- #Umelá inteligencia
- 3 min.
- 11.4.2023
Česká univerzita podporuje využívanie AI pri štúdiu aj výuke, vydala odporúčania
Umelá inteligencia veľmi rýchlo preniká do všetkých sfér a bezodkladne na to musia reagovať firmy, ktoré sa musia zaoberať jej prínosmi i bezpečnosťou, ako aj školy, ktoré v súvislosti s ňou čelia etickým a akademickým dilemám.
Zatiaľ čo niektoré školy využívanie AI nástrojov plošne zakázali, Masarykova univerzita v Brne sa svojim stanoviskom k novej technológii postavila kladne.
Dnešné modely umelej inteligencie už dokážu generovať vierohodné texty, písať jednoduchšie programy a vytvárať obrázky na mieru podľa zadania používateľa. Tieto nástroje celkom prirodzene začali využívať aj študenti pri vypracovávaní svojich zadaní.
Masarykova univerzita podľa svojho základného stanoviska takéto využívanie AI nástrojov nielen toleruje, ale aj podporuje a to ako na strane študentov, tak aj vyučujúcich. Univerzita rozvoj umelej inteligencie „vníma v prvom rade ako výzvu a príležitosť, nie len ako hrozbu či riziko“.
V základnom stanovisku univerzita načrtla odporúčania, v ktorých študentov nabáda k zvedavosti, pragmatickosti, ale aj transparentnosti a poctivosti pri využívaní nástrojov umelej inteligencie pri štúdiu. Vyučujúcich zas vyzýva k otvorenosti k novinkám, vynaliezavosti, ako aj obozretnosti a zodpovednosti. Medzi študentmi majú šíriť ideu poctivosti, pod čím môže mať univerzita na mysli napríklad správne citovanie nástrojov, ktoré študent použil pri vypracovávaní zadania, resp. akademickej práce.
V odporúčaniach pre vyučujúcich univerzita medzi riadkami priznáva, že písomné práce by vzhľadom na možnosť jednoduchého generovania textov mali mať nižšiu váhu pri celkovom hodnotení študenta a väčší dôraz by mali klásť na sledovanie ich vzniku, ako aj následné prezentáciu.
Študentom univerzita prízvukuje, aby kvôli umelej inteligencii nepoľavili v štúdiu a taktiež každý výstup dôkladne kontrolovali a informácie v ňom uvedené overili aj prostredníctvom iných zdrojov. Výstupy poskytované umelou inteligenciou podľa univerzity môžu byť „zavádzajúce, chybné, založené na stereotypoch či predsudkoch, alebo diskriminačné“.
Základné stanovisko univerzity a nezáväzné odporúčania je možné brať ako základný kameň, na ktorom budú v budúcnosti pravdepodobne postavené detailnejšie pravidlá. Univerzity a školy, ktoré sa touto otázkou ešte nezaoberali, tak budú musieť v dohľadnej dobe určite urobiť, bez ohľadu na zameranie ich študijných odborov. V opačnom prípade im bude hroziť značný nesúlad medzi prístupom vyučujúcich a prístupom študentov, ktorí sa vo využívaní AI nástrojov pri štúdiu určite nebudú ostýchať.