Reklama

Aprilia SR GT 125 - celé mesto ako na dlani

Tomáš Šmidák

Skútre patria medzi veľmi obľúbené dopravné prostriedky. Okrem zábavy so sebou nesú aj veľkú dávku jednoduchosti a praktickosti, ktorú väčšina vodičov vyhľadáva.

Aprilia SR GT 125 je za mňa jedným z ideálnych riešení mestskej mobility. S týmto skútrom som mal možnosť stráviť niekoľko dní v hlavnom meste a hneď na začiatku poviem, že to bol veľký zážitok.

Na začiatok si ale povedzme zopár faktov. Vo väčších mestách akým je napríklad aj Bratislava, je doprava pomerne prehustená. Cesty sú poddimenzované počtu áut na cestách a aj napriek alternatívam v podobe výborne fungujúcej MHD, zdieľaným elektrickým kolobežkám, bicyklom, skútrom či autám sa stále veľa ľudí presúva vlastným autom.

Obsah pokračuje pod reklamou

To okrem dlhých kolón spôsobuje aj problém s parkovaním, ktoré je hlavne v centre veľmi náročné. Ľudia však majú právo na svoj vlastný komfort, ktorý im auto prepožičiava, a ktorý im ja nemám právo brať. Skúter je za mňa alternatíva, ktorá umožňuje rýchle presúvanie podľa potreby a zároveň rieši problém s parkovaním a preplnenými cestami. Toto sú moje skúsenosti s Aprilia SR GT 125.

Poďme sa najprv trochu povenovať samotnému skútru. Talianska značka Aprilia je známa najmä vďaka svojim vysoko výkonným športovým modelom, ktoré sa preháňajú vo vysokých rýchlostiach po okruhoch. Model SR GT 125 ním síce nie je, no svojim športovým dizajnom jednoznačne odkazuje na svoje DNA.

Páčilo sa mi najmä zadné LED svetlo, ktoré pôsobí moderným a dynamickým dojmom. Ja som mal skúter vo farbe Infinity Blue, čo je v podstate kombinácia modrej a sivej farby. Vďaka nej pôsobila Aprilia štýlovo ale zase nie príliš výrazne. Tak, ako to mám rád.

Kolesá boli na moje prekvapenie pomerne veľké, vďaka čomu mal skúter dobrú svetlú výšku a ani vyššie obrubníky mu nerobili problém. Samotný posed bol príjemný na čom malo zásluhu aj sedadlo s adekvátnou úrovňou mäkkosti. Na jeho zadnej strane si našiel miesto aj štýlový nápis „Aprilia“.

Skúter je na tom dobre aj po praktickej stránke. Pod spomínaným sedadlom je dosť miesta na jednu prilbu, poprípade menší nákup. Dve prilby by ste doň však „stlačili“ len veľmi ťažko. Na skútri sa môžu naraz viesť až dvaja ľudia. Na sedale je dosť miesta a jazdu uľahčia aj stupačky na nohy pre spolujazdca.

Pod riadidlami sa potom nachádza ešte malá priehradka určená na kľúče alebo peňaženku. Ovládanie skútra je veľmi jednoduché a intuitívne. Na ľavej strane riadidiel sa nachádza ovládanie smeroviek, tlačidlo slúžiace na zmenu informácií zobrazujúcich sa na prístrojovom paneli, klaskón a vypínanie systému start-stop.

Na pravej strane nájdete tlačidlo na prepojenie systému cez Bluetooth (ktorý som ja nemal) a tlačidlo štartovania. Samotný prístrojový panel je digitálny a jeho zobrazenie je na veľmi dobrej úrovni. Nedá sa samozrejme porovnávať s tým, čo nájdete v moderných automobiloch, no máte na ňom všetko čo potrebujete.

Aj za jasného svetla je veľmi dobre viditeľný a informácie na ľavej polovici si viete podľa potreby jednoducho meniť spomínaným prepínačom. Okrem dojazdu si tak môžete zobraziť aj napätie batérie či spotrebu. Jediné s čím som nebol úplne spokojný, boli spätné zrkadlá. Aj po niekoľkých pokusoch sa mi ich nepodarilo nastaviť tak, aby som bol s nimi spokojný.

Poďme ale k samotnej jazde. Výkon v prípade Aprilie SR GT 125 zaobstaráva jednoválcový motor s objemom 125 cm³, výkonom 11 kw a krútiacim momentom 12 Nm. Výkon sa potom na kolesá prenáša cez automatickú prevodovku CVT.

Odpich a zrýchľovanie skútra je dosť návykové. Zo semaforov som vždy vyrazil ako prvý a ani pri prudkom zrýchlení či vysokých rýchlostiach som nemal pocit nestability. Skúter naozaj pevne držal a to aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami. Za toto jednoznačne pochvala.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pochváliť musím aj brzdy, ktoré ma nesklamali ani za mokrého počasia. Sú dobre dávkovateľné a zároveň majú plynulý nástup, ktorý vás nevyhodí zo sedadla. Jazdu potom spríjemní aj veterný štít, ktorý vám aspoň trochu zvýši komfort pri vyšších rýchlostiach.

Ďalšou skvelou správou je podvozok. Ten sa vie naozaj veľmi pekne vysporiadať s nerovnosťami aj výmoľmi. Vy ako vodič len cítite, že ste po niečom prešli, no podvozok a sedadlo všetky nárazy príjemne stlmia. Vibácie boli takmer minimálne a vadila mi jedine mierne oneskorená reakcia prevodovky. Ako je totiž pri CVT zvykom najprv zrýchlenie započujete a až potom ho ucítite.

Prekvapila ma aj spotreba, ktorá sa aj napriek mojej dynamickej jazde držala na úrovni 2,3l/100km čo je naozaj výborná hodnota. Za celý týždeň som teda jazdil v podstate za pár eur. A tu sa pomaličky dostávame k vyššie písanej pointe. Parkovanie, tankovanie ani dlhé kolóny som totiž vďaka skútru, takmer úplne vypustil zo svojej dennej rutiny.

Aj v centre mesta som skúter mohol jednoducho odstaviť na chodník (samozrejme s ohľadom na 1,5 m odstup pre chodcov) vybaviť si čo som potreboval. Žiadne krúženie okolo zaparkovaných áut, žiadne platenie. Jednoducho paráda.

Kolóny by som mohol tiež jednoducho obehnúť a dostať sa priamo pred semafór. Samozrejme skúter sa radí medzi väčšie a musel by som si dávať pozor na spätné zrkadlá ostatných vodičov, no ušetril by som tým aj niekoľko minút času.

Existujú samozrejme aj elektrické skútre, ktorých prevádzka je ešte lacnejšia, no ich dojazd je často na úrovni 100 km, čo môže byť pre mnohých veľkým obmedzením. Na porovnanie, Aprilia prejde na svoju 9 litrovú nádrž približne 360 km, čo je približne týždenný nájazd bežného Európana.

Ak teda potrebujete dopravný prostriedok, ktorý vás rýchlo, komfortne a zábavne dopraví všade kde potrebujete a zároveň pre vás nebude veľkou finančnou záťažou, Aprilia SR GT 125 je naozaj výbornou voľbou.

Okrem toho ešte aj výborne vyzerá a mestský život s ňou je až smiešne jednoduchý. A navyše aj pomerne dostupný. Samotný skúter totiž začína na 3 999 €.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.