Reklama

CARLOG 02 - Bol som pri tom, ako sa narodila nová Kia Ceed!

Marek Šimunek

Od včera 2.5. 2018 sa začala sériová výroba tretej generácie obľúbeného modelu Kia Ceed na Slovensku. Pri tejto príležitosti som sa mohol pozrieť detailnejšie na to, ako sa vlastne také auto narodí.

V závode Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom pri Žiline sa včera začala sériová výroba tretej generácie obľúbeného a kľúčového modelu značky Kia. Nový Ceed bude chcieť nadviazať na úspechy ostatných modelov značky. A to aj s novým názvom Ceed namiesto pôvodného Cee’d.

Pri tejto príležitosti sme využili možnosť ísť sa pozrieť na to, ako sa vlastne Kia Ceed vyrába. Prehliadku závodu Kia Motors v Žiline si môžete pozrieť na nasledujúcom videu.

Doposiaľ sa vyrobilo v Žiline viac ako 1,27 milióna vozidiel Kia Cee’d. Vedenie závodu je však presvedčené, že vďaka najnovšej tretej generácii sa podarí prekonať hranicu dvoch miliónov vyrobených kusov.

Najprv tretia generácia nahradí obľúbený päťdverový hatchback. O necelé tri mesiace by sa však mala začať výroba aj kombi verzie označenej ako Ceed Sportswagon.

Neskôr počas autosalónu v Paríži bude predstavená aj verzia shooting brake. Kia však má v pláne ešte jednu karosársku verziu, ktorá je doposiaľ zahalená rúškom tajomstva.

Pozrite si

Kia Sportage GT-Line – láska na druhý pohľad

Kia Ceed je pritom model auta, ktorý je navrhnutý v Európe, špeciálne pre Európu a je aj v Európe vyrábaný. Ako už isto viete je to práve v závode Kia Motors v Tepličke nad Váhom.

Tretia generácia prináša vylepšenia nielen v oblasti motorizácii, ale aj v asistenčných systémoch. Nebudú chýbať Full LED svetlá, asistent pre sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat s asistentom pre jazdu v kolóne a iné novinky.

Od roku 2006, kedy továreň opustila prvá Kia Cee’d sa ich tu celkovo vyrobilo 1,27 milióna kusov, pričom 30 tisíc kusov bolo vyrobených priamo pre majiteľov na Slovensku.

Cee’d bol pritom prvým modelom, ktorý priniesol revolúciu v podobe 7 ročnej záruky, ako aj prvým kórejským automobilom, ktorý dosiahol pri nárazových bezpečnostných testoch Euro NCAP plné hodnotenie 5 hviezdičiek.

Priznám sa, že už pred návštevou továrne som mal predstavu o tom, ako vzniká auto. Ako sa postupne z ocele lisujú jednotlivé diely, ako sa skladá interiér, ako postupne celé auto naberá svoj tvar.

Vedel som aj to, ako približne fungujú jednotlivé linky, na ktorých auto postupne dostane všetky svoje časti, od kabeláže až po všetky vypínače, palubnú dosku a ostatné prvky.

Najmä v zvarovni a lisovni ma však doslova šokovala úroveň automatizácie. Počas obhliadky továrne som v tejto časti okrem ľudí, ktorí kontrolovali jednotlivé stroje dokopy nikoho nestretol.

Automatizácia továrne je v tomto prípade doslova na úrovni z budúcnosti. Skelety áut pekne postupne cestujú a roboti jeden po druhom v neskutočnej synchronizácii pridávajú zvar po zvare.

Pre človeka, ktorý sa v takýchto miestach tak často neocitne to je doslova úžasný zážitok. Všetko ide na sekundu presne a kým na jednom konci sú ešte len plechy, na druhom zíde nalakovaná karoséria.

Samozrejme tu cesta nového auta ani zďaleka nekončí. Musí totiž ešte zažiť „svadbu“, teda spojenie kasne s podvozkom a motorom. Ak si uvedomíte, aký veľký kus to je, ostal som doslova v nemom úžase, keď som videl, ako rýchlo to ide.

Motor s podvozkom príde na automatizovanom vozíku, ktorý ho dokonca zdvihne priamo na miesto. Pracovníci potom už iba prichytia všetko potrebné a zapoja konektory.

Je to práca, ktorá si vyžaduje doslova neskutočnú presnosť. Všetko zasadne, tak ako keby to inak ani byť nemohlo. Zaujímavé je to, že počas celej montáže idú autá bez dverí.

Uľahčuje to prístup a montáž jednotlivých dielov. Dvere majú totiž samostatnú linku, kde sa do nich namontuje všetko potrebné. Až na konci pri finálnom skladaní dostane auto dvere.

Pýtal som sa, ako je možné, že tí pracovníci vedia presne, do ktorého auta treba dať, akú výbavu, aké súčiastky a podobne. Na jednej linke totiž ide niekoľko modelov a súčasne aj obrovské množstvo kombinácií motorizácii a výbav.

Odpoveďou je malý štítok na prednej kapote. Na ňom je pre pracovníka presne napísané, čo musí dané auto obsahovať, akú výbavu má, motorizácia a dokonca aj miesto kam bude dané auto exportované.

Potom už prichádza čas na výslednú montáž a samozrejme testovanie. Tu sa overí či všetko funguje tak, ako by malo, či auto má výbavu, ktorú má mať a podobne.

Následne z linky schádza už hotové auto. Podľa výbavy, modelu a iných parametrov mu táto cesta trvá jeden celý deň, alebo niekedy 18 hodín. Ráno je teda váš Ceed vo forme stočeného plechu a na večer máte hotové svoje nové auto.

Je to jednoducho úžasná predstava, ako jednoducho to všetko vyzerá, pritom sa jedná o komplexnú sústavu, ktorá musí synchronizovane fungovať. Ja sa už teraz teším na test novej Kia Ceed. Teraz, keď presne viem, čím všetkým si to auto prešlo vo výrobnom závode, bude to opäť o niečo zvláštnejší pocit.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.