Francúzska športová automobilka Alpine pod záštitou skupiny Renault predstavila prototyp modelu Alpenglow Hy4. Poháňaný je vodíkom, ktorý na rozdiel od väčšíny vodíkových áut spaľuje priamo vo valcoch.
V ére odchodu od konvenčných spaľovacích motorov môže pohon nového prototypu potešiť tých, ktorí sa obávajú, že v nastupujúcej elektrickej ére prídeme o zvuk, vibrácie a spätnú väzbu výkonných motorov.
Alpine po prvý krát ukázalo svoj športový model Alpenglow ešte ako koncept na parížskom autosalóne v roku 2022. Od tej doby mu k názvu pribudol doplnok Hy4, „Hy“ v znamení vodíka a 4 v znamení štyroch valcov.
Vodíkový turbomotor s objemom 2 litrov dokáže vyprodukovať výkon 340 koní pri 7 000 otáčkach. Prostredníctvom sekvenčnej prevodovky s odstredivou spojkou dokáže model dotiahnuť na rýchlosť 268 km/h. Podľa Alpine sa prototyp tohto motora vyrovná benzínovému 2-litrovému štvorvalcu. V rukáve má ale ešte schovaný aj 6-valec, ktorý si šetrí pre druhý prototyp pripravovaný na druhú polovicu tohto roka.
Vodík si Alpenglow Hy4 vozí v troch nádobách s tlakom 700 barov, ktoré sú rozmiestnené po bokoch a vzadu auta. Systém pre reguláciu tlaku postupne tlak vodíka znižuje zo 700 na 200 barov a následne na 40 barov, než dorazí do motora.
Alpenglow Hy4 je ešte prototypom a do predaja sa ho teda Alpine ešte uviesť nechystá. Jeho schopnosti ale predviedol na belgickom okruhu Spa-Francorchamps, kde ho otestoval pred ostrou premiérou, ktorú si odbije už 14. a 15. júna počas legendárnych pretekov Le Mans.
Spojitosť s pretekmi Le Mans a podobnosť samotného prototypu s autami účastnými v týchto vytrvalostných pretekoch nemusí byť náhodná. Autá s vodíkovým pohonom sa budú môcť oficiálne zúčastniť Le Mans už od roku 2027, Alpine si teda touto cestou môže s komfortným náskokom pripraviť pôdu pre daný ročník. Automobilka zároveň uvádza, že hľadá spôsoby, ako technológie modelu Hy4 priniesť aj na reálne cesty.