- #Umelá inteligencia
- 3 min.
- 16.7.2024
Auto rozpozná opilosť vodiča samé, nenaštartuje alebo rovno zavolá políciu
Za minulý rok polícia na Slovensku eviduje 12 479 motorizovaných a nemotorizovaných vodičov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu. V priemere sa alkohol každý rok podpíše pod 12 % z celkového počtu smrteľných dopravných nehôd. Celosvetovo sa tento pomer pohybuje dokonca na úrovni 20 – 30 %.
Účinný nástroj pre potlačenie negatívneho dopadu alkoholu na bezpečnosť premávky, môže celkom nečakane priniesť aktuálny pokrok v oblasti vývoja umelej inteligencie.
Moderné autá sledujú vodičov už dnes, zvyčajne zaznamenávaním pohybu volantu, pedálov a rýchlosti vozidla, aby vyhodnotili jeho možnú únavu s odporúčaním na prestávku na občerstvenie. K týmto základným senzorom sa v tých najnovších modeloch v posledných rokoch pridali už aj kamery, ktoré už sledujú aj tvár vodiča na možné prejavy únavy.
Rovnakú kameru však najnovšie výskumný tím z austrálskej Univerzity Edith Cowanovej dokázal využiť už aj na detekciu opitosti vodiča. Na rozdiel od alkoholtesterov zabudovaných do niektorých (najmä pracovných) vozidiel, nie je kameru možné tak ľahko oklamať. Alkohol kolujúci v krvi vodiča dokáže detegovať s presnosťou 75 %.
Kamera zabudovaná napríklad do oblasti palubnej dosky, sleduje od prvého momentu po nastúpení vodiča jeho výraz a prejav tváre. Medzi najpriamejšie vizuálne nápovedy, že je človek intoxikovaný, podľa výskumného tímu patria červené oči, začervenaná tvár, ovisnuté viečka a omámený pohľad.
„Súčasné prístupy k detekcii šoférovania pod vplyvom alkoholu, primárne spoliehajúce sa na náhodné dychové skúšky, neadresujú tento problém adekvátne„, uviedla doktorandka ECU, Ensiyeh Keshtkaran. „Aj keď prebiehajú snahy o integráciu systémov detekcie alkoholu u vodičov do budúcich generácií vozidiel a príchod autonómnych áut je na obzore, pretrvávajúci problém jazdy pod vplyvom alkoholu zostáva naliehavým problémom„, dodáva Keshtkaran.
Tieto vstupné dáta z kamery systém porovnáva s algoritmom natrénovaným na videách, v ktorých si za volant simulátora sadli triezvi, mierne intoxikovaní a výrazne intoxikovaní účastníci výskumu. V prípade detekcie intoxikácie môže systém odmietnuť vodičovi poslušnosť a nenaštartovať vozidlo, alebo potenciálne dokonca aj privolať políciu.
Aj keď už prvé výsledky testovania tohto systému znejú sľubne, stále sa jedná iba o prototyp vo fáze výskumu a vývoja. Zatiaľ nie je jasné, či bude mať takýto systém záujem do svojich áut integrovať niektorá z automobiliek alebo by mohol využívanie takéhoto systému vyžadovať niektorý zo štátov.
Výskumný tím však už má plán, ako systém vylepšiť a to aj pomocou lepších kamier s vysokým rozlíšením, infračerveným alebo 3D záznamom pre zaznamenávanie kvalitnejších dát. Rovnaký systém dokonca plánuje skúsiť integrovať aj do smartfónov a kamier rozmiestnených popri cestách. Až čas ukáže, kde a či vôbec sa napokon tento systém uplatní.