Elektromobily sú často označované za väčšiu hrozbu na cestách ako bežné spaľovacie náprotivky. Viete však koľko elektromobilov zhorelo voči ich počtu na cestách? A viete koľko zhorelo klasických spaľovákov? Spaľováky to vyhrávajú.
Čo však v prípade nehody? Čo sa stane ak sa elektromobil s veľkou batériou plnou lítia havaruje? A čo v prípade, že sa nebodaj zrazia dva elektromobily? Čelne! Pozrite sa.
Mercedes-Benz si povedal, že toto všetko ukáže v priamom prenose. Teda nie naživo, ale ukáže takúto haváriu s rovno s dvomi elektromobilmi, ktoré zišli z výrobnej linky.
Samozrejme, odporcovia budú namietať, že výrobca ich určite nejakým spôsobom upravil. No to môžeme povedať o akomkoľvek teste bezpečnosti, takže takýmto odporcom nepomôže nikto a nič. Pre nás ostatných je to zaujímavý pohľad na to, ako výrobcovia elektromobilov musia riešiť vyššiu pasívnu bezpečnosť svojich vozidiel.
Viete prečo sú testovacie automobily oranžové? Pretože v minulosti boli vysokorýchlostné kamery schopné snímať iba čierno-bielo a najkontrastnejšia farba pre tieto kamery bola oranžová. Dnes to už neplatí, vysokorýchlostné kamery dokážu snímať v celom farebnom spektre.
A keďže čoskoro budú všetky modely už iba elektrické, žiadny z výrobcov nemôže bezpečnosť podceniť. Mercedes-Benz pritom ukazuje ako celý proces testovania bezpečnosti prebieha, vrátane simulácií. Výrobca predviedol ostrý test pri rýchlosti 56 km/h, teda bežnej rýchlosti v mestách. Presah čelného stretu bol 50 %.
Možno si poviete, že pri takejto rýchlosti sa nemôže autám nič podstatné stať, no vedzte, že obe autá išli rýchlosťou 56 km/h čo znamená, že sa zrazili vyše 110 km/h rýchlosťou. Zároveň Mercedes-Benz ukázal náraz vo vyššej rýchlosti ako je bežné, Euro NCAP napríklad testuje zrážku pri rýchlosti 50 km/h. Test bol uskutočnený v nemeckom centre Group Technology Centre for Vehicle Safety v Sindelfingene.
Nemecká automobilka do testu nasadila produkčné modely EQA 300 a EQS 450 SUV, jedny z najobľúbenejších elektromobilov značky. Dokopy oproti sebe išlo 3 a 2,2 tony. Výsledkom boli poriadne zdemolované predné časti vozidiel, no ich kabína ostala prakticky nedotknutá. A to je cieľ, ochrániť posádku vo vnútri vozidla, vrátane batérie v podlahe.
Vo vnútri nechýbali figuríny. Tie mali na sebe okolo 150 rôznych senzorov, aby boli jasné výsledky nárazu aj na posádke vo vnútri. Výsledok bol pre všetkých aktérov pozitívny, z vozidiel by reálni ľudia vyšli po svojich bez vážnych zranení.
Mercedes-Benz zároveň prizvukoval, že v milisekunde, kedy systém spozoruje zrážku, okamžite odpája batérie od ostatných elektrických zariadení, aby nedošlo k žiadnym ťažkostiam. Takýto systém by mal mať každý moderný elektromobil na trhu.