Nemecká automobilka BMW chce v roku 2021 priniesť na trh úplne nový a hlavne plne autonómny automobil momentálne označovaný ako iNEXT. Nové vozidlo bude prvým modelom značky, pričom po ňom budú nasledovať aj ďalšie modely ostatných značiek z portfólia BMW Group, teda MINI a Rolls-Royce.
BMW Group bude spolu so spoločnosťami Intel a Mobileye vyvíjať potrebné riešenia a inovatívne systémy pre vysoko a plne automatizovanú jazdu, ktorú plánuje uviesť na trh v roku 2021. Základným bodom pre BMW Group na poli autonómnej jazdy je pripravovaný model iNEXT, ktorý bude schopný autonómnej jazdy nielen na diaľnici, ale aj v mestských aglomeráciách.
Spomínané spoločnosti sú pritom presvedčené, že technológie pre automatizovanú jazdu zaistia väčšiu bezpečnosť aj jednoduchšie cestovanie.
Cieľom spolupráce je vývoj technológií pre budúcnosť, ktoré vodičom umožnia nielen zložiť ruky z volantu, ale tiež prestať sledovať cestu pred vozidlom (úroveň 3) a prestať myslieť na riadenie a jazdu (úroveň 4). Interiér vozidla sa tak bude dať využiť na odpočinok alebo prácu. Mohlo by tak ísť o interiér v štýle i Inside Future sculpture alebo HoloActive Touch.
Táto úroveň autonómneho riadenia a jej technológie umožnia dosiahnuť vrcholnú úroveň číslo 5, pri ktorej nebude musieť v automobile sedieť dokonca ani človek. Práve tento stav, plánovaný na rok 2021, umožní vytvoriť flotilu automaticky jazdiacich automobilov, a tým aj úplne nové obchodné modely v prepojenom mobilnom svete.
Na dosiahnutie týchto cieľov sa spoločnosť BMW Group rozhodla spojiť skúsenosti z vývoja automobilovej konektivity a autonómnej jazdy a sústrediť ich do nového areálu na mníchovskom predmestí Unterschleissheim.
„Vývoj smerujúci k samostatne jazdiacim vozidlám predstavuje pre nemecký automobilový priemysel veľkú príležitosť. Rozhodnutie vyvíjať a testovať tieto vozidlá v premávke v mníchovskom regióne ukazuje, ako môže zo zmeny v automobilovom priemysle vyťažiť BMW Group aj celý región,” vysvetľuje Klaus Fröhlich, člen výkonnej rady BMW Group zodpovedný za vývoj.
Komplex sa ešte síce len dokončuje, no prácu si v ňom nájde 2 000 zamestnancov, ktorí budú pracovať na vývoji samostatne jazdiacich vozidiel, od softvéru po testy v premávke. Vývojové pracoviská sú pritom v súčasnosti rozmiestnené na viacerých miestach v Nemecku.
Spoločnosť BMW Group dnes vraj vo vývoji samostatne jazdiacich vozidiel zamestnáva približne 600 ľudí, pričom väčšinou ide o softvérových inžinierov a toto číslo rastie.
„Na ceste za úspechom sme vytvorili nové formy spolupráce pod označením „Projekt i 2.0”. Ide o malé tímy špecialistov, ktoré sa vyznačujú rýchlymi reakciami a spoluprácou v rámci celej spoločnosti ako aj vysokou mierou schopnosti prinášať vlastné rozhodnutia,” dodáva Fröhlich.
V nových priestoroch môžu podľa spoločnosti softvéroví inžinieri otestovať svoje novinky priamo v aktuálnych vozidlách. BMW Group zároveň očakáva, že s prvými testami samostatne jazdiaceho vozidla sa v mníchovskej premávke začne začiatkom roka 2017.
„Využívame najnovšie technológie ako ROS (Robot Operating Systems – roboticky pracujúce systémy) a výsledky môžeme vidieť takmer ihneď a priamo vo vozidle,“ vysvetľuje André Müller, softvérový inžinier, ktorý pracuje v tíme vyvíjajúcom samostatne jazdiace vozidlá.
Hoci plne autonómne vozidlo iNEXT v najbližšej dobe neuvidíme, je jasné, že na ňom naplno pracuje aj BMW. Prvé testovacie automobily vytvorené zo súčasných modelov automobilky však po cestách začnú jazdiť už tento rok. Pôjde však stále len o testovacie vozidlá, ktorých systémy bude potrebné vyladiť do najmenšieho detailu.
V budúcnosti sa však autonómnym vozidlám nevyhneme. Sprvoti to bude luxus pre horných 10 000, no časom sa budú tieto technológie pretavovať aj do nižších a dostupnejších tried. Je to to isté, ako kedysi ABS či ESP mali len luxusné limuzíny a dnes je to povinná výbava každého nového auta.
Dočkáme sa nakoniec takýchto vozidiel z dielne BMW Group?