Alfa Romeo patrí k značke, ktorú ak si raz zamilujete, odpustíte jej čokoľvek. V ponuke však chýbalo to, čo sa dnes najviac kupuje – SUV s kompaktnejšími rozmermi a za „fér“ cenu.
Alfa Romeo Tonale je odpoveďou na súčasné požiadavky zákazníka. Nedá sa jej uprieť taliansky štýl, ale chce ponúknuť stále tú Alfu, ktorú si mnohí pamätajú…podarilo sa?
Tonale značke pomáha znovu sa vrátiť na výslnie. Auto, ktoré bude predajným hitom potrebuje výrobca ako soľ. Stelvio či Giulia sú verné svojej DNA, no ich cenovka začína na úrovni 50-tisíc eur, a tak si ich nemôže dovoliť „bežný“ nadšenec značky. Tonale mení hru. Prichádza s cenou od 35 500 eur, pritom na prvý pohľad je jasné, že toto je Alfa Romeo, talian akého by ste chceli.
Nezvyknem si brať do úst resp. do textu slová automobiliek, ale keď som si kontroloval parametre testovanej novinky Alfa Romeo Tonale na web stránke výrobcu, padol mi do oka popis „funkčná krása“. Presne takto by som opísal dizajn novinky aj ja, už na prvý pohľad vidieť taliansky štýl, toto SUV si jednoducho nepomýlite so žiadnym iným na ceste. I keď tu vidieť odkaz na minulosť značky, sú tu moderné prvky, ktoré sa jednoducho dnes nosia.
Na dizajn nemožno povedať nič negatívne, toto auto sa páči a bude páčiť všade, kam sa s ním ukážete. Typická predná maska Alfa Romeo je v tomto prípade v športovej čiernej farbe, testoval som totiž výbavu Speciale, ktorá pridáva moderné čierne prvky, všade kam sa to hodí. Predná trojuholníková maska „Scudetto“, spätné zrkadlá, lemovanie okien, spodný prah či časti blatníkov. Pridajte k tomu neprehliadnuteľné predné trojité Full-LED Matrix svetlá a máte vymaľované. Toto je štýl, toto je Alfa Romeo Tonale.
V testovanej výbave nádherne pôsobia aj 20-palcové disky s dizajnom, aký opäť neuvidíte na žiadnom inom aute. Sú štýlové, neprehliadnuteľné a strmene bŕzd v červenej farbe ešte podčiarkujú ich výnimočnosť.
Rozplývam sa, áno. Ale uznajte, na Tonale sa nedá vynadívať. Vzadu ódy na dizajn môžu pokračovať. Neprehliadnuteľné svetlá tiahnúce sa cez celú šírku karosérie pôsobia v noci, akoby ich práve niekto nakreslil v grafickom programe. Za mňa dizajn a štýl na jednotku, doslova funkčná krása. Osobne by som ešte zmenil nápis Tonale za čierny a tak vpredu ako aj vzadu použil modernejšie čiernobiele logo, aké nájdete na volante vo vnútri. Potom by to bolo už úplne dokonalé (PS: toto si však viete dotvoriť aj vy).
Batožinový priestor má objem vynikajúcich 500 litrov. To, čo vás však nepríjemne prekvapí je cúvacia kamera, ktorá je nekrytá a musím napísať, že dlhšie som nejazdil auto, kde by bola tak rýchlo špinavá a „nepoužiteľná“. Chýba jej minimálne ostrekovanie, a tak ju budete musieť neustále čistiť doslova manuálne.
Nepoteší vás ani priestor vzadu. Som síce 186 cm vysoký, ale v iných autách za mnou zostane viac miesta, ako v Tonale. Pre bežnú mladú rodinu s dvoma deťmi by však priestor mohol postačovať.
Interiér pokračuje v ohurovaní, opäť najmä čo sa dizajnu týka. Na prvý pohľad je jasné, že sedíte v modernom aute tejto doby, kde dominujú kvalitné – priam prémiové materiály a displeje. Ten hlavný dotykový má 10,25-palcov, pred vami však nájdete ešte väčší 12,3-palcový prístrojový displej s modernou grafikou. Efektne pôsobia aj výduchy klimatizácie či ambientné podsvietenie, aké som doteraz ešte nevidel. Veľká plocha palubnej dosky je podsvietená vďaka maličkým otvorom, čo pôsobí veľmi dobre. Samozrejme si farby ambientného podsvietenia viete meniť. V tomto smere sa Alfa Romeo Tonale odlišuje od ostatných, kde dominujú tenké LED pásy. A ako by to bolo, keby v interiéri chýbali farby talianskej vlajky. Sú tu 🙂
Efektne pôsobí aj volič jazdných režimov. Namiesto štandardných názvov ako SPORT či ECO a podobne, tu nájdete otočný volič Alfa DNA. Režim D v tomto prípade znamená Dynamic a má samozrejme nastavený najtvrdší podvozok či najvyššiu pružnosť motora. Najčastejšie budete používať pravdepodobne režim NORMAL, a ak budete chcieť jazdiť čo najviac „ECO“, zvoliť si môžete režim Advanced Efficiency. V prípade testovanej motorizácie nebude na škodu, ide totiž o mild-hybridný pohon.
Alfa DNA však nie je jediným rozdielom oproti bežne dostupným SUV. Napríklad aj tlačidlo pre štart či vypnutie motora nájdete na menej tradičnom mieste, na volante. V tomto prípade pripomína štartovanie superšportu, o čo pravdepodobne tvorcom a dizajnérom aj išlo.
Toto tlačidlo však nie je jediným prvkom, ktorý by mal pripomínať športový automobil. Nemožno si totiž nevšimnúť obrovské páčky pod volantom pre manuálne radenie. Mimochodom Alfa Romeo Tonale sa štandardne dodáva s automatickou 6 alebo 7 stupňovou prevodovkou. Pre milovníkov dynamickej jazdy a manuálneho radenia pravdepodobne ide o prvok, aký si budú pochvaľovať a ťažko niečo podobné nájdu v iných modeloch segmentu SUV. Lenže, pri bežnom používaní vám jednoducho páčky budú vadiť.
Ak totiž chcete zvoliť smerovku, čo teda robíte častejšie, ako radíte…, o páčku zavadíte. Ja som musel vždy prehmatávať, čo ma otravovalo. Rovnako to platí aj na druhej strane, kde volíte stierače (toto naštastie robíte menej často). Osobne mi páčky pod volantom výrazne prekážali a nevedel som si na ich veľkosť zvyknúť počas celého týždňového testu. Mnohí ich ospevujú, úmysel je určite dobrý, no za mňa ide o krok vedľa.
Čo sa týka infotainmentu, tak na prvý pohľad je systém Alfa Connect hodný súčasnej doby. Avšak až do momentu, keď ho začnejte ovládať a miestami si na reakcie počkáte. Grafika je fajn, v menu sa nestratíte, no reakcie sú na dnešnú dobu pomalé. Dobre je, že máte k dispozícii bezdrôtové Apple CarPlay aj Android Auto a dokonca môžete mať pripojené dva smartfóny naraz. Nechýbajú moderné porty USB-C či bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Rovnako je k dispozícii aj aplikácia.
Alfa Romeo sa tiež pridala k výrobcom, ktorý eliminovali počet hardvérových tlačidiel v interiéri či klasický panel klimatizácie. Tu však ide o vcelku dobrý kompromis, pretože napríklad väčšinu tlačidiel klimatizácie nájdete v hardvérovej podobe vrátane možnosti nastavenia teploty, čo je dobrá správa. Aj ovládanie na volante je hardvérové, za to patrí tvorcom veľká vďaka, že nešli do dotykových tlačidiel.
V menu si viete pozrieť celkom detailne informácie o prejdenej trase a viete si nastaviť aj asistenčné systémy. V tomto prípade som rád, že ich nastavenie nie je integrované v prístrojovom panely. K dispozícii máte držanie v jazdných pruhoch, adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, ale aj sledovanie mŕtveho uhla. Čo ma nemilo prekvapilo bola kvalita systémov, na držanie v jazdných pruhoch bez výrazného tlačenia sa na jednu alebo druhú stranu zabudnite. Tu sa má Alfa Romeo ešte čo učiť, dlho som nezažil systém, ktorý si so mnou hádzal z jednej strany na druhú.
A čo motorizácia? Testovaná 1,5-ka MHEV s výkonom 130 koní je akoby som to slušne…slabá. Mal som pocit, že sa auto trápi, malý elektromotor s výkonom 20 koní síce systému pomáha, ale celkovo testovanému Tonale chýbala dynamika. Tak skvele talianske štýlové SUV si viem predstaviť so silnejšou motorizáciou, ako testovaná so zrýchlením 9,6 sekundy z 0 na 100 km/h. Navyše zabudnite na dlhšiu jazdu v elektrickom režime, maximálne tak pri vyparkovaní. Jediné, čo si budete pochvaľovať je spotreba. Tá sa počas môjho testu a prejdení 600 km ustálila na 6,5 l/100 km. Ak by som gro ciest nevyužíval dialnice, bola by spotreba ešte nižšia. Jednoducho daňou za výkon je úspora na palive. Ak je to pre vás WIN WIN situácia, berte. Ak nie, siahnite radšej po dynamickejšej plug-in hybridnej verzii, ktorá už tiež dorazila na náš trh.
Alfa Romeo Tonale je jedno z najkrajších SUV, aké si dnes viete kúpiť. Má osobitný charakter a dušu, ktorým ak prepadnete, ostatné modely na trhu sa vám budú zdať nudné. A to je to, čo vám ťažko ponúkne niekto iný, ako Alfa. Ak si vás Tonale získa, prepáčite mu aj chybičky v podobe veľkých páčok pod volantom (možno pre vás pôjde o riešenie, na ktoré nedáte dopustiť), či menej vyladené asistenčné systémy alebo slabšiu motorizáciu.