- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 1.9.2024
Detektívka Emio, akčný One Piece na Switch a Keď som sa reinkarnoval ako sliz
Herná nádielka posledných týždňov bola mimoriadne pestrá a doručila viaceré netradičné projekty.
Veľké mená si zatiaľ dávajú pauzu a šetria sily na jeseň (hoci Star Wars: Outlaws akurát vyšiel a začali sme ho hrať), takže máme tu dobrý prehľad z posledných týždňov.
Emio – The Smiling Man
Nintendo pred 35 rokmi vydalo dve hry v sérii Famicom Detective Club a potom sa na tri dekády od nich odmlčalo. Ked na Switch vyšiel nedávno remake staršej dvojice, bol to zaujímavý ťah – a detektívi v nás už rozlúštili dôvod: teraz sa hlási o pozornosť nový diel a tamto bol iba predkrm. Nášup je pripravený na novú platformu, ale spočiatku to nespoznáte. Mierne archaický pocit z hry sa vinie celou dĺžkou (cca 12-15 hodín), ale na druhej strane toto nie je hra o grafike a fyzickej presnosti, ale silnom deji.
Čo sa stalo? V pokojnom mestečku našli zavraždeného študenta. Ďaleko od školy či obydlí, vedľa vodnej stanice za mestom. Bol zaškrtený a na hlave mal papierové vrece, na ktorom bol nakreslený široký úsmev. Bizarný štart! No keď sa začnete v úlohe 19-ročných pomocníkov (váš hrdina a dievčina Ayumi) naplno pátrať po stopách, rýchlo naďabíte na lokálnu legendu spred 18 rokov. Vtedy niekoľko dievčat zomrelo podobným spôsobom rukou Emia, usmievajúceho sa muža. Plačúce dievčatá chcel utešiť a venoval im úsmev navždy, čím ich zavraždil. V súčasnosti sa vynára otázka: vrátil sa Emio a vraždí znova? Spôsob je iný, obeťou je chalan a nie dievča… Alebo sa ho snaží niekto napodobniť a nahnať ľudom strach?
Sila scenára spočíva v postupnom odhaľovaní postáv, ich príbuzných či motívov v jednotlivých kapitolách. Osviežujúce je, že nehráte iba za jednu postavu (19-ročný chalan), ale aj slečnu, na ktorú skrátka reagujú mnohí svedkovia či ľudkovia inak. Platí to napríklad pri návšteve strednej školy, kde máte pocit, že každý druhý chalan by sa do nej zabuchol alebo je ochotný prezradiť aj niečo extra. Vašou úlohou je spovedať postavy, skúmať prostredia, miesto vraždy či iné stopy (bývalý dom známej detektívky či starobinec, kde je jej babka) – a na konci každej kapitoly si zrevidujete poznatky a zahráte menší kvíz, či ste dávali pozor.
Väčšina hry spočíva v klikaní na ľavý stĺpec a snorení v jednotlivých voľbách, pričom sa účinným stane kolobeh Call (zavolať si svedka), Ask (pýtať sa ho na všetko možné), Think (premýšľať, čo povedal), prípadne Take (zobrať si predmet) a Look (kukať na jeho výraz tváre či okolie). Možnosť Ask obsahuje všetky podstatné témy – nové sú vyznačené žltou farbou, ostatné bielou. A klikať na ne treba kým sa váš asistent z detektívnej kancelárie nedozvie všetko potrebné.
V tom smere je hrateľnosť pomerne jednoduchá, i keď nie úplne pasívna – buď sledujete animácie alebo ovládate dialógy a vypočúvania, ktoré trvajú aj 20-25 minút. Tempo nie je vysoké, preto radím rozdeliť si hru na kapitoly: dať si jednu-dve denne a za týždeň celú detektívku prejdete. Tým, že si vyšla iba na Switch (je to Nintendo exkluzivita), je to pre tvorcu rodinných hier trochu rarita, ale po stránke scenáru či hrania nemenej pútavá. Odporúčam pre fanúšikov detektívok – milovníci starých adventúr môžu skúsiť tiež, no nie je tu toľko interakcie s prostredím či desiatky predmetov v inventári a ich miešanie.
PLUSY: scenár, výborná zápletka, veľa pestrých postáv, systém vyšetrovania, jednoduché ovládanie,
MÍNUSY: pomalé tempo, miestami pasívne
Emio – The Smiling Man vyšiel exkluzívne na Nintendo Switch 29. augusta 2024.
That Time I Got Reincarnated as a Slime – ISEKAI Chronicles
Hra s neuveriteľne dlhým názvom skrýva nečakanú kombináciu žánrov: akciu, RPG a budovanie dediny. Jej dejový štart je naťahovaný cez animácie, ale všetko vám vysvetlí: 37-ročný korporátnik Satoru Mikami je ako-tak spokojný so životom a počas jednej náhody/nehody ho bodne dáky chlapík, on zraneniam rýchlo podľahne, no záhadný hlas mu dáva šancu znovu sa narodiť…
…akurát do podoby slizu (Slime). Dostane parádnu vlastnosť hocičo zožrať a využiť vlastnosti obete vo svoj prospech, aj sa na ne občas premeniť. Rýchlo sa skamoší so starým drakom, dajú si nové mená a idú zmeniť svet. Nebude to však ľahké, lebo ich zmeny vo svete pútajú pozornosť iných panovníkov či bytostí. Ak nepoznáte animé či mangu, bude pre vás dlhá séria scén vítaným úvodom do univerza, takže sledovať, nepreskakovať, Japoncom sa opäť podarilo niečo chytľavé a nevídané.
Ale ako na tú trojicu herných žánrov? Po kope videoscén sa dostanete k hraniu – a príde prekvapivo 2D akčná časť. To je tá akcia – slizík sa hýbe z ľavej časti doprava, pričom vo vrchnej časti vidíte koľko z levelu ste už zvládli a koľko vám ostáva. Level sa totiž spravidla delí na fázy: niektoré sú iba na chodenie, v iných sa bude bojovať. Navyše chodby sa vetvia – niekedy budete chodiť do slepých uličiek (ale za pokladom!), inokedy máte viac ciest do konca. Levely nebývajú dlhé, sú záležitosť na 5-10 minút, pokiaľ sa súboje nenatiahnu, čo sa však nedá vylúčiť vzhľadom na ich povahu.
Súboje sú rýchle, ale vyžadujú jednak presnosť, postreh i stláčanie správnych tlačidiel: niektoré sú dobré na obranu, iné na útok. Prebiehajú v reálnom čase, môžete si dopriať aj rôzne kombá či silné magické útoky (ale tie sa dlho nabíjajú) či pokúsiť sa odhaliť slabiny nepriateľa a hrať s elementmi (to už zaberá lepšie). Neskôr objavíte ďalšie hrateľné postavy – a s nimi nové možnosti a súbojové štýly. A budete ich aj levelovať, takže na konci sa za ne hrá inak ako v prvej hodine.
Všetko, čo získate, neskôr zúročíte pri budovaní dedinky, neskôr mestečka. Či sú to suroviny alebo nákresy a neskôr budovy. Nečakajte komplikovaný manažment, očakáva sa zadávanie príkazov, nosenie surovín a sledovanie času budovania. Z lepšieho mestečka chodíte lepšie vyzbrojení a trúfnete si na silnejších nepriateľov a z nich padne opäť čosi lepšie. Kolobeh chodenia, boju a koristi je očividne fajn zvládnutý.
Celá hra má iba jednu chybu – veľmi rýchlo sa začnú opakovať aktivity, až sa trošku zunuje. Stále pomôžu dlhé dejové scény, no potom máte niekedy dilemu, či nebudú až príliš dlhé a prídu zase rovnaké súboje. Inak fajn pokus ako adaptovať ďalší úspešný seriál do videohernej podoby.
PLUSY: bláznivé nápady, solídny dej a postavy, rozličné úlohy, osobitý vizuál, funkčný systém a súboje
MÍNUSY: spočiatku uťahané, opakovaná náplň i prostredia
That Time I Got Reincarnated as a Slime – ISEKAI Chronicles vyšla 8.8.2024 na PS5, PS4, Xbox Series, Switch a PC.
One Piece Odyssey na Switch
A na záver stará známa akčná RPG na handheld platforme. One Piece Odyssey vyšiel pred rokom a pol na nové výkonnejšie platformy, preto bolo otázne, či sa objaví na Switch (alebo až jeho nástupcovi). No borci z Namco Bandai dokázali za 18 mesiacov transformovať hru tak, aby ste ju mohli hrať v pohybe na OLED displeji či izbe so Switch – a prekvapivo beží svižne.
Dejový záber je neuveriteľný, chce napchať do jedinej hry veľké množstvo epizód seriálu, tak pôsobí ako best of a zároveň silný kompilát. Na začiatku sa Luffy a jeho partia na lodi dostanú do búrky, stroskotajú na neznámom ostrove a snažia sa zachrániť čo najviac členov. Postupne získate posádku naspäť (pravda, bude vás to stáť nejaké bojové záťahy), ale potom začnete hrať a zistíte, že istá udalosť sa odohrá znova. Akurát idete do inej časti ostrova. Sú to manipulácie s časom? Ťahá niekto za nitky v pozadí?
Samotný ostrov je kľúč k záhade. A už je len otázka, či má toto miesto alebo niekto žijúci na ňom magické schopnosti, ktoré môžu za bizarné fungovanie. Partiu však čaká kontakt s tzv. Memoria, prídu aj skoky do iných dimenzií a vďaka tomu prežijete rôzne udalosti série. Dejovo je to parádny záber, aj pri hraní sa môžete tešiť jednak na všetky ikonické prepracované postavy a najmä dvojakú hrateľnosť.
Chodenie po svete pripomína tradičnú akčnú adventúru. Širšie okolia, úzke cestičky, občas skákanie alebo využívanie lana ako dopravného prostriedku nad priepasťou. Zoženiete si užitočné predmety, objavíte fajn miesta a laždá postava z vašej partie využije iné nápomocné vlastnosti: Luffy má dlhé ruky, čo ho všade dostanú. Zoro presekáva brány z ocele, Usopp je skvelý strelec a Chopper malý na zdolávanie úzkych tunelov. Putovanie vo svete takto má lepší nádych a posilňuje ducha partie – každý má svoju úlohu.
A to platí aj v inej fáze hrateľnosti, ťahových súbojoch. Sú prešpekulované a spočiatku môžu pôsobiť až zložito, no treba si osvojiť pár pravidiel. Prvým je pozícia vás a súpera, ktorá určuje číselné zásahy. Druhá je rola každej postavy. Treťou je afinita, zameranie súpera na jeden z troch štýlov: silový, rýchlostný a technický, pričom hra má jasný trojuholník, kde viete, čo platí na koho. Netreba sa báť meniť postavy priamo v boji, vylepšiť im ich pozíciu a potom si už vyberáte zo základných, špeciálnych úderov alebo rozličných magických špecialít (tie však žerú body). Ťahov sú celé desiatky a kombinujú sa parádne.
Switch verzia funguje prekvapivo dobre. Musíte si zvyknúť v handheld móde na nižšie rozlíšenie, čo si občas odnesú animácie alebo titulky, no keď ste v hrateľných pasážach, všetko fičí skvele, či objavovanie lokalít alebo ťahové súboje v rôznych častiach. Na túto verziu som čakal, lebo pri limitovanej šanci uložiť si pozíciu v základe má zrazu Switch verzia výborné možnosti – zapauzovať si súboj či hru a prísť neskôr. Samozrejme, ak chcete tú najlepšiu grafiku či haptické odozvy, ostaňte pri PS5. Ale Switch dáva hre nový život i možnosti ako absolvovať túto viac ako 30-hodinovú odyseu.
PLUSY: skvelý nábeh, rozmanitá partia hrdinov a ich schopnosti, objavovanie sveta a hry, kvalitné súboje na dlho, solídne možnosti pre veteránov i nováčika
MÍNUSY: stále trošku rozbitý príbeh, opakovaná náplň po čase
One Piece Odyssey vyšiel na Switch 26. júla 2024, predtým bol už na PC, PS4, PS5 a Xbox Series.