Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Dávate videá na internet? Aj na vás sa možno vzťahuje povinná registrácia

Dávate videá na internet? Aj na vás sa možno vzťahuje povinná registrácia
Zdroj | Lucas Favre/Unsplash
Richard Pliešovský
Dávate videá na internet? Aj na vás sa možno vzťahuje povinná registrácia
Zdroj | Lucas Favre/Unsplash
Zdroj | Lucas Favre/Unsplash

Aj vy patríte medzi tých, ktorí natáčajú videá a potom ich zavesia na sociálne siete, napríklad na YouTube? Zbystrite pozornosť. Štát totiž zmenil podmienky a po novom stanovil oznamovaciu povinnosť. Vzťahuje sa aj na vás?

V prvom rade treba podotknúť, že ak videá nevkladáte na sociálne siete s cieľom zarobiť, nemusíte nič nikomu neoznamovať. Väčšiny z vás sa to teda netýka a môžete ďalej tvoriť a s priateľmi zdieľať vaše vizuálne zážitky.

Ak ale tvoríte videá, ktoré môže generovať zisk, musíte to ohlásiť regulátorovi. Tu je dôležité slovo „môže“. Podľa nie príliš šikovne napísaného zákona o audiovizuálnych mediálnych službách má oznamovaciu povinnosť aj ten, ktorý ešte nezarába, nevie, či nečo zarobí, ale ohlásiť to musí. Stačí, ak máte účet, alebo kanál na sociálnej sieti s primárne hospodárskou povahou.

Obsah pokračuje pod reklamou

Oznamovaciu povinnosť automaticky máte, ak sú vaše videá zverejňované s cieľom (priamej i nepriamej) propagácie, ale i vtedy, ak sa v nich umiestnia komerčné produkty alebo služby. Pozor, túto povinnosť mate aj vtedy, ak si robíte reklamu na vlastný tovar / službu.

Zdroj | Apostolos Vamvouras/Unsplash

V prípade, že ešte nemáte 18 rokov a tvoríte videá s podnikateľským zámerom, musí oznámenie podať váš zákonný zástupca. Prirodzene, oznamovaciu povinnosť majú aj právnické osoby, ktoré okrem neho musia požiadať aj o autorizáciu. Aby to nebolo také jednoduché, ohlásiť svoje kanály musia aj tí, ktorí už s touto činnosťou prestali a neprodukujú ďalší videoobsah. Ak ten ostal v on-line priestore, musí o ňom vedieť regulátor.

Aj vaše video však môže byť nečakane virálne a zarobí vám nejaké drobné. Vtedy by to nemal byť problém, pretože ste ho nezdieľali s cieľom zarobiť.

Nahlasovanie pre fyzické osoby nie je spojené so žiadnym poplatkom, ale ak si ho nesplníte, môže vás Rada pre mediálne služby pokutovať od 30 do 10 000 eur. V prvých mesiacoch sa údajne pokuty nebudú vyberať. Firmy, právnické osoby a občianske združenia musia zaplatiť jednorazový poplatok 260 eur. Ak žiadosť podajú cez slovensko.sk, je poplatok len 190 eur. Odpovede na časté otázky k oznámeniu a autorizácii nájdete tu.

Každá byrokracia veľmi rýchlo zdvihne tep tomu, koho sa dotýka. Treba si ale uvedomiť, že aj podnikateľ – skôr ako zarobí prvý cent – musí svoju činnosť ohlásiť, konzultovať, či dokonca nechať si schváliť nielen na daňovom úrade, ale aj v mestskom úrade, na hygiene, u požiarnikoch, či na životnom prostredí.

Je dobré mať prehľad o subjektoch, ktoré zarábajú na sociálnych sieťach. Náš zákon však ide ďalej ako požaduje európska smernica, v snahe zjednodušiť si prácu zavádza novú povinnosť prakticky bez rozdielu; stačí, ak niekto dúfa že na sociálnych sieťach zarobí.

Zdroj