V priebehu dneška sa objavili správy o tom, že súčasný minister školstva chce vrátiť spať do platnosti nariadenie, podľa ktorého by mali deti na základných školách zakázané mobilné telefóny.
Deti na prvom stupni majú mať zákaz úplný, žiaci na druhom stupni sa majú dočkať čiastočného zákazu. Zatiaľ však nie je nič isté, minister ešte len oznámil vytvorenie pracovnej skupiny.
Jej úlohou má byť vytvorenie a nastavenie nových pravidiel pre používanie mobilných telefónov na školách. Viac sa ale dozvieme koncom marca, kedy chce minister predstaviť znenie novej vyhlášky. Podľa prvotných informácií sa má týkať hlavne základných škôl, no nie je vylúčené, že sa bude dotýkať aj stredných a vysokých škôl.
„Smerujeme k tomu, že chceme opätovne zaviesť zákaz používania mobilných telefónov na prvom stupni. Je tu zriadená skupina zhruba 20 odborníkov, akademikov z externého prostredia, ktorí sú aj odborníci v oblasti digitálnych technológií,“ povedal pre TASR minister.
Zákaz mobilných telefón, dnes už vlastne smartfónov, nie je nič nové ani u nás. Bol tu už roku 2008 a až do roku 2022 bolo ich používanie zakázané. Až v školskom roku 2022/2023 bolo opäť povolené, resp. vtedajší minister iba zrušil plošný zákaz, nevydal však plošné povolenie.
“Prax nám ukazuje, že mobily sa často stávajú v školskom prostredí nástrojom na šikanovanie. Odvádzajú pozornosť od výchovno-vzdelávacieho procesu, znižujú kognitívne schopnosti, vedú k osamelosti dieťaťa a v neposlednom rade ovplyvňujú jeho zdravý duševný vývoj,“ povedal pred pár mesiacmi Jozef Mikloško, komisár pre deti.
Zákaz mobilov ale nie je výnimočné ani vo svete. UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) vo svojej správe Technology in education z minulého roka tvrdí, že v každej 4. krajine na svete sú mobily na školách zakázané. Zákaz mobilov platí napríklad v Anglicku, Taliansku, Francúzsku, Holandsku, Švédsku apod.
Obrazovka nikdy nahradí učiteľa,
povedala Audrey Azoulay, generálna riaditeľka UNESCO..
UNESCO navyše apeluje na vlády na celom svete, aby zvážili koncepty a prístup k využívaniu technológií na školách, pretože nie všetky moderné technológie musia byť nutne pozitívne pre žiakov a študentov. Študenti majú byť v centre vyučovania, majú si vyberať len tie technológie, ktoré im pomáhajú, no nie iba v podvádzaní a zľahčovaní učebného procesu. Zároveň technológie výrazne menia naše sociálne návyky, čo u detí môže mať negatívny vplyv na celkový vývoj.
Navyše nie všetci majú rovnaké podmienky pre využívanie moderných technológií. Iba 40 % škôl má prístup k internetu, nemalé percento nemá ani len elektrinu. A bude ešte horšie, pretože s príchodom AI a jej schopnosťami sa budú študenti čoraz viac spoliehať na jej schopnosti a nie na vlastné. UNESCO varuje aj pred týmto novým trendom, ktorý má mať presne definované pravidlá.
„Napriek tomu, že 87% ľudí v EÚ vlastní mobilný telefón a 92% má prístup k internetu, zaznamenávame pokles IQ, klesajú výsledky všetkých štandardizovaných testov. Navyše za posledných 10 rokov sme zaznamenali nárast depresie až o 33%,“ povedal český neurológ Martin Jan Stránský.