Na začiatok vám neprezradíme mýtus, ale reálny fakt. Slovenská republika zaznamenala rekordné číslo počtu vydania bezkontaktných platobných kariet a takisto si drží miesta aj v bezkontaktnej platbe. Ku koncu roka 2014 Združenie pre bankové karty zaznamenalo viac ako 3,2 milióna vydaných bezkontaktných kariet – 3 216 030 majiteľov tohto typu platobnej karty. Napriek tomu, že sa u nás tento spôsob platby stal celkom populárny, o čom hovoria predchádzajúce čísla i v prípade, ak nie všetci z uvedených túto službu aj reálne využívajú.
Majitelia bezkontaktných kariet však mnohokrát nemajú dostatok informácii o týchto kartách a ani o spôsobe, rizikách atď. tohto druhu platby. A tak sa obracajú na rôzne informačné linky.
„Držitelia bezkontaktných kariet sa často obracajú na našu linku s rôznymi otázkami ohľadom bezkontaktných technológií, väčšina otázok sa týka ich bezpečnosti. Ľudia si totiž v internetových diskusiách niečo prečítajú, prípadne získajú zaručené informácie od svojho okolia a potom majú pocit neistoty,“ hovorí Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ MasterCard Europe pre ČR a Slovensko.
V dnešnom článku sa s vami podelíme o niekoľko mýtov, ktoré by ste si za daných okolností mohli prečítať na nejakom fóre a tak získať spomínaný „pocit neistoty“.
Mýtus č. 1 – Ktokoľvek s vhodným zariadením môže z karty vysať peniaze a osobné informácie
Nachádzate sa na mieste s vysokou koncentráciou ľudí, napr. na stanici, v MHD atď. Stálicou medzi mýtmi o bezkontaktných platbách sa stala možnosť nepozorovaného „vysatia“ financii z platobnej karty spolu s osobnými údajmi. „Toto samozrejme nie je pravda. Bezkontaktná platba funguje naozaj len na vzdialenosť niekoľkých málo centimetrov od konkrétnej časti terminálu, v ktorom v ten istý okamih došlo k aktivácii čítačky. Aby niečo také bolo čo i len teoreticky možné, musel by dotyčný disponovať výkonnou čítačkou s rozmermi slona. Náhodné transakcie a transakcie bez vedomia držiteľa karty sú teda vylúčené,“ vysvetľuje Miroslav Lukeš.
Mýtus č. 2 – Vďaka zachyteniu bezkontaktných dát môžu zlodeji vyrobiť falošnú kartu a použiť ju na transakciu
Ako sme spomínali, bezkontaktné platobné karty umožňujú transakciu iba v tesnej blízkosti od terminálu. O držiteľovi karty takisto poskytuje iba minimálne množstvo informácií. Bezkontaktnú platobnú kartu nie je možné duplikovať vďaka umiestnenému mikročipu vo vnútri, ktorý disponuje pokročilou šifrovacou technológiou.
Mýtus č. 3 – Bezkontaktnú kartu je nutné chrániť proti úniku dát špeciálnym nepriepustným puzdrom
Tzv. špeciálne nepriepustné puzdro slúži na ochranu karty proti mechanickému poškodeniu, inú úlohu však nespĺňa, už vôbec majiteľa nechráni pred únikom dát, ktorý sme aj tak v predchádzajúcich v bodoch vyvrátili. „Používanie puzdra na bezkontaktnú kartu rozhodne nie je nič zlého, môžete ju tým chrániť proti mechanickému poškodeniu, inú funkciu však neplní,“ vysvetľuje Miroslav Lukeš.
Mýtus č. 4 – Podvodníci môžu elektronicky zneužiť informácie z mojej karty/zariadenia pre krádež identity
Ak pozorne čítate, mohli ste sa dozvedieť, že na bezkontaktnej karte sa nachádza len minimálne množstvo osobných údajov. Vzhľadom je veľmi nízke riziko krádeže identity. Takisto si dajte pozor aj na rozdiel medzi podvodmi s platobnými kartami za účelom neoprávnených platieb a krádežou identity – sú to dva veľmi odlišné situácie.
Mýtus č. 5 – Bezkontaktnú funkciu na karte si môžem vypnúť sám doma
Ak sa o to pokúsite pomocou „zaručene fungujúcich“ návodov kolujúcich na internete, tak ste na omyle. Môžete tým totiž akurát zničiť celú kartu a žiadať svoju banku o vydanie novej. Ak vám služba bezkontaktnej platby nevyhovuje a aj napriek tomu vlastníte tento druh platobnej karty, nezúfajte. Môžete ju používať ako „kontaktnú kartu“ aj napriek tejto funkcii aj pri platbe sumy nižšej ako 20 €. „Ľudí, ktorí chcú vymeniť bezkontaktnú kartu za kontaktnú je úplné minimum. Väčšinou je to naopak, ľudia s klasickými kontaktnými kartami žiadajú svoje banky o výmenu za kartu bezkontaktnú, ktorej použitie je rýchlejšie a komfortnejšie. Ak sa však niekto rozhodne, že o bezkontaktnú kartu nemá záujem, mal by vždy kontaktovať svoju banku. Domáce znehodnocovanie bezkontaktných kariet samozrejme funguje, ale iba tak, že si vo finále zničíte celú kartu a musíte požiadať o novú,“ vysvetľuje Miroslav Lukeš.
Mýtus č. 6 – Bezkontaktné technológie sú menej bezpečné ako magnetické prúžky, pretože sa jedná o obojsmernú rádiovú komunikáciu medzi terminálom a platobnou kartou.
Opak je pravdou. Bezkontaktné platobné karty umožňujú svojim vlastníkom väčšiu mieru kontroly. Počas celej platby totižto karta ostáva vo vašich rukách – nemôže tak dôjsť k zneužitiu zo strany obchodníka. Unikátny autorizačný kód pre každú transakciu zaručuje, že nie je možné vykonávať podvodné transakcie opätovným zadaním toho istého kódu. Bezkontaktné karty nevysielajú informácie o trojmiestnom kóde, ktorý sa nachádza na zadnej strane karty – CVC kód, vaše meno, adresu ani ďalšie osobné údaje.
Mýtus č.7 – V prípade, že máte vo vašej peňaženke viac bezkontaktných kariet, musíte ich od seba umiestniť v dostatočnej vzdialenosti, aby sa vysielaním signálov vzájomne nepoškodili alebo nedošlo pri platbe k odčerpaniu financií z viacerých platobných kariet s funkciou bezkontaktnej platby.
Táto informácia je zaručeným mýtom. Viacero bezkontaktných kariet môžete úplne bez obáv uchovávať v peňaženke i vedľa seba. Jediným rizikom môže byť, ak v takejto situácii nevytiahnete kartu z peňaženky a tak terminál nevie identifikovať, s ktorou kartou má nadviazať spojenie. V takomto prípade terminál platbu nezrealizuje a musíte kartu, ktorou chcete platiť vybrať z peňaženky a priložiť ju k terminálu samostatne. Nikdy však nedôjde k strhnutiu čiastky z viacerých kariet, terminály pri realizácii platby „komunikujú“ vždy len s jednou kartou.
Mýtus č.8 – Bezkontaktnú nálepku neumiestňujte na mobilný telefón. Signály, ktoré vysiela platobná karta a mobilný telefón sa navzájom rušia a tým dochádza k poškodeniu oboch zariadení. Pri platbe bezkontaktnou nálepkou umiestnenou na mobilnom telefóne je riziko nepovoleného prenosu dát z vášho mobilného telefónu.
Mobilný telefón je jedným zo zariadení, kam majitelia aplikujú bezkontaktné nálepky. Veď aj vy určite patríte k ľuďom, ktorý majú telefón väčšinu dňa zo sebou a tak kedykoľvek môžete uskutočniť platbu. Takisto je nálepka na väčšine telefónov i ľahko aplikovateľná, pretože majú hladký povrch krytu a tak na nich nálepka dobre drží. K žiadnym prenosom medzi telefónom a nálepkou nedochádza. Pre istotu však neodporúčame lepiť bezkontaktnú nálepku priamo na oblasť, kde sa nachádza anténa. Počas používania nálepky nedochádza k aktivácii telefónu či akýchkoľvek jeho funkcií alebo aplikácií.
Mýtus č.9 – Ak máte mobil s funkciou NFC, automaticky môžete v obchodoch s možnosťou bezkontaktnej platby využívať i mobilný telefón. Podmienkou je však aktívácia internetového pripojenia.
Pre bezkontaktnú platbu mobilným telefónom je nutné mať v zariadení zabudované nielen samotné NFC, ale mali by ste byť i majiteľom NFC SIM. Takisto je nutné, aby ste v mobile mali aktivovanú mobilnú peňaženku s nahranou platobnou kartou. NFC platby nie sú viazané na internetové pripojenie. To si vyžaduje iba pri nahrávaní platobnej karty do mobilnej peňaženky. Pre samotné platenie už pripojenie k internetu nepotrebujete. Rovnako platba mobilnou platobnou kartou nezávisí od sily signálu mobilného operátora.
Aj vy ste verili mýtom, ktoré sme uviedli? Vyviedli sme vás z nich, alebo to pre vás neboli dostatočné dôkazy? Čo vy na to?
Foto: MasterCard, inovacietb.sk
Zdroj: MasterCard