Vládou prešla úprava zákona o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V nej sa objavil aj nový termín na vrátenie tovaru alebo služieb do 30 dní od ich kúpy. Tento termín sa ale nevzťahuje na všetky on-line nákupy.
V upravenom zákone sú ale aj nové paragrafy o vymyslených zľavách, ktoré on-line obchodníci tak milujú. Rovnako má zamedziť nekalým praktikám pri hodnotení tovarov a služieb, no znížiť sa má aj byrokracia voči obchodníkom. Zákon schválila už dočasne poverená vláda SR.
Úprava zákona o ochrane spotrebiteľa sa netýka iba on-line priestoru, hoci v ňom má najviac zmien. Digitálny obchod sa neustále vyvíja a je tak potrebné naň reagovať aj právnymi úpravami, ktoré chránia spotrebiteľov. Hlavne takých, ktorí v on-line prostredí nemusia vedieť nakupovať.
Aj v dôvodovej správe sa píše: „Najvýraznejšími konkrétnymi zmenami, ktoré prináša nová právna úprava, sú zjednotenie používaných termínov v súlade s legislatívou EÚ, aktualizácia informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou a nová úprava informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí budú musieť napríklad vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa, aby kupujúci mali transparentnú informáciu, či pri kúpe budú požívať ochranu priznanú im v právnom postavení spotrebiteľa.“
Zo 14 dní 30? Nie tak celkom
Podľa paragrafu 19 v novom zákone bude možné po novom (ak sa zákon schváli) vrátiť tovar do 30 dní od jeho kúpy. Nie ale všetok tovar či služby. 30-dňová lehota sa týka iba podomových obchodníkov či nevyžiadaných akcií. Týmto sa majú znížiť nekalé praktiky niektorých obchodníkov, ktorí predávajú tovar viac či menej pod nátlakom. Akýmkoľvek.
Podľa § 20, odseku 1, písmena b, je možné od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka odstúpiť do 30 iba pri „pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou.“ V ostatných prípadoch má ostať v platnosti 14-dňová lehota, ako sa uvádza v odseku 1, písmo a daného paragrafu.
V odseku 3 tohto paragrafu sa dokonca hovorí až o 12 mesiacoch na odstúpenie od zmluvy: „Ak obchodník neposkytol spotrebiteľovi informácie podľa § 15 ods. 1 písm. f) ani podľa odseku 2, spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka do 12 mesiacov od uplynutia lehoty podľa odseku 1.“
Samozrejme, nie od každej zmluvy je možné odstúpiť do 30 dní, resp. 14 dní. Aj v novom zákone sú v § 19 vymedzené zmluvy, v ktorých odstúpenie od zmluvy možné nie je.
V upravenom zákone sa hovorí aj o vrátení platieb, a to nielen za tovar, ale aj dopravu či iné služby: „Obchodník je povinný do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe alebo v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, zmluvou uzavretou mimo prevádzkových priestorov obchodníka alebo s doplnkovou zmluvou vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné a iných nákladov a poplatkov.“
Nekalé praktiky môžu zmiznúť, teoreticky
Nový zákon myslí aj na to, že mnohí obchodníci na internete hrajú nekalú hru. Aby sa tomu zamedzilo, v novom zákone je niekoľko úprav, ktoré menia takúto hru a obchodníci budú môcť byť potrestaní. „Zavádza sa nová regulácia pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií,“ uvádza sa v dôvodovej správe k zákonu.
Okrem toho, že v zákone sú paragrafy o tom, že nie je správne umelo navyšovať ceny, aby boli následne upravené ako zľava, dočkať by sme sa mali aj nekalých praktík okolo hodnotenia produktov a služieb. Zákon upravuje to, ako budú musieť obchodníci pracovať s hodnotením. Opäť dôvodová správa dodáva kontext: „V súvislosti s nekalými obchodnými praktikami na online trhoch sa zavádzajú požiadavky na informovanie spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a ich vzájomnom význame.“
V dôvodovej správe MHSR píše: „Návrh zákona má pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane vplyvov na malé a stredné podniky. Uplatňuje sa mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.“
Kompletné znenie návrhu zákona nájdete aj na webe Národnej rady SR. Hoci zákon prešiel vládou ešte počas minulého týždňa, nie je stále isté, že prejde aj parlamentom. Snáď. Novelizovaný zákon má prísť do platnosti už od 1. augusta tohto roka.