Nedávno sme vám priniesli dlhodobé skúsenosti s robotickým vysávačom iRobot Roomba 880. Dostali sme povolenie aj na jeho rozobratie, nech vieme, s čím máme tú česť. Na prvý pohľad jednoduché zariadenie je ale ešte komplikovanejšie, ako sme čakali v najdivokejších snoch. Pozrite sa, čo všetko sme v robotickom vysávači objavili.
Trochu ušmudlaná a otlčená Roomba 880 ešte nevie, čo ju čaká. Najskôr ale určite očistenie od najväčšej špiny a prachu.
To isté platí aj na opačnú stranu. Prach a machutiny sú totiž všade.
Ako prvé sú na rade valčeky systému AeroForce. Ich vybratie je otázkou pár sekúnd.
Valčeky sú zvláštne. Sú z gumy, majú špeciálne výčnelky a sú na akejsi tyčke. Samozrejme, museli sme sa pozrieť aj do vnútra.
A takto to vyzerá v ich vnútri. Nebudeme vám radšej ukazovať, čo všetko sme našli v ich vnútri, vlasov a machutín ste si užili už asi dosť pri dlhodobom teste.
Druhá jednoducho odpojiteľná časť je zberná nádobka. Aj tá v sebe ukrýva rôzne tajomstvá.
Keďže bola zberná nádobka plná prachu, ktorý len tak nevyklepete, použili sme klasický vysávač. Zrazu je ako nová. Na čistenie robotického vysávača tak odporúčame práve jeho veľkého súrodenca, klasický vysávač a vlhkú handričku na jemný prach.
Odskrutkovali sme prvú časť. Ukázal sa špeciálne navrhnutý systém na vytláčanie poistného tlačidla na vyberanie nádobky z iRobota. Skladanie bude asi zábava.
Priamo v zbernej nádobke je aj malý, ale výkonný elektromotor, ktorý má na starosti všetko sanie prachu a špiny z podláh. Čakali sme čosi väčšie, ale po teste vieme povedať, že aj takto malý motor Roombe postačuje.
Ďalšou časťou na odobratie je špeciálna kefka, ktorá vymetá prach okolo okrajov a v rohoch miestností. Po čase je však takto opotrebovaná a zišla by sa jej výmena. Všimnite si, čo je pod ňou – opäť vlasy. Toľkoto sa ich však nazbieralo za vyše pol roka. Raz za čas ju preto skúste odskrutkovať a nečistoty vybrať.
Nasleduje kryt batérie…
Pod ním je samozrejme nová XLife batéria s kapacitou 3 000 mAh.
Spodný kryt drží len niekoľko skrutiek…
Po odobratí krytu už nie je problém vybrať časť systému AeroForce.
Práve v tejto časti sa spája s nádobkou na odpad. Okolie otvoru je pogumované, pričom guma je natiahnutá až k AeroForce kefám.
Kefy by sa ale nehýbali len tak. Na ich pohon slúži tento masívnejší elektromotor. Okolo neho môžete opäť vidieť množstvo prachu. Vysávač to ale vyrieši za pár sekúnd.
Snáď sa bude motorčeku „lepšie dýchať“.
Na komunikáciu s „mozgom“ vysávaču slúži špeciálny konektor. Ten sa zaprášiť prakticky nedá, takže nehrozí jeho nefunkčnosť.
Nedalo nám to a rozobrali sme aj tento „čistiaci modul“. Elektromotorček je spriahnutý so systémom ozubených kolies, ktoré dávkujú hnaciu silu pre kefy AeroForce.
Gumový tunel je ku kefám AeroForce pripevnený pomerne jednoducho na akýchsi háčikoch.
Systém „zavesenia“ je ale o čosi komplikovanejší. Množstvo skrutiek drží 2+2 ramená, malá prižinka vo vnúti zas tlačí celý systém smerom do vnútra. Taká LEGO skladačka pre dospelých.
Ide sa na motorček bočnej trojramennej kefy…
Ten je pomerne malý, ale na správne fungovanie stačí. Energiu získava z batérie cez pružinky vo vnútri tela Roomby.
Bez vybratia predného kolieska by sme nemohli pokračovať. Aj v ňom je množstvo machutín a vlasov. Našťastie aj v tomto prípade ich stačí vytiahnuť a ostatné povysávať.
Po odskrutkovaní množstva skrutiek okolo tela sa poradilo odpojiť prednú časť s viacerými senzormi.
Toto je hlavný RCON senzor, pomocou ktorého sa Roomba orientuje v priestore a komunikuje s príslušenstvom ako je dock či virtuálne steny/majáky. Okrem navigácie pri parkovaní do nabíjacej stanice umožňuje Roombe komunikovať napríklad aj s majákmi, i keď nie sú v priamej viditeľnosti robota. Je na hornej strane, pričom „pohľad“ do všetkých strán umožňuje špeciálna šošovka.
Snímače, všade samé snímače. Toto je schodový senzor v spodnej časti Roomby. Vďaka 6-tim schodovým senzorom Roomba nespadne zo schodov a iných vyvýšených miest. Fungujú na princípe odrazeného IR signálu.
IR LED-ky slúžia na určovanie vzdialenosti aj v úplnej tme. Vďaka nim Roomba „vidí“ blížiacu sa prekážku, do ktorej nenarazí v plnej rýchlosti, ale spomalí a len jemne sa jej dotkne.
Na pohon Roomby stačia dve motorizované kolieska. Majú dokonca poistku, ktorá spína ich chod len v prípade, že sú položené na zemi pre prípad, že by sa niečo stalo, napríklad zišlo jedno z koliesok zo schodu a podobne.
Vo vnútri každej časti s kolieskom je opäť elektromotor, ktorý dovoľuje jeho pohyb. Celkovo tak Roomba 880 má až 4 elektromotory.
Jednoduché riešenie vysúvanie kolieska – obyčajná pružina.
Aj kolieska komunikujú s centrálnou jednotkou pomocou takýchto spojov. Cez ne dostávajú signály, kedy a ako rýchlo sa má koliesko točiť. Vďaka tomu sa Roomba vie otočiť o 360° aj na mieste.
Hornú časť nedržia žiadne skrutky, ale len pevné spoje, ako pri mobilných telefónoch s odnímateľnou zadnou časťou.
Prvý kruh je dole. Odhalil niekoľko skrutiek vnútorného vrchného krytu.
Ďalšie skrutky vidieť až po odobratí vnútorného kruhu s výrezmi na ovládacie tlačidlá.
Z jeho vnútornej strany vidieť naznačené ikony a popisy pre LED identifikátory.
Časť s tlačidlami opäť drží niekoľko skrutiek. Po jej odskrutkovaní sa objavuje mozog celého iRobot Roomba 880 s množstvom plošných spojov.
To však nie je všetko…
Až po odobratí vrchného krycieho panelu sa ukáže kompletná doska so všetkými súčiastkami. Tie majú na starosti neustále vypočítavanie systému vysávania a ovládania sania, pohybu bočnej a hlavných kief, či vyhodnocovanie dát zo všetkých senzorov.
Detail sústavy LEDiek, ktoré ukazujú čas.
Tlačidlá sú na matičnej doske kryté navyše ďalšou žltou fóliou. Nad nimi sú opäť LEDky na podsvietenie ikon na vrchnom paneli.
Odobratím krytu je možné rozobrať aj všetky snímače, no to množstvo káblov by sme už dokopy asi nikdy nedali.
Matičná doska s plošnými spojmi je chránená presne vyrezaným priehľadným plastom. Ten má chrániť citlivú elektroniku pred prachom a tekutinami. Aj chráni, tu sme neobjavili žiadny prach ani vlasy. Na poškodenie tejto elektroniky vraj stačia len 2 ml tekutiny.
Detail optického schodového snímača.
Dignostický port servisné stredisko.
A takto vyzerá kompletne rozobratá Roomba. Už to len poskladať späť…
A podarilo sa. iRobot Roomba 880 sme za zhruba hodinku poskladali do pôvodného stavu. Neostala ani jediná skrutka, no batéria sa úplne vybila, keďže nebola na nabíjačke niekoľko dní.
Roomba 880 prešla asi meter a oznámila, že chce nabiť.
Za zapožičanie iRobot Roomba 880 ďakujeme spoločnosti PLAY Electronics, s.r.o., distribútorovi zariadení iRobot na Slovensku.