Reklama
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Budúcnosť nabíjania áut na sídliskách? Škoda má riešenie

Budúcnosť nabíjania áut na sídliskách? Škoda má riešenie
Zdroj | ŠKODA AUTO
TECHBOX
Budúcnosť nabíjania áut na sídliskách? Škoda má riešenie
Zdroj | ŠKODA AUTO
Zdroj | ŠKODA AUTO

Spolupráca ŠKODA AUTO a izraelského Chakratecu vyústila do nabíjacích staníc na báze kinetického zotrvačníka. Ako funguje, sme sa boli pozrieť priamo v Izraeli.

Rozvoj elektromobility je na Slovensku, aj vďaka nedávno uvedeným dotáciám, naplno rozbehnutý. Zatiaľčo nadšenci, prevažne žijúci v mestách kde nie je problém nabíjať, či v domoch s garážou a nainštalovaným wallboxom, už jazdia na elektrických autách, skeptici stále vyčkávajú na správny moment. Elektromobilita má totiž svoje pre i proti.

Tak, napríklad, samotné rýchlonabíjanie, ktoré bude ťažké dostať do menších obcí, odľahlých miest či veľkých mestských sídlisk, kde parkujú stovky až tisícky áut každý večer.

Zdroj | ŠKODA AUTO

Práve riešenie tohto problému vyvíja izraelská spoločnosť Chakratec, ktorá spolupracuje s českou automobilkou Škoda. Tá nás pozvala koncom októbra do Tel Avivu, aby sme sa bližšie pozreli na to, ako tieto startupy, ktoré o pár rokov zmenia mobilitu k lepšiemu, pracujú.

Riešenie od spoločnosti Chakratec je “na papieri” jednoduché. Na rozdiel od klasickej rýchlonabíjačky, ktorá sa inštaluje pomaly po celom Slovensku, je toto úložisko elektrickej energie na báze kinetického zotrvačníka. Z toho plynie jedna zásadná výhoda – táto technológia kompenzuje záťažové špičky v elektrickej sieti a umožňuje aj na odľahlých miestach prevádzkovať ultra-rýchle nabíjacie stanice.

Zdroj | ŠKODA AUTO

Laicky povedané, Chakratec rieši potenciálny problém blackoutu, ak sa v rovnakom čase rozhodne rýchlonabíjať príliš veľa automobilov či prípadné spomalenie nabíjania kvôli príliš veľkej záťaži infraštruktúry distribúcie elektrickej energie.

Ako to funguje? Ako vždy – jednoducho. Sústava zotrvačníkov je schopná zozbierať a udržať veľké množstvo mechanickej energie, ktorú následne premieňa na elektrickú. Tú zbiera práve v čase, keď je v sieti energie prebytok. Zástupcovia Chakratecu nám pri krátkom rozhovore povedali, že takto vyrobenú elektrinu dokáže zásobník uchovať až 4 dni.

Prototyp aktuálne ponúka nabíjanie rýchlosťou do 50 kW, krátkodobo až do 100 kW, pričom aktuálne pracujú na zlepšení ako dĺžky uchovania energie, tak i rýchlosti nabíjania, ktorá má údajne byť 2,5x efektívnejšia.

Zdroj | ŠKODA AUTO

Chakratec tiež ukázal, že ich riešenie je “zelené”, nakoľko ide o mechanickú technológiu bez chemických článkov batérie. V porovnaní s podobným riešením na báze Li-Ion batérií je životnosť až 20 rokov (Li-Ion cca 2-3 roky), technológiu je možné použiť prakticky v akomkoľvek klimatickom prostredí a výhodou je tiež prakticky nebomedzený počet nabíjacích cyklov. Okrem toho je strata kapacity úložiska energie v prípade Chakratecu minimálna až nulová.

Zatiaľ však ide iba o startup, ktorý je momentálne náročný na priestor (prototyp bol umiestnený v lodnom kontajneri) a financie. Ide však o plne funkčné riešenie, ktoré sme úspešne otestovali s novou Škodou Superb iV. Škoda si dvojičku tohto riešenia tiež vezie do Prahy na výstavisko Letňany, kde bude možné riešenie od Chakratecu nielen vidieť, ale aj reálne vyskúšať.

Zdroj | ŠKODA AUTO

Škoda so startupom Chakratec spolupracuje prostredníctvom svojej dcérskej firmy ŠKODA AUTO DigiLab Israel, izraelskej odnože ŠKODA AUTO DigiLab Praha. Rovnako ako pražské laboratórium má za cieľ lokálnym know-how posilňovať vývojovú kompetenciu Škody v oblasti digitalizácie.

Zdroj | ŠKODA AUTO

Spoločný podnik s izraelským importérom značky ŠKODA Champion Motors rozpracúva inovatívne nápady, podporuje spoločnosť ŠKODA AUTO pri identifikovaní nových hardvérových a softvérových riešení a vyvíja produkty pre individuálnu mobilitu budúcnosti.

Cieľom je s pomocou start-upov určitého stupňa zrelosti a technologických firiem vyvíjať nové obchodné modely. Ďalším ťažiskom sú hardvérové inovácie, ako aj digitalizácia spoločnosti a všetkých jej pracovných procesov.

Článok pre Techbox.sk pripravil Michal Krajčír.