BMW M je vo svete automobilizmu veľký pojem. Takmer každý jeden model z tejto série sa stal ikonickým a pre vodičov danej generácie autom snov. Toto platí dvojnásobne o modeloch radu 3 s označením M, ktoré kombinujú každodennú praktickosť s možnosťou kedykoľvek vybehnúť na okruh.
Pre mnohých vodičov je však štartovacia cena plnokrvnej M3 privysoká. Stále by však chceli športové auto, ktoré by ich každý deň hýčkalo luxusom. A práve pre nich vytvoril nemecký výrobca verziu M340i, po ktorej týždennom testovaní som si položil jedinú otázku: Treba vôbec človeku lepšie auto?
Začneme klasicky dizajnom, ktorý na prvý pohľad dáva vedieť, že toto nie je klasická „trojka“. Auto je samozrejme vybavené M-packetom a spolu so zatmavenými lištami, čiernou prednou maskou, spätnými zrkadlami upravenými pre lepšie obtekanie vzduchu a v našom prípade matnou šedou farbou BMW Individual Frozen pure grey II pôsobí veľmi agresívnym dojmom.
Za samotný matný lak potom zaplatíte 3 463 € no poviem vám, že stojí za každý jeden cent. Netreba potom zabúdať ani na zadný mini spojler, 19″ disky kolies z dielne BMW Individual či červené brzdové strmene, ktoré len podčiarkujú vyššie spomínaný dojem.
Vpredu sa potom nachádzajú Matrix LED svetlá, ktoré svietia naozaj výborne a ich vyrezávanie funguje rýchlo, precízne a spoľahlivo. Na zadnej strane vášmu oku ulahodí svetelný LED podpis, ktorý presahuje do bočnej strany auta.
Po vstupe do interiéru som mal na pár chvíľ zmiešané pocity. Ja som totiž v oblasti farieb interiéru dosť konzervatívny a preferujem klasickú čiernu. Testované BMW M340i však malo priplatené vyhotovenie Mokka s hnedou kožou a čiernym prešívaním. Aj napriek tomu, že mi táto farebná kombinácia neladila s farbou exteriéru, po čase mi prirástla k srdcu.
Ako prvé som si všimol sedačky, ktoré ponúkajú skvelý balans medzi športovosťou a komfortom na dlhých cestách. Majú príjemné bočné vedienie, ktoré však nie je príliš stiesňujúce a ani po niekoľkých kilometroch za volantom som sa necítil unavený. Sú samozrejme vyhrievané a ponúkajú takmer nekonečné možnosti elektrického nastavenia.
Druhá vec, ktorá ma upútala bol volant. Často som v recenziách áut od BMW počul sťažnosti na to, že sú veľmi hrubé. Musím povedať, že na prvý pocit tak aj ten v M340i naozaj pôsobil no po čase som sa s ním absolútne zžil. Okrem výborného tvarovania sa mi páčilo aj rebrovanie na zadnej strane volantu v jeho vrchnej a spodnej časti, ktoré prispievalo k lepšiemu držaniu a väčšiemu pocitu istoty.
Veľmi som ocenil aj funkciu vyhrievania, ktorá je navyše dostupná ihneď na volante. Je vidno, že BMW je prémiová značka, nakoľko vyhrievanie nastúpi rýchlo no nepresiahne komfortnú úroveň teploty. Drží sa na na optimálnej teplote a veniec je vyhrievaný rovnomerne. Sú to detaily, no prispievajú k celkovému dojmu.
Opomenúť nemôžem ani ovládanie pomocou tlačidiel, na volante. Nakoľko ide o hardvérové tlačidlá, je presné a spoľahlivé a teda presne také, ako má byť. Na pravo sa nachádza ovládanie multimédií a digitálneho prístrojového panelu a naľavo ovládanie asistentov a tempomatu.
Čo sa týka digitálneho prístrojového panelu, ten je v novej generácii spojený s 10,25″ hlavným dotykovým panelom. Ponúka špičkové zobrazenie, krásne farby a mnoho možností zobrazenia, okrem ukazovateľa rýchlosti či spotreby je dostupné aj zobrazenie navigácie či práce asistentov. Ak si navyše bezdrôtovo prepojíte váš smartfón s infotainment systémom (či už s Androidom alebo iOS) môžete si premietnuť do prístrojového panelu aj Google Mapy.
Nechýba potom ani ostrý a jasný HUD, ktorý taktiež zobrazuje rýchlosť, prácu asistentov či navigáciu. Hlavný displej potom môžete ovládať dotykom alebo pomocou iDrive a teda otočného ovládača. Oba spôsoby sú veľmi intuitívne a fungujú spolu perfektne. Počas státia môžete vybaviť čo potrebujete pomocou dotyku a za jazdy sa viete v menu rýchlo orientovať prostredníctvom otočného ovládača. Čerešničkou na torte je potom už len podpora gest.
Ešte predtým ako sa presunieme na tú najlepšiu časť, musím sa krátko vyjadriť k téme audia a asistentov. Príplatkový audio systém Harman Kardon nehrá zle, no od značky, ktorá si zakladá na kvalite zvuku by som čakal možno trochu viac. Prednes sa mi zdal mierne zastretý a potvrdili mi to ja moji pasažieri. Čo naopak musím pochváliť je práce všetkých asistentov, ktorí fungujú brilantne a dokážu urobiť z dlhej jazdy na diaľnici príjemnú činnosť.
Pod kapotou modelu BMW M340i sa nachádza 3.0 preplňovaný šesťvalec, ktorý je napojený na 48 V mild hybridný systém a 8-stupňovú športovú automatickú prevodovku (inú si v prípade tohto modelu vybrať ani nemôžete). Spoločný výkon sústavy je 382 koní a krútiaci moment je na úrovni 500 Nm. Nechýba ani pohon všetkých kolies, xDrive.
Poviem pravdu, že po prvom sadnutí za volant a prejdeniu prvých kilometrov, som mal pocit, že sedím v klasickej „trojke“. V režime „Comfort“ je auto nastavené veľmi kultivovane, nehučí, nešklbe sa a len tak mimochodom hltá kilometre. Jediné čo mi dávalo na známosť jeho osobnosť, bol znak M na volante, M bezpečnostné pásy a nastavenie pruženia, ktoré je tuhšie ako v prípade klasickej verzie.
Po niekoľkých dňoch jazdenia po meste som sa rozhodol ísť otestovať tento športovo ladený model, ktorý je v podstate jeden stupienok pod M3 na Pezínsku babu, nakoľko je to najlepšia cesta tohto typu v mojom okolí.
Na diaľnici som si zvolil komfortný režim a pohodlne viezol som sa v pohodlí a tichu. Po odpojení z diaľnice a jazde po okreskách vedúcich do dediny Pernek, som však začal viac vnímať podvozok, brzdy a riadenie auta, ktoré mi začali ukazovať jeho pravú tvár.
Prešiel som obcou a uvidel tabuľu oznamujúcu jej koniec. Cesta bola suchá a všade bolo ticho. Skontroloval som vozovku predo mnou a za mnou aby som sa uistil, že nikde nikoho niet. Auto bolo zohriate a ja som zvolil režim „Šport“. Ľavú nohou som pritlačil k zemi brzdový pedál a pravou som mierne „nafúkol“ motor a zároveň sa rozlúčil so spotrebou 8 l/100km, ktorú sa mi dovtedy podarilo udržať.
Ľavú nohu som prudko uvoľnil a pravou pritlačil pedál na podlahu. O chvíľu sa lesom rozniesol zvuk šesťvalcového motora, ktorý práve pustil svoj plný výkon na štyri nízkoprofilové zimné pneumatiky. Zaujímavé je, že pri prenesení toľkej sily ani jedna z nich nezapískala, čo svedčí o výborne nastavenej trakčnej kontrole.
Akcelerácia z 0-100 km/h za približne 4,1 sekundy ma oprela do sedačky. Nakoľko som však nebol na okruhu ale na ceste, kde som mohol stretnúť autá či nebodaj zver, nastavil som si rýchlostný limit. Adaptívne tlmiče urobili svoju prácu poctivo a auto bolo citeľne tvrdšie. Oťažel aj volant a prevodovka radila jeden stupeň za druhým takmer bez čakania. Nakoľko som mal pod volantom pádla, zvolil som si aj manuálny režim.
Do prvej zákruty som išiel opatrne a snažil som sa navnímať auto a jeho správanie. Aj napriek pohonu všetkých štyroch kolies, som si nechal kontrolu stabilizácie úplne zapnutú. Predsa len išlo o prvú športovejšiu jazdu s autom za takmer 80 000 € a nechcel som ho za žiadnu cenu poškodiť.
Po výstupe na vrch Pezinskej Baby zo mňa stres postupne opadol a stabilita a predpovedateľnosť toho, čo auto spraví na rovine aj v zákrute mi dodala odvahu. Nehovoriac o brzdách, ktoré boli výborne dávkovateľné a ich účinok sa stále držal na tej istej úrovni.
Cestou dole som tak opäť len pomaly prechádzal zákruty, „chladil“ a snažil som sa zapamätať si jednotlivé zákruty. Pri druhom výstupe som už bol istejší a spoliehal som sa na schopnosti auta. Na rovinkách som si pridal viac a zvuk z výfuku mi prinášal radosť. Riadenie bolo nastavené skvele a brzdy stále fungovali ako mali.
Povedal som si však, že vyskúšam ísť hore ešte raz a tento krát si auto nastavím podľa seba. Išiel som teda do záložky „Šport Individual“ kde som si nastavil všetko na „Šport Plus“ okrem tlmičov. Tie som si vzhľadom na ich tuhé nastavenie nechal v komfortnom režime. Cestou hore som si teda už aj pridal do zákruty a pokúsil a o mierne „hodenie zadkom“. Systém ma však okamžite usmernil a nedovolil ani len mierny preklz.
Tento prístup sa mi páčil, nakoľko za normálnych okolností by toto auto mohol šoférovať aj niekto s ešte teplým vodičákom a na 99,99 % by ho aj po rýchlejšej ceste vrátil nepoškodené, nakoľko vozidlo by ho jednoducho nepustilo len tak robiť hlúposti.
Po dlhej (asi 2 minútovej) úvahe som sa rozhodol pre posledný výjazd. Tentokrát som prepol systém DSC do polohy „Trakcia“. Stále teda bude systém nado mnou držať ochrannú ruku, no v zákrutách mi povolí aspoň miernu zábavu. Na úplné vypnutie stabilizačného systému som radšej ani nepomyslel.
Opäť som sa teda pripravil na štart a pri pohľade na aktuálnu spotrebu na úrovni 18,1 l/100km som vnútorne zaplakal a zároveň pomyslel, že toto boli moje najlepšie minuté peniaze za posledné obdobie. V poradí štvrtý výjazd prebehol podobne ako tie predošlé. Užíval som si zvuk a ťah motora, špičkové radenie a reakcie prevodovky, famózne brzdy, ktoré stále nevädli, presné riadenie a po novom aj preklzy v zákrutách.
Samozrejme som nechcel zimné pneumatiky príliš trápiť a taktiež som musel dávať pozor na autá v protismere a tak som si zakaždým len mierne pridal do zákruty a sledoval ako sa bude systém správať. A bolo to ako som aj očakával, výborné. Auto mi dovolilo spraviť mierny šmyk a zároveň mi dávalo pocit kontroly a istoty. Presne tak, ako som si to predstavoval.
Čo som celý týmto „emotívnym“ opisom chcel povedať? BMW M340i je vozidlo, ktoré vám umožní jazdecky rásť. Samozrejme, že ide o pomerne drahú záležitosť, no keď si zoberiete, že dostanete pekné a praktické auto, ktoré vie jazdiť pri ľahkej nohe jazdiť za 7 l/100km, pod kapotou skrýva šesťvalec s takmer 400 koňmi a zároveň má prémiové technológie a materiály, všetko hneď pôsobí inak.
Ja osobne som asi ešte nemal auto, ktoré by som vracal takto nerád. A aby som odpovedal na otázku z úvodu tak áno. Podľa mňa, lepšie auto ako je toto ani nepotrebujete.