Reklama

Citroën prispôsobil svoj najmenší elektromobil Ami ľuďom s telesným postihnutím

Zdroj | Citroën
Stanislav Vinc
Zdroj | Citroën
Zdroj | Citroën

Malý výhradne mestský elektromobil Citroën Ami s maximálnou rýchlosťou do 45 km/h a dĺžkou iba 2,41 metra, už okrem 14-ročných bez vodičského preukazu, môžu šoférovať už aj ľudia s postihnutím dolných končatín.

Znie paradoxne, že Citroën pre túto skupinu vodičov pripravil práve svoj najmenší elektromobil, no podľa všetkého sa zdá, že Ami for All sa napokon na tento účel hodí perfektne.

Špeciálne upravený elektromobil Ami for All je výsledkom spolupráce francúzskej automobilky Citroën so spoločnosťou PIMAS, ktorá sa špecializuje na prestavby vozidiel pre osoby so zníženou pohyblivosťou. Ich spoločným cieľom bolo navrátenie slobody mobility ľuďom, ktorí ju stratili.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Citroën

Jedným z hlavných špecifík tejto úpravy je možnosť šoférovať Ami bez potreby použitia ovládacích prvkov typicky sa nachádzajúcich v dolnej časti vozidla. Manuálne ovládanie rýchlosti či brzdenia, sa presunuli do oblasti volantu, na ktorý navyše pribudla kľuka zjednodušujúca otáčanie volantu jednou rukou.

Druhým dôležitým aspektom Ami for All je rozšírenie uhlu, do ktorého sa dokážu otvárať jeho dvere, s čím súvisí aj rozšírený priestor pri vodičovi určený na odkladanie invalidného vozíka. Vodič sa môže presunúť z vozíka na sedadlo vodiča vďaka popruhu pripevnenému k hornej časti vnútorného rámu dverí. Celý proces nastúpenia s vozíkom má trvať len niekoľko minút.

Zdroj | Citroën

Zaujímavé je, že invalidný vozík dokáže okrem interiéru Ami for All odviezť aj upevnený na jeho kapote pomocou hliníkového nosiča batožiny. Invalidný vozík v takom prípade môže na batožinový priestor upevniť externá pomocná sila a následne ho aj zakryť ochrannou plachtou. Druhá osoba týmto krokom za odmenu získa miesto na sedenie v interiéri.

Ami for All si zachováva parametre pôvodnej verzie, okrem maximálnej rýchlosti 45 km/h ideálnej na pohyb v centrách miest aj maximálny dojazd do 75 kilometrov na jedno nabitie. Batériu s kapacitou 5,5 kWh je možné nabiť prostredníctvom bežnej zásuvky za necelé štyri hodiny a tá naďalej dodáva energiu elektromotoru s výkonom 6 kW.

Zdroj | Citroën

Vývoj tohto projektu začal len minulý rok v rámci programu Star*up, prostredníctvom ktorého môžu zamestnanci koncernu Stellantis predstaviť porote svoje inovatívne nápady. Nápad Christophe Lapeyrea sa porote zapáčil a jemu sa naň okamžite podarilo zohnať sponzora, v spolupráci s ktorým sa Ami for All podarilo preniesť z papiera do reality už v priebehu niekoľkých mesiacov.

Citroën Ami for All bol začiatkom júna predvádzaný na veľtrhu Autonomic v Paríži ako koncept, no keďže konverzia tohto elektromobilu šla tak hladko a pod palcom ju mala spoločnosť PIMAS, je celkom možné, že sa Ami for All napokon stane aj realitou, pravdpodobne na zákazku práve prostredníctvom tejto externej spoločnosti, s ktorou si môže Citroën pre účely modelu Ami dohodnúť špeciálnu obchodnú spoluprácu.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.