- #TECHBOX
- 5 min.
- 30.8.2023
Čo všetko o vás vedia v obchodoch a kaviarniach? Vďaka AI viac než si myslíte
Nie je žiadnym tajomstvom, že každou jednou aktivitou na internete za sebou dnes nechávame digitálnu stopu, ktorej sa radi chytia všetci technologickí giganti obchodujúci s dátami a reklamami.
Už menej si však uvedomujeme, že rovnako pod dohľadom môžeme byť aj v reálnom svete. Stačí sa objaviť v objektíve bezpečnostnej kamery napojenej na inteligentný softvér.
Na problematiku sledovania ľudí na verejnosti a vyhodnocovania dát pomocou kamier a rozpoznávania obrazu v reálnom čase, upozornil nedávno produktový dizajnér a podnikateľ Linus Ekenstam na sociálnej sieti X.
V jednom zo série príspevkov zdieľal Linus video, na ktorom možno vidieť záznam z bezpečnostnej kamery neznámej kaviarne. Krátke video zachytáva časozber s grafickým prekrytím inteligentného softvéru, ktorý v reálnom čase rozpoznáva zákazníkov, pri ktorých eviduje čas strávený v kaviarni a zároveň zamestnancov, pri ktorých ráta počet pripravených káv.
Na ďalšom zo zdieľaných videí vidieť podobný softvér nasadený tentokrát priamo na zamestnancov prevádzky rýchleho občerstvenia. Inteligentný softvér napojený na bezpečnostnú kameru v tomto prípade sledoval počas pandémie, či majú zamestnanci prevádzky nasadené ochranné okuliare a rúška.
Dátový monitoring v reálnom čase však nemusí prebiehať iba staticky prostredníctvom bezpečnostných kamier. Ďalšie video zdieľané Linusom zachytáva monitoring pohybu ľudí, vozidiel, materiálu a tovaru z vtačej perspektívy pomocou dronov. Napokon, podobný model vyhodnocovania dát v reálnom čase zo vzduchu, sme mali možnosť tento rok vidieť naživo v Bratislave aj my, hoci v tomto prípade nešlo o monitoring ľudí.
Čo z videí vyššie pôsobí ako sci-fi alebo koncept budúcnosti, je v skutočnosti už niekoľko rokov realita. V obchodoch, na letiskách, štadiónoch a v uliciach, chodievame stále popod tie isté bezpečnostné kamery, pri ktorých sa postupne iba zlepšuje ich kvalita obrazu. Čo sa však zmenilo, je softvér čerpajúci obraz z nich, ktorý dokonca často nemusí ani bežať na lokálnych počítačoch. O všetky výpočty sa postará cloud.
S myšlienkou využitia inteligentných kamier v predajniach sa zaoberal americký reťazec Walmart už v roku 2019. Vo svojej ukážke predvádza, ako sa zamestnanec predajne vďaka tejto technológii okamžite dozvie o vypredanej položke v regáli. Spoločnosť Cooch, ktorej softvér zachytávajú videá vyššie, však toho sleduje ďaleko viac.
Vo videu nižšie možno vidieť, ako dokáže takýto softvér v reálnom čase vyhodnocovať pohyb áut na parkovisku predajne, vek a pohlavie zákazníkov či tovar, ktorý si prezerajú a zakúpia alebo naopak z nejakého dôvodu vrátia späť do regálu. Takéto cenné dáta, na základe ktorých možno budovať marketing i vylepšenia, mali ešte donedávna k dispozícii iba e-shopy.
Aké rôzne dáta prevádzkovatelia takýchto systémov zbierajú a na čo ich využívajú, je už len zriedka verejnou informáciou. Zo skúseností so zberom dát na internete však už vieme, že rozširovanie tejto technológie nemožno zastaviť a ani sa takémuto monitoringu nemožno reálne vyhnúť, hoci vedomie, že sme takýmto spôsobom analyzovaní, môže byť nepríjemne.
Využívanie takýchto technológií v praxi však možno aspoň regulovať na legislatívnej úrovni tak, ako sa to aktuálne deje v online sfére. Len pred pár dňami na území Európskej únie začal platiť nový akt o digitálnych službách (DSA), ktorý dáva technologickým gigantom vo využívaní našich osobných dát jasné mantinely.
Podobným spôsobom má nový zákon o AI za cieľ v budúcnosti zakázať biometrické identifikovanie osôb na verejnosti v reálnom čase. Ako však vidíte na videách vyššie, legislatíva je aj v tomto prípade opäť niekoľko rokov pozadu. Od rozpoznávania pohlavia, veku a rasy, ktoré takýto softvér zvládal už pred rokmi, je to k identifikovaniu konkrétnych osôb na obraze už iba na skok.