Reklama

Veľký brat vás možno aj zastaví

Juraj Procházka

Snímanie verejných priestorov kamerovým systémom je už pomerne rozšírené a často prináša aj ovocie, ako sme sa mohli presvedčiť aj na príklade zdokumentovaného útoku neonacistov v Nitre. Inokedy však môže byť naopak neúčinný. Maskovaných útočníkov nedokáže identifikovať ani kamera s HD rozlíšením a ak uniknú na aute s falošnými ŠPZ, pátranie sa mimoriadne komplikuje.

Tip: CES 2014 | Android v mobile aj v automobile

Práve s technologickými opatreniami zameranými na „spacifikovanie“ vozidiel ignorujúcich pokyn polície na zastavenie, alebo unikajúcich z miesta trestného činu, sú spojené informácie, ktoré nedávno presiakli do médií. Skupina Enlets (European Network of Law Enforcement Technologies) sa podľa nich zaoberá možnosťami zavedenia technológie, ktorá má umožniť na diaľku zastaviť inkriminované motorové vozidlo. Malo by k nemu dôjsť jednoducho diaľkovým vypnutím zapaľovania.

enlets_logo

Aby takýto akt nemal podobné neblahé následky, aké po vypnutí zapaľovania utrpeli aktéri v známom českom filme Jízda, bude nutné vo vozidlách implementovať príslušné technologické vybavenie.

Zámerom je povinne vybaviť konkrétnym zariadením všetky nové vozidlá, ktoré sa budú predávať na trhu EU. Pokiaľ by sa však opatrenie nevzťahovalo aj na vozidlá v prevádzke, nebol by problém zvoliť na trestnú činnosť „bezpečný“ automobil. Detaily zatiaľ nie sú známe, no technológia údajne odstaví prívod paliva a vypne zapaľovanie. Keďže zároveň komunikuje on-line cez sieť mobilného internetu, polícia by mohla vozidlo odstaviť na diaľku aj na základe monitoringu kamerovým systémom v reálnom čase. Zároveň bude mať možnosť komunikovať s posádkou vozidla cez palubný systém.

Táto sci-fi technológia by sa teoreticky mohla ľahko stať súčasťou európskych vozidiel ako pripravované „čierne skrinky“ a systémy e-Call. Zámer, ktorý sa spomína v dokumente Enlets, už stihol vyvolať vlnu obáv z možných zneužití právomocí silových orgánov.

Eurokomisárka pre vnútorné záležitosti Cecilia Malmströmová odpovedala pred dvoma rokmi na otázku ohľadom Enlets v mene EK takto: „Cieľom Európskej siete technologických služieb presadzovania práva (Enlets) je okrem iného umožniť policajným orgánom členských štátov neformálnym spôsobom diskutovať a zdieľať informácie o skúsenostiach a potrebách v súvislosti s využívaním nových technológií orgánmi presadzovania práva. Sieť Enlets by mala ďalej posilniť operačnú policajnú spoluprácu prostredníctvom lepšieho využitia technológií a inovácií. Sieť Enlets bola vytvorená v roku 2008 počas francúzskeho predsedníctva pod dohľadom pracovnej skupiny pre presadzovanie práva (pôvodne pracovná skupina pre policajnú spoluprácu). Komisia uznáva, že sieť Enlets je dôležité fórum s ohľadom na výskum a vývoj v súvislosti s bezpečnosťou a komisia tiež začala diskusie o možnom financovaní činnosti siete Enlets prostredníctvom jedného z dostupných finančných programov. Komisia však v súčasnosti nemá v úmysle priamo osloviť členské štáty, ktoré sa nezúčastňujú na sieti Enlets.“


Vypnúť prívod paliva a zapaľovanie za jazdy nemusí byť vždy také romantické ako vo filme Jízda.

Zámer zaviesť blokovaciu technológiu vo vozidlách EÚ do konca dekády je sotva realizovateľný, pretože zatiaľ neexistuje vo veci konsenzus jednotlivých členských krajín a vzhľadom na citlivosť témy (aj politickú), nemožno očakávať, že dohoda vznikne jednoducho. Ale ktovie?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.