Elektromobily majú oproti autám so spaľovacími motormi niekoľko praktických úskalí a to najmä v oblasti ich dojazdu a nabíjania. Hoci je dnes už jasné, že ide o budúcnosť osobnej prepravy, každý si nájde isté dôvody, prečo mu elektromobil nevyhovuje a čo všetko by mal zvládnuť skôr, než si sám auto na čisto elektrický pohon zaobstará.
Osobne mám v hlavne už niekoľko rokov istú latku, ktorú by mal môj potenciálny prvý elektromobil prekonať – bez akýchkoľvek obmedzení absolvovať trasu Bratislava-Košice s tým, že mi v cieli zostane ešte dostatočný dojazd na bezstarostné absolvovanie ďalších povinností, ktoré ma zvyčajne po príchode do jedného či druhého mesta čakajú.
Keď som dostal možnosť vyskúšať si elektromobil KIA EV6, okamžite som vedel, že tento typický „CP-čkársky“ víkendový maratón si chcem vyskúšať absolvovať práve s nim. Už po prečítaní plnohodnotnej recenzie EV6 od kolegu Tomáša Kuníka bolo totiž jasné, že hoci je tento model vyrábaný v Južnej Kórei, v skutočnosti je dokonale stvorený pre slovenských vodičov.
Kľúčom k preskočeniu mojej vymyslenej latky nie je stopercentne dojazd. Na to, aby bol elektromobil vhodný na dlhšie trasy, v skutočnosti nemusí ponúkať dojazd na úrovni dieselových áut. Dôležité je to, kde a ako dlho ho počas takejto trasy budete nabíjať. Na trase BA-KE je takouto kľúčovou zastávkou čerpacia stanica v Budči pri Zvolene, druhú polovicu úspechu tvorí výkon nabíjania tejto nabíjačky, ako aj podporovaný výkon samotnou EV6kou.
KIA EV6 rovnako ako Hyundai IONIQ 5 podporuje nabíjanie maximálnym výkonom 230 kW. Otázne je samozrejme, s akým stavom batérie k nabíjačke prídete a akú teplotu bude mať okolitý vzduch, resp. batéria. V ideálnom svete si majiteľ elektromobilu vopred premyslí, kedy a kde bude nabíjať a na nabíjanie pripraví pomocou navigácie aj samotný elektromobil.
Nič z toho som však pri mojom teste robiť nechcel. EV6 som bral ako bežný spaľovák s jediným rozdielom, že sa s ním určite zastavím v Budči, kde aj tak vždy stojím aj počas cesty so spaľovákom a okrem tohto miesta ho budem nabíjať všade, kde je to možné a kde to vzhľadom na dostupný výkon nabíjačky dáva zmysel. Ako sa teda táto moja predstava pretavila do praxe?
Smer Košice
Prvá výhoda hneď na úvod cesty: v redakcii TECHBOX máme k dispozícii Wallbox od ZSE Drive. Počas práce sa teda EV6 pripravovala na cestu a v čase odchodu okolo pol piatej poobede mi palubný počítač hlásil 100 % nabitie s odhadovaným dojazdom 320 kilometrov.
V tejto chvíli som ešte plánoval, že najbližšie budem stáť v spomínanej Budči, od ktorej ma delilo 185 kilometrov. Kým sme sa však so zastávkou po ostatných členov posádky a s naložením batožiny vymotali v najväčšej dopravnej špičke z Bratislavy, všetkým nám vyhladlo. Zmena plánu, stojíme už v Beladiciach na odpočívadle, kde je hneď vedľa reštaurácie s rýchlym občerstvením aj celý rad výkonných nabíjačiek siete ZSE Drive.
K nabíjacím staniciam ZSE ZM HUB R1 Terminál Beladice sme dorazili so 73 % batérie. Dostupné stanice tu prostredníctvom CCS nabíjačiek ponúkajú maximálny nabíjací výkon 175 kW. Takmer okamžite po pripojení a spustení nabíjania ukazovateľ výkonu vyskočil na 139 kW. Keďže sme však boli pomerne blízko kritickej hranice 80 %, po ktorej sa výkon nabíjania znižuje kvôli ochrane batérie, nabíjanie po pár minútach prirodzene spomalilo.
Ak nás sledujete dlhodobo, alebo s elektromobilitou máte už nejaké skúsenosti, tak určite viete, že na spustenie nabíjania je zvyčajne k terminálu potrebné priložiť kartu/čip daného poskytovateľa, prípadne nabíjanie spustiť cez jeho aplikáciu. K modelu EV6 sme však mali k dispozícii kartu Kia Charge, ktorá si rozumie s viacerými poskytovateľmi a tak nabíjanie na rôznych staniciach ešte zjednodušuje. Perfektné riešenie, o starosť menej.
Ako som to už spomínal vyššie, elektromobilu sme sa nechceli nijakým spôsobom prispôsobovať, no zastávka v poriadne preplnenej reštaurácii mala za následok, že sme batériu tak či tak nabili doplna. Po zhruba pol hodine tak odchádzame z odpočívadla s plnými žalúdkami, aj batériou. V tom druhom prípade sme odobrali celkovo 24,771 kWh energie. Odhadovaný dojazd – 353 kilometrov, lepší ako pri odchode z Bratislavy.
Rozumiem vodičom, ktorí radi dávajú obdobné trasy na jeden záťah, no osobne medzi nich nepatrím a rovnako ani zvyšok vtedy prítomnej posádky. Aj keď sme teda podľa stavu dojazdu nemuseli, v spomínanej Budči sme sa pred pol ôsmou aj tak zastavili. Na nabíjačku som EV6 pripájal so 79 % batérie, resp. dojazdom 277 kilometrov. Baví ma, že vám KIA ukáže odhadzovaný dojazd s, aj bez zapnutej klimatizácie. V tomto prípade to však robí rozdiel iba 1 km.
Pri aktuálnom nabíjaní výkonom 131 kW by sa batéria podľa palubného počítača nabila za 26 minút, čo však nepotrebujeme a ani sme to neplánovali. Keď však cestujete na východ v piatok poobede, o čase strávenom pri pokladniach a v rade pred toaletami nerozhoduje čas nabíjania, ale množstvo vašich súpútnikov. Z Budče tak chtiac-nechtiac odchádzame až po 27 minútach s 99 % batérie a dojazdom 353 kilometrov.
Po necelých piatich hodinách cesty sme dorazili do Košíc s 54 % batérie a komfortným dojazdom 185, resp. 189 kilometrov, ktorý mi až-až vystačí na víkendové presúvanie sa v rámci metropoly východu. Finálna spotreba 19,4 kWh/100 kilometrov je na tak priestranné SUV viac než výborná.
Interiér z budúceho desaťročia
To, čo mi počas cestovania za volantom tohto elektromobilu utkvelo v pamäti najviac, bol dokonalý komfort. KIA EV6 ponúka v prvom rade perfektné jazdné vlastnosti a kilometre, po ktorých budete v iných (pravda, starších) autách cítiť únavu, v tomto prípade absolvujete ako nič. Podpisujú sa po to najmä precízni asistenti, na ktorých sa môžete spoľahnúť pri udržiavaní vozidla v jazdnom pruhu, ako aj udržiavaní bezpečného odstupu od vozidla pred vami.
Rovnako si jazdu v jeho interiéri pochvaľovali cestujúci na ostatných miestach. Rovná podlaha vďaka batériám a absencia mnohých komponentov prítomných v spaľovacích autách sa podpísala pod priestrannosť, čo platí aj pod batožinový priestor s objemom 520 litrov, do ktorého sa bez problémov pobalí celá rodina.
Najviac priestoru má k dispozícii vodič a spolujazdec, ktorí si môžu veci odložiť do obrovskej „vane“ pod stredovou konzolou, priečinka v jej strede, či zdanlivo nekonečne hlbokej skrinky na strane spolujazdca. Prítomnosť USB-A a USB-C portov popri bezdrôtovom nabíjaní sú tu samozrejmosťou, smartfóny a gadgety tak bez šťavy nezostanú.
Viac ako pocit luxusu vo vás KIA EV6 vyvolá skôr pocit športovej strohosti. Prítomné je tu len to, čo je praktické a plní nejakú funkciu. Okrem dvojice obrovských displejov uložených za zaobleným sklom to vidieť aj na ovládaní klimatizácie a rádia, ktoré je kompletne dotykové a skombinované do jedného panela.
Je vidieť, že KIA prekreslila celý interiér od základov a prispôsobila ho elektromobilite. Pre tých, ktorí doň prestúpia z 5 či 10-ročného auta, pôsobí EV6 mimoriadne futuristicky, vďaka čomu v jeho interiéri pri návšteve východu najčastejšie zaznievalo ľudové „ci pana“. Lepší kompliment si snáď KIA v týchto končinách Slovenska už ani priať nemohla.
Ani v tomto prípade však nie je všetko zlato, čo sa bliští a pri danej cene elektromobilu by som očakával, že si dá KIA na niektorých detailoch viac záležať. Najviac mi do očí bila lacne pôsobiaca clona v kufri riešená len jednoduchou látkou a háčikmi, akoby šlo o auto najlacnejšej triedy.
Ešte pohodovejšia cesta späť
Povzbudený perfektnou spotrebou cestou do Košíc sme už cestou späť vedeli, že sa môžeme stopercentne držať pôvodného plánu s jednou zastávkou v Budči. Prvé prekvapenie, palubný počítač nám aj pri 98 % stave nabitia batérie hlási ešte lepší dojazd ako predtým s plným nabitím, až 385 kilometrov.
Keďže sme z Košíc vyrážali v dobrom čase, kedy ešte neboli plné cesty a počasie nám prijalo, počas jazdy sme sa nemuseli nijako obmedzovať a kde sa dalo, tam sme si z hľadiska odhadovaného času dojazdu aj trochu nadbehli. Po necelých troch hodinách sme tak už parkovali na nabíjačke v Budči. Stav batérie – 51 %.
Nabíjanie prebieha opäť hladko, z trojice nabíjačiek je obsadená len jedna a po pripojení auta a autentifikácii pomocou karty Kia Charge v priebehu niekoľkých sekúnd nabíjame. Výkon nabíjania sa už po niekoľkých sekundách vyšplhá až na 196 kW a tak už po 9 minútach máme auto nabité na 73 %.
KIA EV6 nám už hlási odhadovaný dojazd 306 kilometrov, takže do Bratislavy by sme dorazili so slušnou rezervou. Aj v tomto prípade sa nám ale osvedčilo, že v dnešnej dobe už budete dlhšie čakať na vybavenie pri pokladni a čakanie na WC, než na samotné nabitie elektromobilu. Na nabíjačke sme teda strávili „až“ 15 minút, počas ktorých sme odobrali 31,486 kWh energie.
Do Bratislavy sme dorazili krátko pred šiestou. Za nami zhruba 400 kilometrov, ktoré KIA EV6 absolvovala za 4 a pol hodiny s výbornou spotrebou 19,8 kWh, pričom jej v batérii zostalo ešte 36 %, resp. dostatok energie na prejdenie ďalších 136 kilometrov. Takto má vyzerať pohodová jazda s elektromobilom!
Ľudí zbehlých v elektromobilite táto pozitívna skúsenosť samozrejme neprekvapí. Voči tomuto segmentu však majú mnohí stále mnoho predsudkov, ktoré treba zdieľaním práve takýchto skúseností búrať.
Osobne ma výsledok zo samotnej cesty až tak neprekvapil, skúsenosti s rýchlym nabíjaním i elektromobilmi s dobrou spotrebou už v redakcii máme. Prekvapila ma však samotná KIA EV6, ktorá si získala mňa spolu s celou posádkou a ktorú by som aktuálne pri výbere nového auta určite zaradil do svojho užšieho výberu.
Ide pritom len o prvý z mnohých modelov, ktoré sa už v najbližších mesiacoch a rokoch stanú súčasťou rodiny EV. Už teraz sa teším na to, čo ďalšie má KIA v rukáve. Prvý nástrel totiž dopadol viac ako výborne.