Reklama

Avatar: Fronties of Pandora - dobrá akcia v Na'Vi tele a bádanie v krásnom svete

Zdroj | UbiSoft
Zdroj | UbiSoft
Michal Korec
Zdroj | UbiSoft
Zdroj | UbiSoft

Svet Avatara sa dočkal konečne veľkej sprievodnej hry, kde sa môžete naplno ponoriť do rôznych regiónov Pandory a zažiť vlastné dobrodružstvo.

Využitie unikátneho modrého hrdinu i neznámeho sveta sú dve najväčšie devízy hry pre fanúšikov, ktorí netrpezlivo čakajú ďalšie kúsky z nového sveta.

Zdroj | UbiSoft
Obsah pokračuje pod reklamou

Konečne (opäť) na Pandore

Svet Avatara už dostal hru pri prvom filme, ale až Frontiers of Pandora vďaka posunu vo výkone konzol, enginov a možností prináša poriadne vyžitie. Svet Jamesa Camerona sme už videli v dvoch filmov a vnímame ako ho chce posúvať ďalej – o nové postavy, nové regióny, iné druhy domorodcov a iné konflikty.

V tomto smere prichádza hra v správnom čase – apetít po novom univerze stúpa a na Pandore sa môžu diať desiatky menších príbehov, resp. aj nadväzovať na existujúce príhody Jake Sullyho a jeho rodinky. Autori nespracovali film do hernej podoby, ale vytvorili si nových hrdinov, záporákov a pritom pokračujú v Cameronovej línii.

Nesmierne sa mi pozdáva ako pracujú s filmovými udalosťami a odkazujú na ne pomaly ako na historické udalosti. Bitka o Hallelujah hory, keď sa objavil Toruk Makto a pod. Strašne cítiť rešpekt voči predlohe, čo sa vyplatí pre fanúšikov. To, že sem vkladá nové udalosti, postavy a súboje pomôže hráčom, ktorí sú hladní po ďalšej akcii, ale ak niekto nehráva videohry, nepríde o veľa zásadných faktov a o dva roky môže ísť na tretí film. Tým pádom tu nevzniká dualita ako pri Marvel filmoch a seriáloch, kde sa aj fanúšikovia už pomaly začínajú strácať.

Zdroj | UbiSoft

Takže podobne ako v iných videohrách, po treskúcom intre si budete môcť vytvoriť vlastnú postavu – mužský či ženský Na’Vi hrdina, ktorý bol roky asimilovaný a väznený na ľudskej základni, trénovaný zlým šéfom Johnom Mercerom a odtrhnutý od svojho klanu a rodiny. Po rokoch dostávate šancu všetko zrazu dobehnúť a po prvej hodine, kedy beháte po základni, učíte sa základné pohyby (liezť, skákať, ešte vyššie skákať, podliezať), sa vám otvorí svet v plnej kráse a nový kamoš vám dáva tipy ako tu prežiť.

Vidím všetko na vlastné oči

Pohľad na svet z prvej osoby je sugestívny a má parádnu atmosféru. Na vlastné oči a bez množstva ikon sa pozeráte na univerzum, ktoré poznáte z IMAX a je to 4K pastva pre oči s množstvom odrazom či svetelných efektov. Len čo sa prejdete po riečke k vodopádu, opantá vás divočina. Do nej sú zasadené funkčné či zničené stroje, nájdete tu nepriateľské jednotky, ale aj divokú flóru (vyskakujúce kvety) či faunu známu z filmov i pár nových druhov. Pandora na nových konzolách je prvá devíza, prečo hrať.

Samotná hrateľnosť, to je kombinácia objavovania nových svetov, akcie a plnenia úloh ako poznáme z iných UbiSoft hier ako Far Cry. Až na to, že tu je svet fakt nádherný a oplatí sa ho skúmať. Hra vás priamo motivuje štverať sa na vrcholky stromov, nad vodopády či iné nedostižné miesta – funguje tu 3D efekt, aj rozmanitosť regiónov.

Zdroj | UbiSoft

Bola by škoda niekedy sa nezastaviť a kochať prírodou, ale dianie vás vedie vpred. Pocit z postupu zaručí objavovanie nových regiónov a otváranie máp. Nie vždy sa musíte zapojiť do akcie, pár úloh som zvládol takmer v stealth móde. Akcia z pohľadu prvej osoby je dynamická, spočiatku si zvykáte na neskúseného hrdinu, ktorý hľadá šípy (a vyrába ich z trstiny), páli z luku a neskôr sa chopí aj ľudských palebných zbraní.

Oproti vám stoja po zuby ozbrojené jednotky, niekedy sú to bežní vojaci, inokedy v mechanických oblekoch ako zlý generál z filmu a proti tým sa bojuje ťažšie. Kým sa nezmocníte ľudských zbraní, majú navrch a vy musíte využívať skôr znalosť prostredia, svoju fyzičku a Na’Vi schopnosti lezenia, šplhania či behu (keď modrák behá, fakt je to iný pocit ako žoldnier vo Far Cry). Na druhej strane fakt, že máte viac ako tri metre, je občas nevýhoda – keď sa máte schovávať na základni, nejde to vždy ľahko.

Príbeh paralelný s filmom

Hlavné príbehové misie sú prepojené s dejom tak, že občas kopírujú dejové momenty filmov (osedlanie ikrana, štveranie do hôr), inokedy sú zamerané na seba. Po čase zistíte, že sa tu často napádajú a ničia RDA základne, rieši aj troška sabotáže či krádeže informácií, taká videoherná klasika. Ale veľmi dobre spracovaná a vložená do povedomého sveta, len čo zaznejú povedomé tóny, užijete si nejednu akciu.

Zdroj | UbiSoft
Obsah pokračuje pod reklamou

Cieľom hry nie je ani tak priniesť nový príbeh či dej, ale skôr zhmotniť iné či paralelné udalosti. Čo môžete brať ako plus (ste v známom svete) i mínus (veľa nového nepríde). To platí pre hlavné i vedľajšie misie, ktoré vás preháňajú po rôznych regiónoch a motivujú bojovať za domorodcov proti kolonizátorom.

Opäť však platí, že zameranie na Na’Vi a ich schopnosti modifikuje hru do nového zážitku. Stlačte R1 na gamepade a vidíte svet Na’Vi očami a vnímaním aktívnych prvkov. Hra má čas ich skúmať a urobiť ich aktívne – lepšie pracujete s materiálmi, prírodou a prostredím, čo sa oplatí pri silnej zložke vyrábania.

Nielen bojovník, ale aj zberač

Frontiers of Pandora vás motivujú zbierať, vyrábať a hľadať čoraz lepšie predmety. Bohatá encyklopédia vám rada popisuje všetko možné, lokality, aj tipy – a niekedy možno nájdete v tejto náplni väčšiu zábavu ako v boji. Tu si vyrábate šípy, tam zbierate rastlinky, tu niečo zo stromov a DualSense ovládač vrčí v dobrej intenzite, ak ste blízko.

Zdroj | UbiSoft

K tomu sa pripájajú aj vedľajšie misie, kde ste niekedy prieskumník, inokedy stopár alebo sa snažíte nájsť stratené osoby pomocou odkrývania stôp. Aj na to sú celkom užitočné Na’Vi signály – akurát niekedy sa pár stôp stráca v húštine alebo interface vám hovorí, že už ste blízko a cez nejakú trávu nevidno aktívny predmet. To je daň za divokú prírodu – ale okrem pár frustrujúcich momentov to beriem ako súčasť hry.

DualSense na Pandore

Nového Avatara som schválne recenzoval na PS5 a mal som pomerne vysoké očakávania od DualSense ovládača. Hra využíva viaceré funkcie, i keď nie úplne všetky. Najlepšie sú práve rozmanité vibrácie, svetlá (DualSense často mení farbu), haptická odozva a rozličné efekty pri pohybe. Sila PS5 sa skôr prejavuje v zobrazovaní svetla, využívaní 3D audia a mocného hardvéru.

Avatar: Frontiers of Pandora je dobrou akčnou hrou, ktorá plní očakávania fanúšikov v tom, že ich nechá 20-30 hodín objavovať krásy Pandory, mimozemské rasy a ich fungovania. Nemá možno nezabudnuteľnú hrateľnosť, ale využíva dobre filmový základ pre vlastné dobrodružstvo.

Avatar: Frontiers of Pandora vyšla 7. decembra 2023 na PS5, Xbox Series a PC.

80 %
Podarená akčná hra v známom svete Jamesa Camerona, ktorá vám umožní preháňať sa divočinou Pandory a podnikať rôzne akcie.

Výhody

  • výborný sugestívny štart aj ďalšie momenty príbehu
  • objavovanie bohatého sveta Pandory a jeho regiónov
  • rozmanité Na’Vi schopnosti a pohyb po svete
  • pomerne dobrá akcia proti tuhým nepriateľom
  • tvorba predmetov a prepojenie na svet
  • využitie PS5, DualSense a iných next-gen prvkov

Nevýhody

  • občas frustrujúce momenty
  • nemá úplne dychberúce, skôr osvedčené prvky UbiSoft hier v inom šate
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.