Reklama

Robotické autá Google nebudú tajiť kolízie

Juraj Procházka

Vozidlo bez vodiča vybavené výkonným počítačom, množstvom senzorov a sofistikovaným softvérom môže byť principiálne bezpečnejšie, ako auto riadené človekom. Reakčné časy a subjektívne indispozície hovoria v neprospech vodiča. Schopnosťou riešiť nepredvídané situácie zas človek prevyšuje robotický systém. Napriek tomu sa zdá, že budúcnosť patrí robotickým autám.

google-car1

Odborníci vyvíjajúci autonómne vozidlá Google sa chvália, že upravené hybridy Lexus RX450h, na ktorých autonómnu jazdu testujú, majú za sebou vyše 1,6 milióna kilometrov jazdy bez vodiča  bez nehôd. Testy bežia od roku 2009, ale úplne bez nehôd sa to nezaobišlo. Okrem toho v manuálnom režime (s vodičom) najazdilo 23 upravených vozidiel Lexus RX450h ďalších 1,28 milióna kilometrov. V súčasnosti najazdia testovacie vozy okolo 16 tisíc km týždenne.

POZRITE SI: Po novom roku môžete na cestách v Kalifornii stretnúť auto od Google

V ďalšej fáze plánuje Google nasadiť svoje vlastné robotické mini autá priamo do cestnej premávky v Kalifornii. Doteraz testoval 9 takýchto vozidiel na uzavretých komunikáciách. Tieto, z estetického hľadiska rozpačité autíčka však vzbudzujú určitú ostražitosť. Aj preto spoluzakladateľ Google Sergey Brin oznámil spustenie novej webovej stránky, kde budú okrem iného priebežne zverejňované „havarijné správy“, súbežne s informáciami  o programe autonómnych vozidiel, uviedol portál GIZMODO.

K dispozícii budú videá, údaje, dokonca aj formulár na podanie sťažnosti na auto, ktorého správanie na ceste sa niekomu nepáčilo. Okrem transparentnosti testov prinesie takáto prezentácia aj istý pozitívny propagačný potenciál.

Od roku 2009 sa stali testovacie vozidlá Google v 12-tich prípadoch účastníkmi drobných nehôd, no ani raz nebolo vinníkom nehody vozidlo v autonómnom režime jazdy. Väčšina kolízií skončila tak, že do zadnej časti testovacieho vozidla nabúralo vozidlo idúce za ním, napríklad pri zastavení na križovatke na červenú. K zraneniu osôb pri týchto drobných nehodách nedošlo.

google-car

Počas testov sa ukázalo, že Google autá dokážu niektoré dopravné situácie riešiť spoľahlivejšie ako človek, čo platí zvlášť pri nočnom videní, alebo zníženej viditeľnosti a pod. Na druhej strane treba poznamenať, že luxusné vozidlá majú tiež rôzne asistenčné systémy, ktoré „vylepšujú“ senzorické schopnosti vodiča a umožňujú odhaliť cyklistov, alebo zver na krajnici aj v noci a pri zníženej viditeľnosti.

Robotická autá Google nazbierali za šesť rokov množstvo skúseností z reálnej premávky. „Absolvovali“ asi 200 000 značiek Stop, 600 000 semaforov a registrovali okolo seba 180 miliónov iných automobilov. Pritom sa museli vysporiadať s poletujúcim plastovým odpadom, či vtákmi a absolvovali kilometre náročných trás. Na základe výsledkov dostali autonómne vozidlá Google povolenie na jazdu po kalifornských cestách, aj keď len rýchlosťou 40 km/ h.

POZRITE SI: Nehody sa nevyhýbajú ani autám bez vodiča

Pokiaľ sa však robotické autá osvedčia, je isté, že obmedzenia časom zmiznú. Možno to dopadne dokonca naopak. Šéf Tesly Motors Elon Musk sa údajne domnieva, že v budúcnosti bude manuálne šoférovanie auta na verejných komunikáciách nezákonné. Nuž, ak vám ustrnul úsmev na tvári, žiaden strach. Ak sa tak naozaj stane, určite to nebude také horúce, aby sme museli banovať za pôžitkom z jazdy.

Zdroj: GIZMODO

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.