- #Aplikácie a hry
- 9 min.
- 3.9.2023
Atlas Fallen - drsná púštna výprava s tuhou akciou a objavovaním sveta
Leto neraz praje vydávaniu nových značiek pred plnou jeseňou s množstvom pokračovaní.
A tento rok sa ukázal projekt od známeho štúdia Deck 13 Interactive, ktoré sa rozhodlo pre iný herný štýl ako doteraz…
Z pracovného tábora do otvorenej púšte
Začiatok hry nie je príjemný v kontexte temnej vízie sveta: mocní sa pachtia za Esenciou a obyčajní ľudia sú ponížení do pozície poskokov a otrokov. Vy ste jedným z bežných kopáčov, o dušu makáte v tábore, no snažíte sa dať dokopy kamošov a povstať proti veliteľovi. Paralelne s tým sa pri opustení tábora a hľadaní zlodeja dostanete k čudnej rukavici, ktorá na vás hovorí (a skrýva dušu iného bojovníka) a dáva vám nové možnosti. Prológ obsahuje viaceré pletky a potrebujete prelúskať asi hodinu zoznamovania so svetom, no potom sa svet otvorí a ukáže v plnej kráse.
Atlas Fallen spadá do škatuľky third-person akčných hier, ktoré ťažia z kvalitného akčného systému a zároveň chcú hráča osloviť veľkým svetom, kde môže putovať a plniť úlohy ako sa mu zachce. To je dobrá správa pre búchačov i snoričov v nás, i keď niekedy nie je ľahké oba elementy vhodne prepojiť.
Ako God of War v púšti
Pokiaľ ide o akciu, Deck13 odbočil z tuhých Souls klonov a ponúka rýchlejšiu akciu zameranú na rôzne štýlové ťahy. Nie sú to úplne kombá ako z Devil May Cry, skôr systém podobný God of War: spája bežné a silnejšie údery s beštiami, ktoré na vás útočia vo vzduchu (k nim sa môžete vyšvihnúť a mastiť ich tam) či zo zeme (čo je prirodzené, keďže ste na púšti a mäkký povrch priamo pozýva zahrabať ich dole).
Namapované tlačidlá bežných úderov (funkčné tlačidlá gamepadu) obohatí séria špeciálnych ťahov, ktoré sa však nabíjajú istý čas, preto si ich treba šetriť buď na vybraných nepriateľov alebo správne chvíle. Vhodný moment je kľúčový najmä pri väčších ozrutách alebo tí, čo majú vyšší level ako vy.
Súboje sú vďaka tomu rozmanité a neraz sa zastavíte nad tým, že ich vyhľadávate: či bojujete proti skupinám menších nepriateľov (tí sú doternejší) alebo proti väčším (tuhší), prípadne ich kombinácii, málokedy hra skĺzne do nudy alebo nezáujmu. Vďaka veľkej mape nachádzate aj rôznorodé typy, tak sa nestačíte nudiť a radi sa potešíte, keď vyčistíte istú oblasť alebo na nejakého minibossa vyzrejete.
Akcii pomáha aj systém silnejších zásahov v čase – keď sa poriadne opriete do boja, po čase sa vám zväčší zbraň alebo posilní atribút, vďaka čomu ste odolnejší či ničivejší. Takto vás hra motivuje, aby ste nepoľavili a stupňuje možnosti postavy v priebehu súboja. Dokážu aj vygradovať stlačením dvoch tlačidiel, ktoré vedú k megaveľkej akcii (opäť ale iba dočasne).
Veľa vecí v menu…
Istý problém vnímam pri systéme a množstve vylepšení – je ich pomerne veľa, riešia sa tu rozmanité stupne, do ktorých vkladáte určité vlastnosti a tie sa dajú ešte vylepšovať za domácu menu či esencie. Hra to na vás chrlí za hodinu-dve, čo sa nestačíte učiť, len vkladáte, čo je dostupné a možnosti, čo sa vlastne oplatí používať, zistíte až neskôr. Pritom správne kombinované vlastnosti dávajú postave silnú pozíciu a neoplatí sa ich zanedbať. Máte k dispozícii tri (z každej skupiny jednu) a ak si ich zvolíte dobre, máte vyrovnanú postavu, ktorá vie privolať špeciálne útoky alebo efekty.
Štvrtou je možnosť liečenia, ktorá sa tiež postupne dobíja – tú uvidíte podľa zelených kruhov: ak ich máte, doprajte si aj porciu zdravia. Ak nie, musíte ísť bojovať, lebo bez akcie sa nedobíja toho veľa. Interface je spočiatku náročný v tom, že niektoré prvky drží vľavo (zdravie, momentum), iné vpravo (špeciálne schopnosti, liečenie). Postupne orientáciu zvládnete, no prvé dve-tri hodinky je mätúca.
Keď púšť nie je nuda
Druhou hlavnou devízou je svet, spôsob putovania a plnenie úloh. Hra sa otvorí pomerne skoro a naučí vás, že existujú tri druhy úloh: hlavné (čo vás vedú po príbehu), vedľajšie (vysvetlia pozadie i pôvod postáv) a tzv. fušky/errands (dostanú vás na zaujímavé fleky). Netrvá dlho, kým máte plný žurnál úloh – našťastie sú vhodne odlíšené farbami (žltý, modrý, zelený) a sami si volíte, ktoré bude aktívne. Oplatí sa brať viaceré naraz, lebo vás dovedú na približne rovnaké miesta.
Niekde budete iba skúmať okolie, priepasti, starobylé mosty či artefakty. Tento typ prieskumu ma dosť fascinuje, lebo ukáže dobrú architektúru sveta vrátane vašej neustálej možnosti zdvíhať predmety z piesku na povrch (či ide o aktívny prvok alebo truhlicu s pokladom). Vo svete budete hľadať aj nákovy, na ktorých si môžete vylepšovať výbavu. Váš tajomný kamoš Nyaal, ktorý sa začne z ducha zhmotňovať na skutočnú postavu vám prepožičia aj možnosť špeciálneho videnia – odhalí napríklad dôležité zdroje či kľúčové miesta, kde treba putovať v rámci úloh.
Rozsiahly svet má výhody i neduhy – napríklad niekedy vidíte cez veľkú priepasť, ale ešte netušíte ako sa dostať na druhú stranu. Tak skúšate. A občas padnete do rokliny alebo podceníte sily pri istej šialenej pohybovej kombinácii: dvojitý skok + vzdušný výpad sa nepodarí zrealizovať vždy, ale hra s ním rada počíta. A hoci sa celá hra odohráva v púšti, je čo hľadať: ruiny, dediny či mestá plus duny, poklady, skalnaté pohoria. Dobrá paleta nepriateľov je ukrytá priamo medzi ne – a navyše sa vhodne pracuje aj s vašimi vlastnosťami: napríklad obranu supluje piesočná koža a keď ju aktivujete v istom momente, odrazí útok nepriateľa a na chvíľu ho ochromíte.
Pohyb zabezpečia behy, výskoky a špecialitka v podobe driftovania či kĺzania po piesku. Vyzerá to najprv čudne, ale dokážete takto prekonávať obrovské kusy krajiny, všetko sviští okolo, len tu a tam zoberiete dáky hríbik, rastlinku či predmet. Tento „surfing“ sa nedá riešiť donekonečná, ale najmä prvé hodiny ho majú zaradený dosť často. Inou chuťovkou sú totemy – tie treba aktivovať na ďalší postup a bývajú prepojené lúčmi. Akurát pozor, niektoré sú časovo obmedzené a musíte upaľovať k tomu ďalšiemu, aby sa vám neprerušila reťaz. Vašou úlohou je aktivovať ju celú, ak nestíhate – idete od začiatku. A potom sú tu nenápadné oltáre, kde treba rozmlátiť pukliny či hľadanie pokladov vďaka sledovaniu zvierat či máp.
V češtine a s kvalitným prekladom
Fantastická správa pre lokálnych hráčov – hra dostala české titulky, takže celými dialógmi, menu hry a nastaveniami sa môžete preklikať v češtine a azda ľahšie pochopíte fungovanie mechanizmov. Český preklad je dosť dobrý a najmä predmety obsahujú kopu štatistík. Samotný príbeh sa po pár hodinách trošku odmlčí a nie je problém ho sledovať, no našincov tiež potešia titulky.
Po grafickej stránke je Atlas Fallen áčková hra, ktorá síce nemá 200-miliónový rozpočet, ale na Xbox Series X beží veľmi svižne, aj načítavanie dát trvá cca 5-8 sekúnd. Hudba je fajn, hoci nemá výrazné motívy, skôr vhodne dopĺňa atmosféru a kolorit sveta. Akurát dialógy sú niekedy zdĺhavé – všetky sú nahovorené, ale niekedy som ich odklikával, lebo majú aj kus vaty.
Ako letná akcia a nová značka však Atlas Fallen príjemne potešil. Má dobrý svet, kde sa oplatí túlať, kvalitný súbojový systém a akurát občas zložitý mechanizmus či dialóg vás potrápi. Inak fajn štart, a je na čom stavať, ak by boli autori ochotní ísť do väčšej série.
Atlas Fallen vyšiel 10. augusta 2023 na Xbox Series, PS5 a PC.
Výhody
- dynamický akčný systém
- objavovanie sveta a jeho zákutí
- veľa úloh a náplne
- schopností postavy v akcii i mimo nej
- dobrá atmosféra
- české titulky pomôžu mnohým
Nevýhody
- neraz komplikovaný systém schopností
- ťažšie uchopiteľný až nesúrodý štart