- #E-mobilita
- 3 min.
- 26.2.2024
BYD Yangwang U9 má výkon takmer 1 300 koní a schopnosť jazdiť na troch kolesách
Čínska automobilka BYD predstavila začiatkom minulého roka svoju ultra-luxusnú značku Yangwang, ktorú po SUV modeli U8 a sedane U7 rozširuje aj o superšportový model U9.
Novinka sa vďaka inteligentnému zaveseniu doslova predvádza v uliciach nielen dizajnom, ale aj tancovaním, skákaním či otáčaním sa na mieste ako tank.
Automobilka BYD rastie raketovým tempom už nielen v Ázii a tak sa po bežných elektromobiloch pre masy môže venovať už aj exkluzívnym kúskom, akým je aj novinka Yangwang U9. Na čínsky trh prichádza s cenou v prepočte zhruba 215-tisíc eur.
Model U9 je postavený na platforme e4, ktorej súčasťou sú štyri elektromotory s celkovým výkonom 960 kW (1 287 k) a krútiacim momentom 1 680 Nm. Z nuly na 100 km/h sa dostane za 2,36 sekundy a dĺžku 400 metrov prekoná za 9,78 sekundy. Shanghai International Circuit zdolal v najlepšom čase 2 minúty a 17 sekúnd, čím prekonal aj Porsche Panamera Turbo (2:27:727) či BMW M5 F90 (2:22:828).
Najzaujímavejšie na ňom je ale aj tak aktívne zavesenie Disus X. Elektrická platforma dáva aktívnemu zaveseniu vysoký výkon na dynamické pohyby. Na každej náprave má YangWang U9 k dispozícii výkon 36 kW, vďaka čomu ju dokáže zdvihnúť rýchlosťou 500 mm/s.
BYD do auta osadilo „žiletkové“ LFP batérie s kapacitou 80 kWh, ktoré mu podľa metodiky CLTC vystačia na 465 kilometrov. Maximálny výkon nabíjania je 500 kW a vďaka 800V architektúre sa dokáže nabiť z 30 na 80 % v priebehu 10 minút.
K dispozícii je tu už tradične aj možnosť duálneho nabíjania z dvoch staníc naraz, čo pre BYD nie je žiadna novinka. Rovnakú funkciu ponúkajú už aj modely Denza D9 a N7. V interiéri to už ale také technologické delo, aspoň na pohľad, nie je.
V interiéri nájdeme tri menšie LCD obrazovky s hrubými rámčekmi, jeden pred vodičom, jeden voliteľný pred spolujazdcom a ďalší v stredovej konzole. BYD tu celkom očividne cielil skôr na praktickosť, než na futuristický dizajn, čo dokazuje prítomnosť veľkého množstva fyzických tlačidiel.
Model je vybavený pokročilou zostavou systémov DiPilot ADAS, ktorého súčasťou sú všetky systémy takmer plne asistovaného riadenia, aj parkovania. O fungovanie systémov sa postará 4nm čipset spolu-vyvinutý spoločnosťami BYD a Qualcomm, ktorého súčasťou je už aj 5G modem.
YangWang U9 zatiaľ oficiálny dátum vydania nemá, no BYD naň už zbiera od záujemcov nevratné zálohy vo výške viac ako 38-tisíc eur. Očakáva sa, že prví zákazníci, ktorí túto zálohu zložili, by sa svojho kúsku mali dočkať zhruba v polovici roka.