Mobilný operačný systém od Googlu sa stal najobľúbenejším a stále pokračuje v raste. Výrobcom sa vypláca prinášať nové modely, ponuka sa rozširuje a zneprehľadňuje. Ľahko sa vám môže stať, že si zvolíte nesprávny model a namiesto radosti z drahého prístroja sa dostaví len sklamanie. Nasledujúci článok vám nepovie, ktorý smartfón je najlepší, ale poradí vám, ktorému by ste sa mali vyhnúť a na ktoré parametre si dávať pozor.
Verzia OS
Jedným z najdôležitejších parametrov každého androidu je verzia operačného systému, ktorý je na ňom nainštalovaný. V súčasnosti sa v mobiloch stretávame s Androidom 2.1 Éclair, 2.2 Froyo, 2.3 Gingerbread (Perník a nový Google fón sú na svete!) a na tabletoch už aj s novou verziou 3.0 Honeycomb (Google prináša včelí plást a nový Market). Každá verzia prináša vyšší výkon, nové funkcie a prípadne aj zmenu vzhľadu prostredia. Google ich však vydáva pomerne často a pre staršie systémy neoptimalizujú svoje aplikácie všetci vývojári, čo staršie smartfóny robí oproti novým menej použiteľnými. Väčšina súčasných aplikácií beží na verzii 2.1 a novšej. Aktualizácia systému je takmer vždy problémom a každý výrobca poskytuje obyčajne maximálne jeden generačný update (čiastočným riešením sú neoficiálne aktualizácie), väčšinou však žiadny. Preto ak chcete, aby vám nová „hračka“ vydržala aspoň rok, voľte smartfón minimálne s Androidom 2.2 (najlepšie samozrejme 2.3). Pri tabletoch je situácia ešte vážnejšia, Honeycomb je totiž ako jediný optimalizovaný pre používanie na veľkom dotykovom displeji. Z tohto hľadiska sú najlepším riešením smartfóny brandované Googlom, ktoré aktualizácie dostávajú všetky a vždy ako prvé.
procesor Qualcomm MSM8260, zdroj: htcphones.net
Procesor a grafika
Dôležitým parametrom je aj výkonnosť čipsetu. Na bežné použitie bez trhania v menu stačí na smartfónoch 600 MHz procesor, pri tabletoch odporúčame minimálne 1 GHz. Špeciálne programy majú však vyššie požiadavky. Napríklad Adobe Flash vyžaduje 800 MHz, náročnejšie hry si zahráte len s 1 GHz čipom, pričom je grafický akcelerátor takmer vždy nutnosťou. V tabletoch sa už udomácnili dvojjadrové procesory, ktorých výkon a potenciál je zatiaľ nevyužitý, v budúcnosti sa však dual-core procesory stanú štandardom. Vyšší výkon však negatívne vplýva na výdrž batérie, čo sa našťastie snažia výrobcovia neustále vylepšovať (Qualcomm MSM8960: na smartfónoch grafika ako na PS3?).
Advanced Task Killer – program, ktorý ukončuje bežiace aplikácie a uvoľňuje RAM
Dostatok pamäte
V zásade môžeme pamäte smartfónov a tabletov rozdeliť na dve časti: operačná pamäť (zjednodušene označovaná ako RAM) a užívateľská pamäť (Flash ROM). Prvá menovaná obsahuje bežiace programy. Nedostatok RAM znamená, že smartfón nedokáže spustiť náročné aplikácie alebo viacero programov súčasne. Väčšina výrobcov síce udáva hodnotu 512 MB, avšak z nej si vždy nezanedbateľný kus „odhryzne“ systém, prípadne grafické jadro. Dôležitý je údaj o voľnej RAM po štarte, ktorý zistíte len osobnou skúsenosťou, prípadne z recenzie. Hodnota by nemala klesnúť pod 150 MB. Čo sa týka užívateľskej pamäte, tá je nemenej dôležitá. Svoje dáta (fotografie, video, hudbu) síce môžete ukladať aj na pamäťovú kartu, avšak veľká väčšina aplikácií môže byť nainštalovaná len do vnútornej pamäte, ktorá sa obvykle pohybuje rádovo v stovkách MB. Niektoré high-endy na trhu však disponujú až 8/ 16 GB alebo ešte väčšou pamäťou. Pre pohodlné používanie by nemala Flash ROM byť menšia ako 300 MB.
Samsung Galaxy S II so špičovým Super AMOLED+ displejom
Displej
Oproti iným OS (WP7, Apple iOS) je Android výrazne rôznorodý aj čo sa týka rozlíšenia displeja. Nesprávna voľba v tomto prípade znamená nižšiu kompatibilitu nielen hier (Ktorý mobilný systém je najlepší na hry?), ale aj aplikácií. So štandardným HVGA (320 x 480 b.) rozlíšením máte zaručenú plnú kompatibilitu (s výnimkou najnáročnejších hier), WVGA, resp. FWVGA (480 x 800 b., 480 x 854 b.) sú na tom ešte lepšie. S rozlíšením 320 x 240 b. a najmä 400 x 240 b. môžu nastať väčšie problémy s nekompatibilitou. Čo sa týka tabletov, zatiaľ sa o podobných problémoch nedá hovoriť, nakoľko aplikácií optimalizovaných na väčšie obrazovky je minimum, väčšina je určená primárne smartfónom. Štandardom sú rozlíšenia 1 280 x 800 b. a 1 024 x 600 b., v low-endoch (Creative ZiiO: invázia Android tabletov pokračuje) sa stretávame aj s WVGA rozlíšením. Pozor si treba dať aj na raster, keďže nízke rozlíšenie na veľkých obrazovkách spôsobuje kostrbaté písmo. Na uhlopriečke 3“ a viac je vhodné aspoň HVGA, od 3,5“ WVGA rozlíšenie. Rozlíšenie displeja 7“ tabletu by nemalo klesnúť pod 1 024 x 600 bodov. Nižšie rozlíšenie má však aj výhody – predovšetkým nižší odber energie. Dôležitá je aj technológia snímania dotyku, veľkou výhodou (a v niektorých aplikáciách aj nutnosťou) je podpora multitouch. Voľba uhlopriečky displeja je na vašom vkuse – záleží na tom, aké veľké zariadenie považujete za pohodlné.
Samsung Galaxy S a jeho 1 500 mAh batéria
Batéria
Musíme si uvedomiť, že s novými funkciami a hardvérom približujúcim sa počítaču narastá aj energetický odber našich miláčikov, batérie však zostávajú rovnaké. Paradoxne práve na ne väčšina výrobcov akosi zabúda. Výsledkom sú výkony, ktoré pri aktívnom používaní nedosahujú ani kritickú hranicu jedného dňa. Preto treba voliť smartfón s čo najväčšou kapacitou batérie, prípadne úspornými funkciami (napríklad AMOLED displej), aby sa vám nestalo, že v nutnej chvíli vytiahnete z vrecka mobil vybitý. Low a mid-endy si vystačia s 1 200 – 1 500 mAh batériou, v high-endoch je už problém podstatne väčší a zatiaľ bez uspokojivého riešenia. Sám som zvedavý, kedy sa výrobcovia začnú tejto problematike venovať.
Internet
Systém Android aj veľká väčšina aplikácii sú naviazané na internetové pripojenie, preto je vhodné mať aktivovaný dátový balík, alebo sa aspoň často zdržiavať v dosahu Wi-Fi siete. Pokiaľ budete cez mobilnú sieť z Android Marketu sťahovať aplikácie (a najmä náročnejšie hry), pripravte si aspoň 500 MB balík, menšie vám totiž stačiť nebudú. Tieto potenciálne náklady treba pred kúpou takisto zvážiť a ak vám závislosť systému na internete nevyhovuje, poobzerajte sa radšej po iných systémoch – rovnako sú na tom však aj WP7 a iOS.
Sony Ericsson Xperia arc a jej Sony Exmor R senzor
Ďalšia výbava a doplnky
Android smartfóny síce vďaka dotykovému displeju nepotrebujú veľa tlačidiel, pod displejom však vždy nachádzame minimálne tri. Veľkou výhodou je, ak sú vo fyzickom vyhotovení (na rozdiel od senzorových), pretože nielenže sa lepšie ovládajú, ale umožňujú aj rozsivetiť zamknutý displej. V opačnom prípade by ste museli displej odomykať tlačidlom zámku/ vypnutia, ktoré sa takmer vždy nachádza na menej dostupnom mieste, napríklad v hornej stene. A to rozhodne nie je pohodlné. Naopak, nové tablety s Androidom 3.0 už majú tieto tlačidlá integrované v systémovej lište na displeji. Základnou výbavou každého smartfónu sa už stal aj GPS modul a fotoaparát. Nenechajte sa však zlákať megapixelovou mániou, dôležité sú iné fakty. Základom úspechu je prítomnosť autofókusu, teda automatického zaostrovania. Bez neho odfotí váš mobil blízke predmety vždy rozmazane. Pokiaľ chcete obraz zaznamenávať v tme, na kratšie vzdialenosti vám pomôže LED dióda, ideálnym riešením je xenónový blesk. Čo sa týka záznamu videa, treba si dávať pozor nielen na rozlíšenie (QVGA 320 x 240 b. – Full HD 1 920 x 1 080 b., nemalo by však klesnúť pod 640 x 480 b.), ale aj snímkovaciu frekvenciu (ideálna hodnota 30 fps) a kvalitu zvukovej stopy (nekvalitná AMR, oveľa kvalitnejšia AAC). Vývoj sa však uberá aj vylepšovaním snímačov, prvou lastovičkou so skutočne kvalitným fotoaparátom je Sony Ericsson Xperia arc.
LG Optimus One – smartfón so v súčasnosti najlepším pomerom cena/výkon
Veríme, že vám úvodná téma do problematiky „androidov“ pomohla a pri budúcej kúpe nového stroja sa začiatočníckym chybám vyhnete. Nabudúce sa pozrieme na konkrétne smartfóny a pokúsime sa stručne poradiť, ktorý prístroj je v danej triede najlepší.