V každoročnom prehľade najinovatívnejších firiem, ktorý vydáva spoločnosť The Boston Consulting Group, si Apple, Google, Tesla a Microsoft udržali popredné miesta. Amazon si polepšil o štyri priečky a uzatvára prvú päťku firiem.
Netflix a Facebook sa prvýkrát umiestnili v prvej desiatke a polepšili si o 15 resp. 19 miest. Štúdia poukazuje na rastúcu potrebu firiem vyvážiť interné a externé inovácie a prekonať mentalitu NIH („not invented here“, nevynájdené u nás).
V tohtoročnom globálnom rebríčku je zastúpených 34 firiem z USA, 10 z Európy a 6 z Ázie. Táto zmes regiónov predstavuje výrazný posun v prospech severoamerických spoločností. Ich podiel v prvej päťdesiatke je 68 %, pričom v roku 2013 to bolo iba 44 %.
Spoločnosť BCG uskutočnila prieskum medzi viac ako 1 500 manažérmi inovácií z mnohých krajín a odborov už jedenástykrát s cieľom zhodnotiť stav inovácií v podnikaní. V správe Najinovatívnejšie firmy roku 2016: posun od mentality NIH zverejnila 50 firiem, ktoré globálni manažéri označili za najinovatívnejšie.
Zároveň skúma rastúcu potrebu firiem získavať inovácie zvonka. Výskum odhalil, že slabšie firmy zaostávajú za najschopnejšími inovátormi predovšetkým vo vyhľadávaní externých inovácií.
Silní inovátori uplatňujú analytickejší prístup – 65 % z nich uviedlo, že nové myšlienky hľadajú v rámci svojich sietí kontaktov a vyťažovaním veľkých dát. U slabých inovátorov to bolo len 14 %.
Schopní inovátori sú tiež flexibilnejší v osvojovaní inovácií. Napríklad 66 % z nich uviedlo, že nové nápady často alebo veľmi často vyhľadávajú prostredníctvom partnerstiev (u slabých inovátorov to bolo len 22 %).
Správa taktiež uvádza, že 62 % silných inovátorov využíva inkubátory (u slabých je to 13 %) a 80 % silných inovátorov uviedlo, že ich organizácie sú otvorené a naklonené spolupráci (u slabých je to iba 22 %).
Uvedená štúdia obsahuje aj podrobnejšie príklady z firiem, ktorým sa podarilo výzvu externých inovácií úspešne zvládnout. Uveďme aspoň tri z nich:
- Under Armour (prvýkrát v rebríčku, 22. miesto) pomocou prepojenia interných a externých inovácií vygenerovala medzi rokmi 2011 a 2015 celkový výnos pre akcionárov vo výške 42,5 %.
- Johnson & Johnson (29. miesto) zmenila svoju štruktúru, aby dokázala rozpoznať a odmeňovať inovácie bez ohľadu na to, odkiaľ pochádzajú.
- Brooks Automation využila inovačnú analýzu a objavila tržnú príležitosť v susednom segmente, ktorá teraz predstavuje 20 % tržieb firmy s potenciálom ďalšieho rastu.
Credit: The Boston Consulting Group’s latest Most Innovative Companies report at bcg.perspectives
Najväčšími „skokanmi“ tohtoročného rebríčka sú Facebook a Dupont, ktorí poskočili o 19 miest. Nasledujú ich Pfizer (18 miest), Netflix, JPMorgan Chase a Nike (15 miest).
Kompletnú štúdiu Najinovatívnejšie firmy roku 2016: posun od mentality NIH nájdete na stránkach bcgperspectives.com, alebo si ju v PDF môžete stiahnuť priamo z tohto odkazu.