- #Aplikácie a hry
- 8 min.
- 22.10.2023
Assassin's Creed: Mirage - známa značka sa vracia ku stealth koreňom do Bagdadu
Po viac ako 15 rokoch sa rozhodli tvorcovia urobiť menší diel Assassin’s Creed série, ktorý by vzdal poctu úplne prvej hre.
Odohráva sa v podobnom časovom období i lokalite (namiesto Jeruzalemu je tu Bagdad, ale pôjdeme o tri storočia vzad), ponúka aj podobnú hrateľnosť, t.j. namiesto masívnych RPG prvkov sa hlási o slovo nenápadná stealth hrateľnosť i parkour po strechách.
Vitajte v Bagdade
Stredoveké arabské mestá majú neuveriteľné čaro i pulzujúci život. Úplne prvý Assassin’s Creed ma kedysi nefascinoval iba tým, že bol novou značkou a skúšal inú hrateľnosť, ale že autori parádne využili Jeruzalem ako hlavné miesto diania. A Mirage sa rozhodol priniesť veľmi podobné pocity – Bagdad bol dlhé stáročia centrom arabského sveta a miestami v ňom žil aj milión obyvateľov. Je fascinujúce prejsť sa jeho ulicami, objavovať rozličné zákutia, časti ako trh či prístav a nasať jeho atmosféru. V tom smere aj hra mení svoje zameranie – po troch obrovských dieloch s 50-hodinovými dĺžkami (Origins, Odyssey, Valhalla) prichádza opäť jedna kratšia časť zameraná na jedno mesto, jeho štúdium a jeho možnosti.
Takže sa sem vydáme v roku 861, kedy už metropola rozkvitá a po uliciach sa pretĺka zlodejíček Basim Ibn Ishaq. Dej nám ukáže ako sa pridal k rádu Assasinov, ale prvé hodiny načrtnú skôr život bežného chlapíka, čo sa podujme na rôzne fušky pre lokálneho šéfina. Keď sa ukáže, že by sa mohol dostať do vyššej ligy, neváha a začne na vlastnú päsť chodiť na nebezpečné miesta a rozvíja sa dej, čo má aj mnohé prvky detektívky.
Hra má odlišnú štruktúru ako minulé diely. Nesleduje iba levely, ale je rozdelená na prípady, ktoré idete postupne rozlúsknuť, aby ste sa dostali ďalej, k dôležitým osobám či faktom. Niektoré treba robiť v stanovenom poradí, inokedy sa hra rozvetví a neskôr opäť spojí. Je to iný postup ako v akčných RPG, kde sa najmä seká ostošesť, berú hlavné a vedľajšie misie. V tom spočíva práve charakter detektívky: riešite vraždy (niekedy tie vlastné), hľadáte stopy, získavate po meste informácie, snažíte sa spojiť fakty. Vrstvia sa mená, miesta, súvislostí a pekne to nahráva prepojenému systému (až máte pocit, že idete odhaliť arabskú mafiu).
Stredoveká detektívka
Tým pádom sa mení aj náplň hry. Ak si porovnáte Mirage s Valhallou či Origins, tam ste za prvú hodinu vysekali tucty nepriateľov, tu sa akurát dostanete v tutoriáli na menšie záťahy, kde môžete omráčiť a odvliecť pár strážcov. Vašou úlohou je byť v teréne, snoriť po faktoch, získavať dokumenty či skúšať aj podplácať – a keď sa prehupne hra do dramatickej roviny, idete do pevnosti niekoho nájsť a odstrániť. Vtedy sa dostanete ku klasickej akčnej stealth hrateľnosti, kde treba najprv riešiť cestu k cieľu, odstrániť ho a potom úspešne ujsť.
V oveľa väčšej miere sa rieši pohyb postavy cez parkour, resp. skákanie po stenách či strechách a aj stealth systém. Treba sa zakrádať, skrývať za rohy, splynúť s porastom či mať po ruke isté pomôcky na odlákanie ako pískanie, dymovnice či iné chuťovky. Iste, po čase môže prísť na rad aj boj – ale hoci jedného-dvoch nepriateľov zvládnete, stále ste vykreslení ako pomerne slabá postava. Budete sa vylepšovať, no na väčšie skupiny nepriateľov si nemôžete trúfnuť.
Meče, nože a chuť kradnúť
Čo sa týka ponuky zbraní, máte meče a nože. Niekoľko druhov mečov tu zastúpi arzenál, no opäť nejde o žiadne desiatky kusov plné levelov a štatistík. Meče síce majú tri levely a nájdete viaceré druhy, no tie sa skôr líšia úrovňou zdravia či efektu – môžete mať silnejší meč, no dostanete už menšie zdravie. Čo je potom pre vás vyššia priorita? Boj navyše ovplyvní aj úroveň staminy, ktorá dramaticky nerastie – preto sa treba mať na pozore. A riešiť treba aj zdravie (neobnovuje sa automaticky, ale cez jedlo a liečivé predmety) a oblečenie (ktoré môže pridať dobré atribúty).
Tým, že ste zlodej, sa rieši aj štýl povolania a náplň. Od prvých chvíľ vás hra učí kradnúť mešce peňazí, rabujete domy alebo ste zameraní na pevnosti. Stealth je esenciálny, lebo na veľa miest sa chcete dostať skryto, nepozorovane. Preto treba riešiť, čo presne vidí nepriateľ, kedy viete prekĺznuť alebo akú cestičku k predmetu si nájsť. Niekedy je lepšie aj preskákať pár striech a zobrať väčšiu okľuku – inokedy stačí skúsiť zadný vchod. Alebo ideálne sa priblížiť z iného smeru. Akurát nikdy neviete, kde to hliadkuje: raz som nonšalantne „vyriešil“ päť strážcov a znenazdajky sa objavil ďalší z úplne inej lokality.
Keď vám pôjdu všetci po krku
Postupne objavujete Bagdad a jeho okolie – Ubisoft tu zakomponoval tradičné „veže“, ktoré vám dávajú prehľad o časti okolí a štvrtiach. Vaším pomocníkom je orol na prieskum, na dopravu sa núka aj koník, ťava či plť. Hustota mesta je však pomerne vysoká, takže nemusíte cestovať často veľké diaľky. Život v Bagdade je dobré zmapovať, aj kľúčové miesta, kam sa budete vracať.
Váš pohyb po meste však ovplyvní reputácia. Keď ste otvorený bojovník, čo sa mláti so strážou, je dosť možné, že budete čoraz častejšie registrovaní a obyvatelia pôjdu po vás. Potom vám fakt ostane iba chodenie v tieňoch, parkour po budovách či nenápadné presuny. Je vhodné uvedomiť si, koľko ste toho spáchali a aj každú situáciu treba prehodnotiť, aby ste neskončili tak, že kvôli úteku či obrane prestanete pozorovať stanovený cieľ a podobne.
Pátranie po cieľoch je prepojené na samotný dej. A tu je troška výzva pre hráča: Basim sa objavil v inej časti série (Valhalla), takže sčasti viete, k čomu smeruje jeho konanie. Na druhej strane je tu všetko otvorené a sledujete ho život od začiatku. Osobne si myslím, že tento príbeh sa dá hrať aj bez znalosti udalostí Valhally, ale prídete o viaceré odkazy či pomrkávania na hráča.
Rozhodne však chválim, že hra sa zbavila typického skákania medzi súčasnosťou a minulosťou. Fanúšikovia série vedia, že takmer všetky časti série sú vlastne skokom do minulosti v podobe istej simulácie s konkrétnym hrdinom. A scenáristi sa neuveriteľne snažia prepájať dve časové éry do dejového celku. Mirage sa súčasnosťou nezapodieva a je jednou z pár hier, kde sa môžete naplno sústrediť na dianie v minulosti a je to rozhodne plus. Presne to som čakal pred 16 rokmi!
Ešte aj na staršie konzoly
Assassin’s Creed: Mirage vyšiel prekvapivo na staršie i novšie konzoly. Ubisoft nezabudol na staré systémy, takže časť hry som odohral na 10-ročnom Xbox One – má síce nižšie rozlíšenie a dlhšie načítava dáta, ale hrať sa celkom dá. Novšia Xbox Series verzia je krásna a má rozličné efekty, ale je fajn vidieť, že Ubisoft staršiu generáciu neodpísal.
Ak máte chuť na akčnú stealth chuťovku či návrat ku koreňom série, toto je sympatický titul.
Assassin’s Creed: Mirage vyšiel 5. októbra 2023 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4 a PC.
Výhody
- postupný štart a zamotávanie prípadu
- krásne spracovaný Bagdag
- hrateľnosť zameraná na stealth
- iný prístup k akcii
- štruktúra hry dáva voľnosť a má aj zmysel
- gradácia k inej časti série (Valhalla)
Nevýhody
- občas AI nepriateľa
- bez znalosti Valhally mierny hendikep