Spojené nádoby, alebo začarovaný kruh. Tak by sa dal charakterizovať vzťah budovania verejných nabíjacích staníc a predaj elektromobilov. Našťastie nabíjacích a hlavne rýchlonabíjacích staníc (Tesla Motors tie svoje označuje ako „Supercharger“) rýchlo pribúda, majitelia elektromobilov a hybridov tak nebudú odkázaní len na domáce nočné nabíjanie zo zásuvky.
Popri rozsiahlej sieti Supercharger od Tesla Motors prichádza s mega-projektom aj automobilka BMW. Bavorský výrobca to s elektromobilmi myslí smrteľne vážne a majitelia prvého plne elektrického modelu BMW i3 zrejme už čoskoro nebudú stresovaní limitovaným dojazdom ich miláčika.
Pozrite si: BMW: k štýlovému elektromobilu originálny parking
BMW v spolupráci s firmou Bosch vyvinula malú, lacnú a ľahkú rýchlonabíjaciu stanicu pre elektromobily. Podľa portálu Wired bude BMW budovať veľkú sieť rýchlonabíjačiek prostredníctvom autorizovaných partnerov, pričom cena jednej bude v USA 6 548 USD. Spoločnosť NRG eVgo, venujúca sa budovaniu nabíjacích staníc už avizovala, že do konca roku 2015 postaví v Kalifornii 100 takýchto rýchlonabíjacích staníc. Mimochodom v Kalifornii odštartovala budovanie siete Superchargerov aj Tesla Motors. Fakt, že elektromobily sú v USA čoraz populárnejšie, potvrdzuje aj zámer spoločnosti GOe3. Tá plánuje v priebehu štyroch rokov vybudovať v USA sieť 1250 univerzálnych dobíjacích staníc pre všetky typy vozidiel, vrátane Tesla.
Nabíjací stojan od BMW je len 78,7 cm vysoký, 48,3 cm široký a 30,5 cm hlboký, pri hmotnosti 45,4 kg. S výkonom 24 kW však dokáže nabiť batérie BMW i3 na 80% za pol hodiny.
Na rozdiel od Tesly, nebudú nabíjacie stojany BMW určené pre vlastné vozidlá a BMW ani nemá záujem vlastniť sieť dobíjacích staníc. Kým Supercharger používa špeciálnu zástrčku určenú pre vlastné vozidlá Tesla, stojan BMW je vybavený prípojkou SAE Combo 1, ktorú podporuje celý rad amerických a nemeckých automobiliek.
BMW i3 má dojazd v rozsahu 130 až 260 km, podľa toho, či sa použije aj pomocný spaľovací motor (range extender), alebo beží len na batérie. Aj keď väčšina majiteľov takéto elektromobily používa na denné dochádzanie na krátke vzdialenosti a stačí batérie dobiť cez noc zo zásuvky v garáži, možnosť dobitia v meste, alebo na trase je vítaná. Odstraňuje sa tak stres zo situácie, keď by vozidlo mohlo zostať s vybitou batériou na ceste a zároveň sa s ním dá vyraziť aj na dlhšie trasy.
Foto: BMW