Batériový modul je najdrahšou súčiastkou každého elektromobilu, preto niet divu, že jeho potenciálna výmena robí vrásky na žele aj tým, ktorí o kúpe takéhoto auta ešte len uvažujú. Je však dobrý dôvod, prečo o výmene batérií ani po rokoch od masívnej popularizácie elektromobilov takmer nepočuť.
Najnovšie dáta agentúry Geotab potvrdzujú, že degradácia batérií elektromobilov je minimálna a vďaka technologickému pokroku sa v priebehu niekoľkých rokov dokonca ešte výrazne znížila.
Keď naposledy agentúra Geotab v roku 2019 publikovala dáta k opotrebovaniu batérií elektromobilov, pohybovala sa priemerná miera opotrebovania na úrovni 2,3 % za jeden rok. Tento rok nové dáta ukazujú, že sa toto percento znížilo na 1,8 %. Inými slovami, aj po dvanástich rokoch prevádzky by mala batéria elektromobilu ponúkať ešte približne 80 % zo svojej pôvodnej kapacity.
Tieto štatistiky sú dobrou správou najmä pre firmy a organizácie nakupujúce fleetové vozidlá, ktorých životnosť v tejto úlohe je ďaleko kratšia ako spomínaných dvanásť rokov. Aj bežní majitelia osobných áut však môžu pri správnej starostlivosti, ale aj výbere správneho modelu, s jedným elektromobilom bez potreby výmeny článkov vydržať dlhšie než s autom so spaľovacím motorom. V Spojených štátoch sa priemerná životnosť konvenčného auta ráta na 15 rokov.
Starostlivosť a výber správneho modelu je podľa dát agentúry kľúčová, aj keď len do istej miery. Životnosť batérie sa medzi rôznymi modelmi líši napríklad aj podľa toho, či je batériový modul vybavený tepelným čerpadlom, resp. chladením, alebo či výrobca batériu vopred obmedzil a časť jej kapacity využíva na tzv. buffer, ktorý predlžuje jej dlhodobú životnosť.
Dáta ukazujú, že batérie v elektromobiloch prevádzkovaných v horúcich oblastiach degradujú o niečo rýchlehšie, podobne ak sú často nabíjané na staniciach s vysokým výkonom. Stále sa však jedná o pomerne drobné rozdiely, ktoré pri bežnom používaní elektromobilu nebudú hrať veľkú rolu.
Všeobecná štatistika samozrejme nie je zárukou, že batéria konkrétneho elektromobilu nemôže degradovať aj výrazne rýchlejšie, či dokonca priamo zlyhať. Aby výrobcovia potlačili takéto obavy zákazníkov, na batérie v súčasnosti zvyčajne poskytujú záruku na 5, 8 či 10 rokov, resp. určitý nájazd, zvyčajne približne 160-tisíc kilometrov.
Keď do praxe vo väčšej miere nastúpi recyklácia batérií, či už v podobe ich kompletného použitia na výrobu nových článkov, alebo čiastočná v podobe využitia starého modulu na iné účely, spätný odkup batérií môže aj prípadné servisy elektromobilov v budúcnosti cenovo výrazne sprístupniť. Elektromobily tak vďaka absencií komplikovaných pohyblivých častí v takom prípade budú môcť dosiahnuť ďaleko vyššiu životnosť ako bežné „spaľováky“. Túto teóriu nám však budú musieť potvrdiť až ďalšie dáta za ďalšie roky a dekády praxe.