- #E-mobilita
- 7 min.
- 4.9.2024
Autonómne driftovanie, vodíkové prototypy... toto sme zažili v Paríži! [video]
Toyota nám v Paríži ukázala množstvo riešení mobility vrátane prototypov, ktoré odhaľujú blízku i ďalekú budúcnosť. Rozhodne sa počíta s vodíkom.
Zažili sme toho veľa, práve preto rozhodne odporúčame pozrieť si naše YouTube video, kde uvidíte napríklad aj model GR Yaris, ktorý driftuje na trati plne autonómne.
Naše celé dva dni v Paríži, tesne po skončení Olympijských hier Paríž 2024, boli plné zaujímavostí. Začali sme „vlažne“, spoznali sme ako sa Toyota pozerá na využitie batérií vo svojom portfóliu modelove. Viete, čo znamená pomer 1:6:90? Totiž namiesto jedného elektromobilu môžete vyrobiť 6 plug-in hybridov alebo 90 hybridov, z rovnakých zdrojov! Čo je pre našu planétu aktuálne lepšie? Otázka na zamyslenie, kde si odpoveď nájde každý z nás, my sme sa rozhodne zamysleli a treba uznať, že Toyota ide správnou cestou. Mimochodom spoznávate autíčko na fotografii nižšie? Ide snáď o najznámenjší model Toyota bZ4X. Počas Olympiády práve tento zmenšený miniatúrny model rozvážal atletické pomôcky ako oštepy, gule a podobne.
Mimochodom, keď spomíname Olympijské hry Paríž 2024, viete aký elektromobil rozvážal účastníkov olympiády? Vozítko APM, ktoré má aj bezbariérový prístup a vyzerá takto futuristicky.
Toyota to myslí s elektromobilitou vážne, aj preto predpokladá, že už v roku 2028 budeme naplno v elektromobiloch využívať Solid State batérie, s ktorými bude nabíjanie výrazne kratšie (rádovo cca. 10 minút), budú výrazne lacnejšie a hlavne ponúknu dojazd kľudne cez 1 000 km. Ak vám aktuálne elektromobily nedávajú zmysel, počkajte si, doba sa mení raketovou rýchlosťou.
Toyota nám však vrámci komunikácie MOBILITY FOR ALL ukázala aj množstvo elektrických pomocníkov pre telesne znevýhodnených. Už dnes sú na svete funkčné koncepty, kedy viete urobiť z bežného invalidného vozíka plne elektrický, alebo viete zabezpečiť pohyb vďaka rôznym elektrickým pomocníkom. Dokonca sme videli prototyp invalidného vozíka, ktorý vie sám výjsť po schodoch. A samozrejme aj zísť dole.
Budúcnosť však môže patriť aj vodíku. Tu sme zažili množstvo konceptov a protypov, ktoré práve vodík využívali naplno. Začalo to vodíkovým autobusom, ktorý nás prepravil na uzavretý okruh v okolí Paríža. Teda pardón, nie, najskôr sme sa plavili po Seine katamaranom s vodíkovým pohonom… a vlastne stále nie, už na letisko pre nás prišiel taxík – aktuálna generácia modelu Toyota Mirai na vodík, ktorých je v Paríži viac ako tisícka! Niekde je vodík len budúcnosť, inde už takmer samozrejmosť.
Páčili sa nám aj prototypy vodíkových kapsúl, ktoré obsahujú 200 g vodíka a dokážu vyprodukovať 1,84 kWh energie, napríklad pre pohon futuristického stánku s občerstvením. Alebo, čo tak pojazdná zmrzlináreň opäť poháňaná vodíkovými kapsulami, či chladnička, gril alebo dokonca pizza pec? Toto všetko sme videli a zažili na vlastné oči, využitie vodíka je vskutku zaujímavé.
To, čo nás však dostalo bola možnosť mnohé prototypy a koncepty vyskúšať na vlastnej koži, doslova. A to nehovoríme len o jedení pizze z vodíkovej pizza pece, ale reálne sme jazdili aj na vodíkových autách vrátane prototypu Toyota Hilux FCEV. Rozhodne si pozrite naše video, v ktorom niektoré autá uvidíte doslova „rozrezané“.
Obrovským zážitkom bola však jazda na prototype plne autonómnej Toyote GR Yaris AD. Jednoducho vodič, ktorý vedľa nás sedel sa počas celej zážitkovej jazdy volantu ani nedotkol, pritom sme do zákrut išli obrovskými rýchlosťami, zadok nám viackrát odstrelilo…no Toyota jazdu zvládla ako tí najlepší drifteri na svete. Prečo je dobré, že Toyota učí svoje autá aj takýmto kúskom? Keď sa napríklad takáto umelá inteligencia a asistent s možnosťou jazdy aj driftom dostane do bežných áut, tie budú zvládať kritické situácie lepšie ako kedykoľvek doteraz. Dostanete sa do šmyku, ktorý by ste bežne nevzládli? Takto to auto zvládne za vás!
Tím TOYOTA GAZOO Racing nás previezol aj na Hiluxe, ktorý jazdil Dakar. Ísť takouto rýchlosťou a v takýchto podmienkach viac, ako našich pár minút, chce poriadne skúsenosti a poriadny „hardvér“, aby to zvládol na jednotku: Toyota to však vie, o čom sme sa presvedčili na vlastnej koži.
Na trati sme videli aj využitie plného potenciálu palív novej generácie, kde nás v špeciálnej e-fuel GR Supre previezol sám Kalle Rovanperä, viacnásobný víťaz a svetový šampión v rally WRC! Toto bol obrovský zážitok, Kalle to na trati s Toyotou jednoducho vie /aj toto nájdete v našom videu/.
Na základe v Japonsku testovaného GR Corolla H2 Concept vznikol aj vodíkový GR Yaris H2 Concept, ktorý poháňa trojvalcový 1,6-litrový preplňovaný motor G16E-GTS upravený na vodík. Pod kapotou tak nájdete nový palivový systém a vstrekovací systém prispôsobený na spaľovanie tohto paliva, vodíkové nádrže a proces tankovania prototypu GR Yaris sú rovnaké ako pri sedane Mirai.
Aj Mirai sme na trati prevetrali a veľmi sme si užili i plne elektrický, ale aj vodíkový Hilux. Práve prototyp Hilux FCEV by sme radi videli aj na cestách. Vodík je uložený v troch nádržiach s kapacitou 2,6 kg (spolu 7,8 kg), ktoré sú pripevnené na ráme podvozku. Predpokladaný dojazd je na úrovni 600 km, čo je viac, ako sa dá dosiahnuť použitím batériového elektrického pohonu (žiaľ Hilux BEV mal odhadovaný dojazd len okolo 200 km). Hydrogen Hiluxy sa dokonca objavili aj vo flotile tohtoročných olympijských hier a para hier v Paríži.
Nechýbal dokonca ani známy Toyota LQ Concept, ktorý sa stále pozerá ešte ďalej do budúcnosti. Totiž tento model ponúka štvrtú úroveň autonómnej jazdy (podľa SAE), nevypúšťa žiadne výfukové plyny a čistí vzduch od ozónu so 60 % účinnosťou. Dokonca rozhranie s avatarom umelej inteligencie menom Yui robí zážitok z jazdy oveľa príjemnejším, personalizovaným. LQ Concept je navyše prvým automobilom Toyota, ktorý využíva organické LED diódy na prístrojovej doske a číselníkoch.
Toyota nespí, pripravuje sa na budúcnosť v súlade so svojou mnohostrannou stratégiou dekarbonizácie, kde ponúka od spaľovacích motorov cez hybridné a plug-in hybridné modely až po čisté elektromobily či automobily na vodíkové palivové články.