Prírodné katastrofy prichádzajú s nebývalou silou a dokážu spôsobiť popri zraneniach či dokonca obetiach na životoch aj obrovské materiálne škody.
Voda z pivníc sa dá odčerpať, pozemok vyschne, ale horšie je to v prípade zatopeného auta. Poškodenie vodou patrí medzi tie najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť.
Hovorí sa, že prevencia je vždy lepšia (a lacnejšia) ako odstraňovanie následkov. V prípade automobilu to platí dvojnásobne. Ak teda v lokalite kde parkujete hrozia záplavy, je veľmi rozumné preparovať auto tam, kde by voda nemala prísť, napríklad na vyvýšené miesto, alebo do inej časti mesta. Vtedy sa vyvarujte podzemných garáží, do nich zateká voda ako prvá.
Čo vtedy, ak sa auto nepodarí uchrániť?
„Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky – zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú
kvapalinu,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings.
Po čase môžu začať robiť problémy aj ložiská kolies, zdegraduje v nich doživotná náplň maziva, takže je lepšie vymeniť aj tie, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.
Ak bola hladina vody vyššia, zrejme prenikla aj do výfukového potrubia. V nových autách sa tam nachádzajú katalyzátory, lambda sondy; u starších modelov aj filtre pevných častíc (novšie vozidlá ich mávajú častejšie v motorovom priestore). Je možné, že vode natiekla aj do chladiča. Odporúča nechať odtiahnuť auto do servisu bez toho, aby ste sa ho pokúšali naštartovať.
Úplne najhoršie je, ak sa voda dostala nad kolesá a prenikla aj do interiéru. Je tam totiž veľa elektroniky, riadiace jednotky airbagov, pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov, čalúnenie.
Motor síce mechanicky zrejme vydrží, voda sa do neho dostane málokedy, problémom budú poškodené čidlá a tiež elektrické a elektronické komponenty auta.
„Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby auto odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor – veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ dodáva Petr Vaněček.
Je to tak, drvivá väčšina zaplavených automobilov sa nedá zachrániť, ich oprava je totiž drahšia ako zostatková hodnota. Moderné vozidlá sú nabité elektronickou výbavou a bezpečnostnými asistentmi. Po zatopení sú výrazne poruchovejšie, takže elektronika môže skolabovať kedykoľvek. Nepotešia ani časté zlyhávania infotainmentu, či korózia, ktorá sa skôr či neskôr objaví.
Čo so zaplaveným elektromobilom?
Elektromobily majú vodotesnú batériu, ale len voči odstrekujúcej dažďovej vode. Keď sa batéria, ktorá býva najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, stráca záruku vodotesnosti. Ani v tomto prípade elektromobil neštartujte, nejazdíte s ním.
Dajte si ho doviezť do servisu, kde sa dohodnite na ďalšom postupe. Vzhľadom na to, že elektromobily sú na trhu len krátku dobu, problémom bude minimum skúseností s takýmto typom problému a jeho následného riešenia.
Kedy sa auto považuje za vytopené?
Je to vtedy, keď sa do jeho interiéru, alebo do motorového priestoru dostane väčšie množstvo vody, ktoré zapríčiní poškodenie elektrických systémov, motorových častí, čidiel, senzorov a ďalších komponentov.
Nezabúdajte, že k zatopeniu môže dôjsť nielen pri intenzívnych dažďoch, záplavách a povodniach, keď hladina stúpne nad svetlú výšku automobilu, ale aj pri prejazde zaplavenými oblasťami, napríklad jazdou cez podchod, ale i potok.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.