Elektronika nám síce skvelo slúži, no radosť nás prejde hneď v momente, keď sa nám pokazí a je nutná jej oprava. Vtedy si vždy položíme otázku: Oplatí sa to opravovať alebo si mám kúpiť novú?
Všetko sa zmenilo v momente, keď sa prešlo pri výrobe elektroniky od kvality ku kvantite, tým pádom je dnes životný cyklus produktu rozhodne nižší ako spred minimálne desiatich rokov.
A tak sa pristupovalo aj k samotným produktom, keď servis mnohokrát radšej volil vymeniť produkt za nový a ten pokazený už neopravovať. Ale tým, že sa nám všade hromadí elektroodpad, ktorého stále pribúda. Začalo sa uvažovať inak a prednosť bude mať oprava produktu pred jeho výmenou za nový kus.
Do tohto sa zapojila Európska únia, ktorá zaviedla tzv. Právo na opravu. To by malo výrobcov aj zákazníkov motivovať, aby elektroniku dali radšej opravovať ako kupovali novú. Aj koncoví zákazníci by mali mať lepší prehľad o tom, čo je ľahšie a čo ťažšie opraviteľné.
To znamená, že na energetických štítkoch by mohla pribudnúť práve nová stupnica opraviteľnosti. Niečo podobné už napríklad funguje vo Francúzsku. To by mohlo pomôcť už rovno pri výbere elektroniky priamo v obchode.
Pre portál Živé povedal generálny riaditeľ združenia výrobcov domácich spotrebičov APPLiA Slovakia Andrej Hrdlička, že pre Slovensko ešte nie je spresnený finálny návrh takýchto štítkov.
Veľkou výzvou je tak zadefinovať individuálne podmienky na každý produkt. Medzi prvými produktami s novými štítkami opraviteľnosti by mohli byť ohrievače vody alebo vysávače. Necháme sa prekvapiť.