Reklama

Dead Island 2 a Redfall - dáte prednosť akcii so zombies či upírmi?

Zdroj | Deep Silver
Michal Korec
Zdroj | Deep Silver
Zdroj | Deep Silver

V krátkom časovom odseku vyšli dve akčné hry, kde sa hráč postaví rôznym formám nadprirodzených nepriateľov.

Obe hráte z pohľadu prvej osoby a úvodná hodina vám možno pripadne podobná. Ale čím ďalej idete, tým väčšie rozdiely vzniknú. V Dead Island 2 sa postavíte hromadám zombies, no zakliate mestečko Redfall sužujú upíri vo dne, aj v noci.

Zdroj | Deep Silver
Obsah pokračuje pod reklamou

Dead Island 2 – zombies zasiahli L.A.

Hra známa neuveriteľne dlhým vývojom (9 rokov!) vyšla vo veľmi dobrej podobe. Štart je treskúci – do jedného lietadla sa dostanú viaceré silné postavy s rovnakým cieľom: nechať sa evakuovať z Los Angeles, ktoré zaplavili zombies. Je tu herečka so svojím poskokom, rôzni „nezávislí týpkovia“ a niektorí pomaly zo zločineckej štvrte. Výrazne odlišné charaktery tu nie sú náhodou – lietadlo vzlietne, ale veľmi rýchlo padá nadol a skôr ako vrak tresne na zem, vyberáte si za koho hrať? Prepínate sa medzi jednotlivými sedadlami, lúskate popisy postáv, čo ste videli pár minút. Sú tu muži, ženy, ale najmä hľadáte si správny typ do boja.

Po havárii beriete hrdin(k)u do akcie. Už pri troskách beriete do rúk prvú bakuľu a mlátite zombies, čo by si pochutili na prežívajúcich naokolo. Hneď si všimnete, že chodiace mŕtvoly chodia v skupinkách a podarí sa vám zachrániť herečku Emmu, ktorá pomerne rýchlo zdrhne a nechá vám adresu svojej vily. To nie je vôbec náhoda, lebo bude vaše prvé útočisko, kam sa chcete dostať. Pristanete v milionárskej štvrti, akurát v inom baráku a už sú tu výzvy: otvoriť garáž, dostať sa do domu, riešiť bránu, zapojiť elektrinu, zdanlivo civilné veci prenesené do hrateľnosti a logických výziev.

Zdroj | Deep Silver

Každú chvíľu opäť vyskakujú zombies zo všetkých strán, spoza brány, kanálov, autori našli šancu nasadiť útoky medzi čiastkovými úlohami – až je ich niekedy príliš. Raz vyčistíte milionársky barák, obídete ho, splníte čosi a hneď sa na vás valí ďalších šesť! Na to si treba zvyknúť, lebo na týchto vlnách je postavená väčšina hrateľnosti, stále máte čo sekať, rúbať a najmä prežiť. Autori vytvárajú rozsiahle herné plochy: sú tu interiéry ako milionárske vily s viacerými poschodiami, izbami (časť zavretá a treba otvoriť), aj exteriéry ako okolia domov (bazény, záhrady), ulice a rôzne cestičky. Na postupnom objavovaní je postavené nemalé čaro: hoci sa niektoré fázy opakujú, ak máte chuť objavovať, môžete tu tráviť dlhé hodiny.

V hre postupujete po hlavnej línii, a rýchlo vyskočia aj vedľajšie úlohy. Dejový náčrt je najmä o prežití, hoci autori špekulujú o imunite hrdinu či iných tipoch, ale tie slúžia najmä na postup do ďalších lokalít. Mapa je rozdelená rozličné regióny L.A, dostanete sa z vilovej štvrti aj na ikonické pláže či downtownu. Každá časť zobrazuje váš postup v percentách i questoch.

Zdroj | Deep Silver

Okrem chytľavého objavovania sveta trávite veľa času v boji. Je relatívne pomalý, máte najmä meče, nože, mačety, golfové palice či zveráky. Chabiny sú stupňované podľa levelu, majú aj číslo sily, ale pozor, časom sa aj opotrebujú a zlomia. Našťastie je tu koleso zbraní, kam si môžete uložiť osem (a ešte osem je v zálohe).

Neskôr dostanete aj strelné zbrane, ale ak čakáte od nich svižné kosenie nemŕtvych, budete prekvapení. Nie je to až taká výpomoc, treba zháňať náboje a celkovo streľba neohúri. Ale celkovo máte kopu arzenálu, je čo vylepšovať, snoriť po svete a hnať sa za kvalitnejšou výbavou. Získavať budete aj rozličné suroviny (beriete toho fakt na kilá) a uplatníte ich v prepracovanom systéme výroby predmetov. Stále tu čosi cinká.

Zdroj | Deep Silver

Systém zranení a sekanie zombies sú totálne brutálne, mládeži neprístupné (18+ na obale nie je náhodou) a obrazovka je neraz zaliata krvou. Do toho lietajú hnáty, pahýle, zbadáte lebky, vnútornosti a čím viac je na displeji zombies, tým viac dominuje červená. Model poškodenia je vynikajúci a ku krvavej akcii tohto typu sa náramne hodí.

Na začiatku si vyberáte jednu zo šiestich postáv (tzv. slayer) a tej sa zvyšuje level, naberá schopnosti a je tu solídny vývojový systém, pri ktorom si aplikujete rozmanité karty a vylepšia vám silu, odolnosť, rýchlosť alebo lepšie úskoky. Na tých je postavený aj defenzívny systém a keď vhodne uskočíte a hneď zaútočíte, získate malý bonus.

Zdroj | Deep Silver

Dead Island 2 je celkovo zábavná akčná hra v otvorenom svete Los Angeles. Na ikonických miestach sekáte stovky nemŕtvych a hoci tempo nie je najrýchlejšie, zvyknete si a najmä dobrý systém lokalít, úloh a zbraní vás bude baviť aj 30 hodín. A ako bonus pre lokálnu komunitu: hra je v češtine na PC i konzolách.

PLUSY: prostredie LA, otvorené lokality, bojový systém a model poškodenia, kopa zbraní a vylepšení, šesť rôznych postáv, čeština, veľmi solídna grafika
MÍNUSY: občas zbytočná presila zombies, príbeh časom vyšumí

Obsah pokračuje pod reklamou

Dead Island 2 vyšla 21. apríla 2023 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4 a PC.

Zdroj | Bethesda

Redfall – mestečko pod vládou upírov

Ak sa netúžite pretĺkať hordami zombies, možno neodoláte návšteve prekliateho mestečka Redfall, Z neho sa snažilo na trajekte utiecť kopa ľudí vrátane vášho hrdinu, ale mocná veliteľka zrazu vyvolala takú tsunami, že sa trajekt cez ňu nedostal, stroskotal a navyše je podozrivo zakryté slnko. Vám neostáva nič iné, iba vrátiť sa do mestečka a začať bojovať nielen s bandou okultistov, ale najmä upírmi, ktorí sú neskutočne silní a boj s nimi je nevyspytateľný.

Redfall bol pôvodne koncipovaný ako co-op hra a stále ráta, že väčšina hráčov sa doň pustí v skupine. Je tu aj možnosť hrať sólo, ale partia sa lepšie doplní a využije schopnosti. Pretože autori vám dajú obrovskú dilemu – treba si vybrať za koho hrať, no každý zverenec má úplne inú paletu ťahov a herný štýl ako druhý. Všelijaké vychytávky ako havran-pomocník, robot, neviditeľnosť, rýchlejšie liečenie alebo odolnosť vám dobre padnú vhod vo vyrovnanej skupine, no komu dáte prednosť pre jediného hráča? A tak si vyberám Remi, ostrieľanú ženu, čo by mohla prežiť nejeden ukrutný súboj.

Zdroj | Bethesda

Štart je celkom efektný: snažíte sa dostať von z pretočeného trajektu, okolo vás žiadna voda, ale vysušená plytčina. Postupne sa prestrieľate (aj okolo podozrivého červeného areálu) do mesta, kde chcete oslobodiť policajnú stanicu. Tu hra ukáže zaujímavý a používaný trik – úlohy a infiltrácie možno riešiť viacerými spôsobmi: dá sa sem zoskočiť zo strechy, ísť cez hlavnú garáž alebo zadný vchod (len musíte mať nástroj na jeho otvorenie). Vnútri je už klasická prestrelka a v suteréne čaká prvý súboj s upírmi a ďalší trik: zraní ho iba určitý typ zbrane a keď ho načnete, musíte mu zasadiť mocnú ranu do srdca, až potom umrie. Aha, takže z toho boli všetky tie efektné videá o pomaly sa rozpadajúcich či umierajúcich upíroch!

Z požiarnej stanice sa neskôr stane vaša základňa, odkiaľ štartujete plniť rozličné úlohy. Na mape si čosi vyberiete a idete do terénu plniť, čo si od vás hra pýta. Nie je to márny systém a dostane vás do otvoreného sveta, misie vám navyše pomáhajú dávkovať hrateľnosť. Splním jednu-dve misie na deň a môžem ísť spať. Na druhej strane tento systém drobí hru a cítiť, že bol primárne vytvorený pre co-op štyroch hráčov. Ak ste v teréne sólo, čakali by ste iný systém objavovania ako hlavné a vedľajšie fušky na 10 až 25 minút. Občas sú úlohy fakt triviálne a budete radi za dákeho bossa, lebo predstavuje dobrú výzvu a možno z neho čosi padne.

Zdroj | Bethesda

V hre na vás čakajú dve veľké mapy – prvá je mestská, tam je tradičná zástavba, predmestie i rôzne interiéry. Môžete sa štverať po strechách, odtiaľ páliť z odstreľovačky, hľadať úkryty a rozložiť si akciu. Druhá mapa sa odohráva na vidieku a príde akurát včas, lebo cítite, že autorom sčasti dochádza dych, vyžmýkali z mesta čo mohli. Paradoxne druhá mapa prináša lepší dizajn, rozsiahle prostredia s väčším množstvom prekvapení i nápadov, čo v praxi znamená, že sa musíte k nemu prestrieľať cez veľkú časť hry. Čudné rozhodnutie, ale určite lepšie ako trčať celý čas v jednej oblasti.

Pri zbraniach si rýchlo uvedomíte aj isté RPG prvky. Majú odlišné farby, levely a padajú náhodne ako sa im chce. Niekedy sa vám stane bizarnosť typu padnú tri zbrane rovnakého typu, ale inej farby. Ale kvôli lepším zbraniam chcete hrať ďalej, ísť aj do vedľajších misií a skúšať výzvy. Na výrobu predmetov netreba myslieť – aj keď zbierate kopu vecí, hra ich okamžite monetizuje, čo svedčí, že určitá výroba sa zvažovalo, no počas vývoja vypustila. Na druhej strane za peniaze/priazeň si kupujete prakticky všetko – lekárničky, predmety či dačo do arzenálu. Len niekedy rýchlo narazíte na nedostatok.

To sa už dostávame k negatívam. Prvé recenzie boli totiž pomerne tvrdé a hoci sa Redfall celkom dobre hrá, je cítiť, že buď vyšiel o pár mesiacov skôr alebo narážate na isté obmedzenia. Niektoré vám padnú vhod, iné môžu prekážať. Najmä pri sólo hre cítiť, že hra sa vyčerpáva a je fragmentovaná. AI nepriateľov je dosť nevyrovnaná – bežných mobov budete odpaľovať na počkanie a pár rán, sem-tam si nevšimnú, že ste im odpálili suseda a stoja v pohode ďalej. Upír je relatívne ťažký súper a keď sa ich zíde veľa na jednom mieste, je to náročná sekvencia. Menší bossovia sú raz zvládnuteľní, inokedy sa aj na päť ráz vytrápite. A o väčších to platí dvojnásobne. Nápady ako hniezda či červená hmla sú fajn, no tie sú už viac-menej určené iba pre co-op, v sólo si na nich skôr vylámete zuby.

Príbeh znie na začiatku dobre, no rýchlo vyšumí. Pritom od Arkane štúdia sme zvyknutí na perfektné dávky deja, nepoľavujúce momenty a tu je všetko tak-nejak vyskladané, aby to vyšlo. Zrejme co-op môže za to, že autori celistvosť vypustili, no pritom vás chcú posielať aj do inej dimenzie a skúšať všeličo netradičné, neraz sa to však vytráca. Animácie sú nasilu vytlačené stránkami ako z komiksu – môže to brať ako štýl alebo aj za lenivosť autorov, že si nedali toľko námahy, aby ich renderovali priamo v engine hry.

Zdroj | Bethesda
Obsah pokračuje pod reklamou

Ani jednu hodinu v Redfall nepovažujem za premárnený čas, to by som hru odložil skôr. Bádal som sám, aj bojoval v kvartete a boli to solídne zážitky. Ale hrať hru tesne po Dead Island 2 znamená, že dostanete síce rýchlejšiu hru od zvučnejšieho štúdia, no nevydržíte u nej tak dlho. Ak máte predplatné Gamepass, určite ju vyskúšajte a posúďte sami. No chápem, že na 70-eurovú investíciu to veru škrípe.

PLUSY: štvorica odlišných postáv a ich vlastností, dve veľké mapy s odlišným dizajnom, kratšie misie sú dobré pre dynamické hranie, co-op funguje dosť dobre
MÍNUSY: po čase už fádne prostredia, slabšia AI, príbeh sa vytráca, nevyrovnané pre sólo hráča

Redfall vyšiel 2. mája 2023 na Xbox Series a PC. K dispozícii je aj v GamePass predplatnom.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.