Čínsky gigant v oblasti batérií CATL zásadne mení pravidlá hry v elektrifikácii ťažkej nákladnej dopravy.
So svojou inovatívnou technológiou výmeny batérií a ambicióznymi plánmi na budovanie rozsiahlej siete staníc CATL výrazne urýchľuje prechod na elektrické ťahače a nákladné vozidlá.
Táto snaha prichádza v čase, keď sa technológia výmeny batérií, najmä vďaka úsiliu spoločnosti Nio v sektore osobných áut, stáva čoraz relevantnejšou. Jadrom stratégie CATL pre nákladnú dopravu je projekt QIJI Energy. Spoločnosť predstavila štandardizovaný batériový modul 75#, kompatibilný s elektrickými nákladnými vozidlami od rôznych výrobcov. To umožní rýchlu výmenu batérie približne za päť minút, čím sa eliminuje problém dlhého nabíjania.
CATL plánuje už do konca roka 2025 sprevádzkovať až 300 takýto batériových výmenných staníc pre nákladné vozidlá v 13 kľúčových regiónoch Číny. Do roku 2030 má sieť pokrývať až 16 mestských klastrov a takmer 150 000 km ciest. CATL predpovedá, že elektrické nákladné vozidlá predbehnú v predaji spaľovacie modely v Číne už do roku 2028.
Podľa štúdie ICCT totiž dosiahol predaj bezemisných stredných a ťažkých nákladných vozidiel (ZE-MHDV) v Číne v roku 2024 historické maximum (vyše 230 000 kusov). Batériové elektrické nákladné vozidlá tvorili 13 % predaja. V roku 2024 vzrástol predaj vozidiel s možnosťou výmeny batérií o 94 % oproti roku 2023, čo signalizuje silný dopyt po tejto technológii.
Kým CATL sa teraz zameriava na revolúciu v nákladnej doprave, spoločnosť Nio už roky buduje rozsiahlu sieť výmenných staníc pre svoje osobné elektromobily. Nio je v tejto oblasti lídrom. K máju 2025 prevádzkuje Nio viac ako 3 300 výmenných staníc v Číne a aktívne expanduje globálne, vrátane Európy (viac ako 30 staníc v krajinách ako Nórsko, Nemecko, Švédsko, Holandsko) a Spojených arabských emirátov.
Do marca 2025 uskutočnilo Nio takmer 69 miliónov výmen batérií len v Číne, pričom denný priemer v januári 2025 dosiahol vyše 95 000 výmen! Najnovšie stanice Nio Power Swap Station 4.0 dokážu vymeniť batériu za 144 sekúnd. A vraj tankovanie je rýchlejšie ako mať plne nabitú batériu…
Nio tiež spolupracuje s ďalšími automobilkami ako Geely, Changan, JAC či Chery na štandardizácii technológie výmeny batérií a rozširovaní siete, čo naznačuje širšiu akceptáciu tohto prístupu. Významným krokom pre celý ekosystém výmeny batérií je ale aj strategické partnerstvo medzi CATL a Nio, ohlásené v marci 2025.
Táto spolupráca sa má zameriavať na rozvoj siete výmenných staníc pre osobné vozidlá naprieč, ale aj zjednotenie technických štandardov v odvetví. CATL pritom plánuje investovať až 2,5 miliardy RMB do Nio Power (energetická divízia Nio). Existujú dokonca špekulácie, že CATL by mohol získať kontrolný podiel v Nio Power, čo by z CATL okamžite urobilo dominantného hráča na trhu výmeny batérií pre osobné vozidlá a výrazne urýchlilo ich vlastné ambície v tomto segmente (CATL už predtým spustil vlastnú sieť pre osobné autá EVOGO, známu ako „Choco-Swap“, s cieľom 1 000 staníc do konca roka 2025).
CATL tak svojou iniciatívou v nákladnej doprave stavia na základoch, ktoré Nio pomohlo vytvoriť v osobnej doprave, a zároveň obe spoločnosti teraz aktívne spolupracujú na ďalšom posilnení celého ekosystému výmeny batérií. Zvyšok sveta sa len budeme pozerať na to, kde sa Čína stihla v priebehu pár rokov dostať.