Koncern Stellantis sa v oblasti elektromobilov poriadne rozbieha, o čom svedčí skutočne široká ponuka elektromobilov v rôznych kategóriách. Plne elektrický variant nájdete v kategórii hatchbackov, menších SUV, štandardných dodávok do 3,5 tony a najnovšie aj MPV. Na test sme do redakcie dostali Citroën ë-Berlingo, ktoré síce neponúka očarujúce parametre, no napriek tomu nás príjemne prekvapilo.
Elektrické ë-Berlingo samozrejme vychádza z klasickej karosárskej verzie, takže žiadne významné rozdiely medzi štandardnou verziou so spaľovacím motorom a plne elektrickou verziou tu nie sú. Ide teda len o drobné zmeny, teda ë-Berlingo disponuje zaslepenou prednou maskou pre nižší aerodynamický odpor alebo nabíjacím portom na strane vodiča, čo je určite praktické.
Výhody
- Veľmi komfortné a dynamické MPV
- Bohatý priestor pre cestujúcich aj batožinu
- Pohodlné a praktické sedačky
- Rýchle nabíjanie výkonom do 100 kW
- Rozumne nastavené parametre a cena za elektromobil
Nevýhody
- Vyššia spotreba
- (Drobný) dizajnový prešľap s krytom konektora a posuvnými dverami
Menej praktické je ale otváranie ľavých posuvných dverí pre druhý rad sedadiel ak nabíjate. Zapichnutý konektor neumožní ich plné otvorenie, na čo si určite treba dávať pozor. Osobne som ale za celý týždeň nenarazil na situáciu, kedy by mi takto umiestnený konektor prekážal, no rozhodne to nie je najšťastnejšie a viem si predstaviť, že aj pri verzii so spaľovacím motorom to môže byť na obtiaž.
Síce test začínam takýmto malým dizajnovým prešľapom, Citroën ë-Berlingo má len veľmi málo slabých miest. Zvyšok exteriéru môžem hodnotiť len kladne – príjemný, moderný dizajn s mnohými praktickými doplnkami a dobrou technikou. Predné LED svetlomety patria k tým lepším, a keďže som s ë-Berlingo jazdil práve v týždni, kedy bolo najmenej denného svetla, dokázal som ich oceniť.
Vstup do kufra je možný nielen otvorením zadných dverí – zadné okno je samostatne otvárateľné na plynových vzperách, čo pri naloženom aute určite oceníte. Elektrické Berlingo má na dĺžku 4 403 milimetrov (4 753 milimetrov v prípade verzie XL), na šírku 1 848 milimetrov a na výšku 1 844 milimetrov (1 849 milimetrov). Praktické rozmery v kompaktnom tele vo vnútri skrývajú skutočne bohatý priestor.
My sme mali na test kratšiu verziu, ktorá je vybavená piatimi sedadlami, avšak ë-Berlingo vo verzii XL je vybavené až siedmimi sedadlami, avšak pri ich využití je nutné „obetovať“ kufor. Pri zložení tretieho radu sedadiel sa verzia XL môže pochváliť objemom 1 900 litrov, ak zložíte aj druhý rad, dostanete až 3 500 litrov. Nami testovaná verzia M ponúkala „len“ 1 355, resp. 3 000 litrov, čo je stále veľmi dobrý objem.
Čo sa mi na Citroën ë-Berlingo veľmi páčilo bolo práve využitie priestoru pri sklopení sedadiel. Tie sa totiž sklápajú spoločne so sedadlom, ktoré sa posúva dole. Sklopené sedadlo je následne v takmer úplnej rovine, teda ide o maximálne praktické riešenie.
O dostatok priestoru tu nebudete mať núdzu ani pri plnom obsadení auta posádkou, auto je dostatočne široké, disponuje viacerými odkladacími priehradkami alebo aj praktickými sklápateľnými stolčekmi. Oceňujem tiež takmer úplne rovnú podlahu, nohám teda nič nezavadzia a ľahšie si nájdete tú správnu polohu. Taktiež by som chcel pochváliť úroveň komfortu v tejto (cenovej) kategórii.
Sedadlá sú pohodlné a vpredu aj s možnosťou vyhrievania. V Citroën ë-Berlingo som jazdil aj dlhšie trasy a na pohodlie som sa naozaj nemohol sťažovať. Nič ma netlačilo a ani chrbát či krk si nesťažoval. Čo však dobrý pocit zvyšuje sú tlmiče, ktoré tu je naozaj veľmi dobré. Nejde o špičku na trhu, ale v rámci triedy je určite na vrcholných priečkach.
Menšie nerovnosti vo vnútri necítite vôbec a tie väčšie sa prenášajú len jemne. Pri rýchlejšej jazde je aj evidentné dobré odhlučnenie na každej strane, takže ani rýchlejšia jazda výrazne nenarušovala komfort. Jednoducho, z pohľadu komfortu a jazdných vlastností je Citroën ë-Berlingo skutočne solídne vybavené MPV. Celkový pocit z jazdy však môžu zlepšiť aj asistenti.
V nami testovanej verzii s najvyššom výbavou sme mali všetko, čo tento model ponúka. Samozrejmosťou sú klasické a už štandardné elektronické bezpečnostné funkcie ako ESP, ASR, ABS, REF pre rozdeľovanie brzdného účinku, AFU ako podpora brzdenia v núdzovej situácii či asistent rozjazdu do kopca.
Štandardom sa však stávajú aj asistenti ako rozpoznávanie bdelosti vodiča, čítanie dopravných značiek alebo automatické diaľkové svetlá či automatické stierače, ktoré majú integrovanú vodnú trysku. Ďalej môžem pokračovať s automatickým núdzovým brzdením, aktívnym systémom upozornenia na nechcené prekročenie jazdného pruhu. Auto vás tiež upozorní na prestávku po dvoch hodinách nepretržitej jazdy.
Nastavenia jazdných asistentov či iných funkcií vozidla, vrátane infotainmentu, nájdete na dotykovom displeji veľkosti 8 palcov, ktorý je vybavený aj USB konektorom. Samotný displej je postačujúci, avšak systém by si zaslúžil aktualizáciu na novšiu verziu, ktorú môžeme v niektorých nových koncernových modeloch už vidieť. To isté platí aj pre navigáciu, ktorá je solídna, ale pôsobí zastarane.
Navigácia v Citroën ë-Berlingo zobrazuje aj nabíjacie stanice, avšak nedokáže plánovať trasy na základe vzdialenosti a zostávajúceho dojazdu so zastávkami na nabíjanie. Väčšina informácií dôležitých pre bežnú jazdu je zobrazených v kokpite, ktorý je rovnako digitálny. Okrem spotreby či rýchlosti sa tu nachádza aj zostávajúci dojazd a stav batérie v percentách.
Ukazovateľ dojazdu sa koncernu stále nepodarilo doladiť a má rezervy, no nakoľko sa riadim percentami, ktoré mi auto pekne ukazuje, nemal som s tým osobne problém. Tempomat, ktorý v ë-Berlingo nie je adaptívny, sa ovláda tlačidlami za volantom. Volant ako taký je teda čo do tlačidiel jednoduchší, čo je dobré. Drží sa dobre aj vďaka koženom poťahu, osobne mi sedel.
Elektromobil Citroën ë-Berlingo poháňa elektromotor na prednej náprave s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne papierovo za 11,7 sekundy, no pocitovo je auto veľmi dynamické. Bežná jazda je skutočne svižná, najviac to cítiť pri rýchlostiach okolo 50 kilometrov, ale ani nad 100 kilometrov to nie je vôbec zlé. Maximálna rýchlosť je 135 km/h.
Koncern sa pri týchto modeloch s elektrickým pohonom nelíši ani čo sa týka batérie. Stále je v podvozku uložený akumulátor s celkovou kapacitou 50 kWh z čoho využiteľných je 45 kWh. Papierový WLTP dojazd je 258 až 285 km, čo si trúfam povedať, je možné dosiahnuť v lete na okresných cestách a v meste. K nám sa ë-Berlingo dostalo v zime, takže dojazd bol prirodzene nižší, a to najmä kvôli absencii tepelného čerpadla.
Aktuálna technológia koncernu pre elektrické modely celkovo trápi vyššia spotreba, takže absencia tepelného čerpadlo by aspoň zabezpečila efektívnejšie kúrenie a celkovo o niečo nižšiu spotrebu. Na druhú stranu, vyššia spotreba je kompenzovaná až 100 kW DC nabíjaním. Štandardné „domáce“ AC nabíjanie je možné výkonom do 11 kW vďaka trojfázovej palubnej nabíjačke.
Nabíjanie je preto možné na rýchlo nabíjačke z 10 na 80 percent už za 30 minút, cez pomalú AC nabíjačku je to za menej ako 5 hodín z 0 na 100 percent. Na výkon rýchleho nabíjania má vplyv teplota akumulátora, teda studená batéria sa nabíja nižším výkonom, čo predlžuje čas nabíjania. My sme ë-Berlingo testovali doslova na prelome rokov, kedy sa teploty pohybovali mierne nad nulou.
Aj to ale malo vplyv na nabíjanie. Pred prvou dlhšou cestou som ë-Berlingo pripojil k nabíjačke ejoin s výkonom 120 kW v Trnave. V batérii som mal niečo málo cez 30 percent, takže som čakal isté obmedzenie, no nie nijak razantné. Bohužiaľ, nabíjací výkon sa prakticky celý čas držal pod 40 kW, čo čas nabíjania výrazne predĺžilo.
Batériu som preto nabil len na 72 percent s tým, že nabijem po ceste, keď už batéria bude zohriata. Prvá zastávka bola na nabíjačke LIDL v Ilave, kde som prišiel s 11 percentami výkon za chvíľu stúpol na maximálnych 50 kW (limit nabíjačky). Po 17 minútach som sa rozhodol pokračovať ďalej s batériou nabitou na 42 percent, aby som sa zastavil v Žiline a využil plný nabíjací výkon ë-Berlingo.
Celú cestu po diaľnici z Trnavy do Žiliny som išiel rýchlosťou 115 km/h, pričom priemerná spotreba bola 26,2 kWh / 100 km, čo je naozaj viac vzhľadom na nižšiu rýchlosť. Každopádne, do Žiliny som dorazil so 6 percentami, pripojil som sa k nabíjačke a vyskočil na 79 kW, postupne ale ďalej rástol až na maximálnych 93,6 kW. Od cca 10 do 30 percent sa výkon hýbal okolo hranice 90 kW a následne klesol na 70 percent.
Tento výkon si ale auto držalo až do 60 percent, kde krátkodobo nabíjalo až 77 kW. Ďalší pokles bol na 55 kW, čo je stále veľmi dobrý nabíjací výkon. Celé nabíjanie zo 6 na 70 percent trvalo 25 minút a komfortne som mohol pokračovať do cieľa na Orave, kde som prišiel so spotrebou 26,1 kWh / 100 km a ešte 26 percentami.
Spotreba na krátkych úsekoch v rámci mesta alebo okresných cestách sa niekedy pohybovala okolo hranice 20 kWh / 100 km, avšak väčšinou išla spotreba nad touto hodnotou. Ide teda o vyššie číslo ako by som chcel na displeji vidieť, a je to určite škoda, no aj napriek tomu počet pozitívnych prekvapení ďaleko prevyšuje jedno citeľné a určite nezanedbateľné negatívum, ak prižmúrim oko nad dizajnovým prešľapom s nabíjacím konektorom.
Navyše, koncern má v tejto kategórii veľkú dominanciu, takže hľadať podobné auto u konkurencie je naozaj náročne. Aj preto považujem Citroën ë-Berlingo za veľmi dobrý MPV elektromobil, s ktorým som si užil týždeň viac ako som čakal.