Najväčší internetový obchod na svete začína inštalovať automatizačné systémy do svojich skladov. Tie časom nahradia tisíce zamestnancov, hneď to nebude, pretože testovanie môže trvať ešte dlho.
Povolanie skladník nikdy nemalo bohvieaký cveng. Onedlho bude možno známe len z kníh a starých filmov. Či sa o to rozhodujúcou mierou pričiní Amazon ukáže budúcnosť. Už teraz však vieme, že firma disponuje potrebnou technológiou a v posledných mesiacoch ju skúšobne nainštalovala do niekoľkých skladov.
Amazon uvažuje o inštalácii dvoch strojov v každom sklade, tie by dokázali nahradiť minimálne 24 pracovných miest. To by predstavovalo viac ako 1 300 ľudí v 55 strediskách v USA. Na týchto pozíciách Amazon zvyčajne zamestnáva až 2 000 ľudí.
Hovorkyňa Amazonu uviedla: „Pilotujeme túto novú technológiu s cieľom zlepšiť bezpečnosť, urýchliť dodacie lehoty a zvýšiť efektivitu v rámci našej siete. Očakávame, že úspora efektivity bude investovaná do nových služieb pre zákazníkov, kde sa budú aj naďalej vytvárať nové pracovné miesta.“
Nová technológia skenuje na dopravnom páse prichádzajúci tovar a presne na mieru vyrába kartónové obaly, v ktorých sa zásielky odosielajú zákazníkom. Podľa Amazonu by sa investícia mala vrátiť do dvoch rokov. Jedno takéto zariadenie stojí približne milión dolárov.
Baliace stroje CartonWrap dodáva talianska spoločnosť CMC Srl. Dokážu pripraviť 600 až 700 balíkov za hodinu, čo je štyri až päťnásobne viac, ako dokáže urobiť zamestnanec.
CartonWrap využívajú aj ďalšie americké spoločnosti: Walmart, JD.com a Shutterfly. Záujem o túto technológiu je prirodzený. Klasické obchody ustupujú tým internetovým. A tam vládne len jeden boh – cena. Vďaka internetovým vyhľadávačom si vedia používatelia ľahko nájsť najlacnejšieho dodávateľa.
Amazon má sklady po celých Spojených štátoch. Len takto dokáže dodať tovar rýchlejšie ako konkurencia.
Ale ani prevádzka automatizačných systémov nie je bez nedostatkov. Sú poruchové, preto musia mať poruke technika. Horúce lepidlo používané na balíky zas často vytečie a zastaví zariadenie.
Je prirodzené, že sa Amazon (tak ako každá spoločnosť) snaží o zvyšovanie zisku a znižovanie nákladov. V tomto prípade sú pre ňu najväčšou záťažou zamestnanci. Technológia CartonWrap sa zatiaľ iba testuje, momentálne sa teda nedá odhadnúť, kedy začne jej masívne nasadenie a tvrdá prevádzka.
Amazon sám priznáva, že plne robotická spoločnosť je ďaleko. No byť v koži skladníka v tejto firme, veľmi by som sa na to nespoliehal.