temnota, čierna i pekne zostrihané animácie. Načítanie hry je dosť rýchle a prechod do ďalšieho regiónu plynulý.

Zdroj | Xbox

Xbox One verzia príjemne prekvapila veľkosťou – zmestí sa do 40 GB (Series X verzia atakuje 80 GB) a na to, že ide o 10-ročnú konzolu, sa na nej dá Diablo IV hrať bez problémov. Nemá síce toľko efektov a načítanie animácií či dát je dlhšie, no je príjemné vidieť, že Blizzard sa na staršie Xbox One (i PS4) konzoly nevybodol, pritom ich je stále dokopy cca 150 miliónov kusov.

Ďalší kandidát na hru roka

Na Diable IV je úžasné sledovať jeho prístupnosť. Je to chytľavá akčná RPG, akých je zdanlivo málo – ak ste hrali minulé časti, chytí vás a nepustí. Je to ako bicyklovať po rokoch – stále to viete. Pritom prináša kopu noviniek a najmä prístup k voľnosti (môžete chodiť do regiónov či brať kusy príbehu ako chcete) je chvályhodný. Ste pánmi osudu i svojho času – a Diablo IV tu buší na dvere a chce vás presvedčiť, že aj 50, nie, 100 či 200 hodín bude raz málo.

Len pár týždňov po vydaní Zeldy je tu iná RPG – má lepšie tempo, iné herné mechanizmy, no neuveriteľne rýchlo vás pohltí. Do TOP5 hier roka 2023 patrí už teraz a určite ju budú mnohí mastiť ešte na Vianoce…

Diablo IV vyšlo 6.6.2023 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4 a PC. Kód na recenzovanie poskytol Xbox.

92 %
Pokračovanie legendy, ktoré od prvých minút plní očakávania príbehom s novou hrozbou, rozmanitými povolaniami, veľkým svetom a chytľavou akčnou hrateľnosťou na desiatky až stovky hodín.

Výhody

  • pútavý príbeh od prvých minút a jeho animácie
  • démonická Lilith výborne obohatila rozprávanie
  • rozsiahly svet a odlišné regióny na skúmanie
  • systém príbehových a vedľajších questov, voľnosť ich výberu
  • desiatky dungeonov a pivníc ako skvelých výziev
  • systém postupu a odmien naprieč celou hrou
  • kvantá koristi a ich možnosti pre postavy
  • päť odlišných povolaní a bojových štýlov
  • spolupráca hráčov a svetové udalosti robia svet oveľa živším
  • pamätní bossovia i zlomové udalosti v deji

Nevýhody

  • nutnosť byť stále online
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.