Reklama

Jazdili sme s novinkou Škoda Rapid. Oplatí sa počkať?

Roman Calík

Strávili sme celý deň s novinkou – Škoda Rapid. Vyskúšali sme nový multimediálny systém, ale i jazdné vlastnosti a netradičné vychytávky. Pozrite si naše prvé dojmy, fotografie i video.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Škodovka má na Slovensku mimoriadne množstvo priaznivcov a to i napriek tomu, že jej automobily nepatria k najlacnejším. Aj po rozdelení krajiny, otvorení hraníc a pri silnej konkurencii svetových značiek si neustále na Slovensku drží Škoda prvé priečky v predajoch nových automobilov. Hitom sú najmä modely Fabia, Octavia a Octavia Tour. Ako iste viete, Octavia Tour je s cenovkou niekde medzi Fabiou a Octaviou, pritom ide len o nefaceliftovanú súčasnú Octaviu so staršími motormi a obmedzenou výbavou. A práve miesto medzi Fabiou a Octaviou, ktoré v súčasnosti patrí modelu Octavia Tour by mal nahradiť úplne nový model – Škoda Rapid. Ak pozorne sledujete novinky vo svete automobilov, určite vám neunikli štúdie Škoda VisionD a  MissionL, z tých totiž tvary novinky vychádzajú. Ako hovorí šéfdizajnér Jozef Kabaň – „Nový dizajnový jazyk značky stavia na precíznych, jasných líniách a na koncepte maximánej funkčnosti. K tomu patria ideálne proporcie, čisto tvarované plochy a ostré linky. Škoda Rapid je výrazom sebavedomia značky Škoda.“.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Dizajn novej Škody Rapid sa podľa nás skutočne vydaril. Ostré línie a jednoduché tvary budú dlhodobo atraktívne a za Rapid sa nebudete určite hanbiť ani za 10 rokov. Dizajn je samozrejme vec vkusu, Rapid je však konzervatívnejší a preto bude určite tvarmi trvácnejší. Všimnite si najmä nový tvar prednej masky so samostatným logom Škoda, ktorý tvorí spolu so svetlometmi jeden celok. Zrkadlovo sú potom umiesnené aj mega veľké spodné hmlovky, ktoré v zákrutách prisvecujú pre lepšiu viditeľnosť. Na xenóny však pri Rapide zabudnite, nebude možné si ich vôbec objednať. Čísté línie sú naozaj vidieť v každom detaile, kupujúcich však najviac poteší použitie karosérie liftback. Vďaka tomu si budete môcť užívať až 550 l v kufri, alebo 1 490 litrov po sklopení zadných sedačiek. Pre Škodu Rapid pripravil výrobca aj množstvo vychytávok, medzi ktoré patrí napríklad obojstranný koberec v kufri. Jednoduchým otočením koberca totiž získate pogumovaný povrch, ktorý bude chrániť vás kufor pred vodou a znečistením. Otázkou je opätovné otočenie, ktoré odporúčame vykonať až po vyčistení pogumovanej plochy 🙂

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Keď už sme pri vychytávkach novinky, zaujímavo tvorcovia ukryli škrabku na ľad do krytu uzáveru palivovej nádrže. Celkovo je v Škode Rapid až 19 tzv. „Simply Clever“ prvkov. Napríklad aj funkčný vyberateľný odpadkový kôš vo výplni dverí.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Našlo sa aj vhodné miesto pre reflexnú vestu, a to pod sedadlom vodiča. Veľmi praktické sú aj odkladacie sieťky na vnútornej strane predných sedadiel. Tu si môžete odložiť napríklad 0,5 l PET fľašu, mobilný telefón alebo čokoľvek iné. Pozrite si vychytávky, ktoré sme objavili v testovacom vozidle aj v našej fotogalérii.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

My sme počas testovacieho dňa vyskúšali veľmi vydarenú motorizáciu 1,4 TSI/90 kW s automatickou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Poviem vám, radosť jazdiť. DSG je skvelý automat, radil presne tak, ako si predstavujem. Navyše výkon Rapidu nechýbal a bezproblémové predbiehanie či výborná akcelerácia stojí za príplatok uvedenej motorizácie. Nepotešila len odozva SPORT režimu prevodovky, akoby sa športový výkon prejavoval len zvukom a vyššími otáčkami. Nebol to len môj pocit z jazdy, ale bežný režim bol výrazne kultivovanejší a dovolím si tvrdiť aj dynamickejší. Kde inžinieri urobili chybu?

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

TIP: Pozrite si video na konci článku, kde sa vám ukážeme vychytávky novej Škody Rapid a predvedieme nový navigačný systém Amundsen+.

Interiér novinky taktiež vychádza z nového dizajnového jazyka automobilky. Je hlavne funkčný a taktiež bude dobre odolávať starnutiu, keďže tu nenájdete žiadne zbytočné moderné krivky, ktoré rýchlo omrzia. Novému multifunkčnému volantu našťastie nechýba ovládacie koliesko, palubný počítač Maxi DOT však budete opäť ovládať páčkou pod volantom. Chrómové prvky sú vhodne rozmiestnené, pričom stredovému panelu dominuje príplatkový navigačný systém Amundsen+ a nové spracovanie klimatizácie. Smutnou správou je, že zadné dvere nebudú mať možnosť elektronického sťahovania okien, taktiež budú chýbať akékoľvek nadštandardné asistenčné systémy, ako napríklad adaptívny tempomat či systém City Safe Drive, ktorý ponúka model Citigo. Musíte sa uspokojiť s ESP, ABS, eletronickou uzávierkou diferenciálu EDS, ASR či klasickým tempomatom a parkovacími prednými a zadnými senzormi. Na uvedenú triedu to však môže zákazníkom stačiť. V testovanej červenej Škode Rapid sme mali sedadlá, ktoré pripomínali Rapid z minulého storočia. V skutočnosti však išlo len o použitie sedadiel z nového Citigo, ktoré v ponuke výbavy nebudú.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

S novým multimediálnym a navigačným systémom Amundsen+ sme sa zoznámili viac, ako kolegovia z iných najmä automobilových redakcií. Začneme však najväčšou nevýhodou systému, ktorú vidíme v použití malého displeja. Áno, chápeme, toto nie je nová Octavia a niekde rozdiel musíte vidieť, avšak pri súčasnej nizkej cene displejov je skutočne až mrzuté, že v Rapide nájdete namiesto napríklad 7-palcového displeja (miesto preň rozhodne je), len menší pravdepodobne 5-palcový displej. Naopak výhodou je okrem vstupu AUX a USB, ktorý sa premiestnil pod klimatizáciu, aj slot pre SDHC pamäťové karty.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Novinkou je spôsob ovládania systému. Využíva sa totiž kruhové menu, čo pôsobí prehľadne a moderne. Navyše okrem dotykového ovládania pribudla aj možnosť hardvérového ovládania celého menu systému. V mojom prípade som radšej využíval hardvérové ovládanie, ktoré je riešené veľmi prakticky a podobá sa ovládaniu mobilného telefónu. Kruhovým ovládačom pod displejom listujete v ponuke a voľby vyberáte dvoma funkčnými tlačidlami vedľa ovládača. Nechýba ani tlačidlo späť. Listovanie v menu je skutočne jednoduché a prehľadné.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Navigácia je zvládnutá na výbornú. Poteší jazyková lokalizácia, ktorej porozumiete aj pri hlasovom navigovaní. Vďaka jemnému rozlíšeniu displeja a vydarenej grafike navigácie budete z navigovania nadšení. Samozrejmosťou je inteligentné zadávanie textu, podrobné nastavenia trasy či dokonca zobrazenie navigačných pokynov aj v Maxi DOT dispeji. Nechýba ani Bluetooth, kde som osobne ocenil vydarené hlasové ovládanie. Zadanie telefónneho čísla je tak veľmi jednoduché, systém vám až ukážkovo bude rozumieť.

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk

Škoda Rapid bude určite úspešný model. Nie len preto, že samotná Škodovka má od jeho uvedenia veľké očakávania, ale najmä preto, že je Rapid vyladený a určite bude rozumnou voľbou vo svojej kategórii. Dizajnom možno neohúri, napriek tomu poteší čistotou línií, funkčným interiérom a veľkým batožinovým priestorom. Ak Škoda ponúkne atraktívnu cenu, ktorá zatiaľ nie je známa, má Rapid na Slovensku reálne možnosť dostať sa prvé priečky predajnosti. Tí, ktorí chcú viac, budú si musieť chvíľu počkať na novú Octaviu, ktorá sľubuje veľký pokrok najmä v technológiách. Nám v redakcii sa Rapid páčil, z prvých kilometrov sme mali veľmi dobrý pocit. Motorizácia 1,4 TSI so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG však pravdepodobne nebude patriť k tým najžiadanejším, samozrejme kvôli vyššej cene. Ak vám však príplatok nebude robiť problém, berte! A kedy príde nový Rapid? Určite ešte v tomto roku, tešte sa pravdepodobne už na jeseň.

Pozrite si video s prvými dojmami z novej Škoda Rapid

Škoda Rapid - prvé dojmy TECHBOX.sk
Karl Neuhold je z nového dizajnu nadšený. Páči sa nová Škoda Rapid aj vám?

Foto: TECHBOX, Škoda

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.