Reklama

Ako si nezničiť batériu v elektromobile? Treba sa držať niekoľkých zásad

Igor Neštrák

Len pred nedávnom sme spustili dlhodobý test elektromobilu Citroën ë-C4, v ktorom preveríme kvality tohto francúzskeho crossoveru. Nakoľko Citroën ë-C4 nám bude robiť spoločnosť v priebehu nasledujúceho roka veľkú pozornosť budeme venovať kondícii vstavaného trakčného akumulátora.

Energiu pre jazdu tohto elektromobilu zabezpečuje akumulátor, ktorý je umiestnený pod prednými a zadnými sedadlami. Jeho celková kapacita je 50 kWh, pre jazdu je sprístupnených 45 kWh. Výrobca neuvádza dodávateľa článkov akumulátora, koncern Stellantis vo svojich elektromobiloch využíva akumulátory od kórejského výrobcu LG a čínskeho CATL.

Obsah pokračuje pod reklamou

Citroën ë-C4 ponúka viacero spôsobov ako nabiť vstavaný akumulátor. K vozidlu je sériovo dodávaný nabíjací kábel, ktorý umožňuje nabíjanie striedavým prúdom pri napätí 230 V. Ide o najpomalší spôsob nabíjania, ktorý odporúčame využívať len v prípadoch ak nie je dostupné vyššie napätie 400 V. Nabitie úplne vybitého akumulátora do jeho maximálnej kapacity trvá takmer 1 deň.

Ďalšou možnosťou je nabíjanie striedavým prúdom pri napätí 400 V za použitia vstavanej palubnej nabíjačky vozidla. Citroën ë-C4 pri takomto spôsobe nabíjania dosahuje nabíjací výkon 11 kW, pričom čas potrebný na nabitie sa skráti na približne 5,5 hodiny. Tento spôsob nabíjania je vo všeobecnosti považovaný za najšetrnejší z hľadiska degradácie akumulátora.

Na záver prichádza rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom, ktoré Citroën ë-C4 zvláda s maximálnym výkonom 100 kW. Ide o najrýchlejší spôsob, ktorým možno dobiť akumulátor, zároveň je aj najmenej šetrný k samotnému akumulátoru. Za ideálnych podmienok, kedy je akumulátor zohriaty na optimálnu teplotu trvá nabitie z 10 na 80 % približne 26 minút.

Aké sú všeobecné rady súvisiace s prevádzkou elektromobilu a nabíjaním akumulátora? Najrozšírenejším typom v súčasných elektromobiloch je Li-Ion akumulátor. Pre tento typ nie je vhodné zachádzať do extrémov, z hľadiska životnosti nie je vhodné akumulátor často vybíjať do 0 %, resp. nabíjať do 100 % jeho kapacity. Výrobcovia elektromobil však na takéto prípady myslia, a preto využiteľná kapacita akumulátora je vždy nižšia ako celková. V praxi teda nie je možné akumulátor vybiť na 0 %, rovnako ako nabiť na 100 % jeho kapacity.

Vo všeobecnosti sa odporúča akumulátor elektromobilu udržiavať v rozpätí 20 – 80 % jeho kapacity. Pri plnom nabití do 100 % kapacity je nefunkčná rekuperácia a vysoké napätie akumulátora negatívne vplýva na jeho životnosť. Ak už je potrebné nabitie do 100 % odporúčame ihneď po nabití absolvovať jazdu, ktorou kapacita klesne ideálne pod 80 % jeho kapacity. Ak už dôjde k vybitiu akumulátora pod 10 %, je vhodné po jazde pripojiť vozidlo k nabíjačke a dobiť akumulátor minimálne na 20 – 30 % jeho kapacity.

Pozrite si

K Jadranskému moru s elektromobilom Citroën ë-C4 – utrpenie, či pohoda?

Aké sú však odporúčania samotného Citroënu ohľadom starostlivosti o trakčný akumulátor? Ak je to možné odporúča najčastejšie nabíjať akumulátor striedavým prúdom na pomalých AC nabíjačkách výkonom 11 kW. Ak vonkajšia teplota klesne pod bod mrazu odporúča neparkovať vozidlo s nízkou úrovňou nabitia batérie (menej ako 20 %) niekoľko hodín vonku.

Ak neplánujete vozidlo používať niekoľko týždňov, trakčná batéria musí byť vždy nabitá na úroveň od 20 – do 40 %. Nenechávajte vozidlo dlhodobo odstavené (dlhšie ako 12 hodín), ak je úroveň nabitia trakčnej batérie veľmi nízka alebo vysoká. Uprednostnite úroveň nabitia v rozsahu od 20 do 40 %.

Nenabíjajte vozidlo pri záporných teplotách (s výnimkou ak vozidlo jazdilo dlhšie ako 20 minút) alebo pri teplotách vyšších ako 30 stupňov Celzia. V tomto bode ide o zaujímavú požiadavku zo strany výrobcu, keďže v lete na našom území teploty veľmi často presahujú spomínanú hodnotu.

V reálnej prevádzke počas dlhodobého testu elektromobilu Citroën ë-C4 sa riadime uvedenými typmi a pri bežnom používaní nám to nespôsobuje výraznejšie obmedzenia v užívaní vozidla.

Pozrite si

Elektrická ŠKODA ENYAQ iV dostáva dôležitú aktualizáciu. Čo prináša?

Počas pracovných dní sa Citroën ë-C4 nabíja na AC nabíjacích stojanoch s výkonom 11 kW. Kapacitu akumulátora udržiavame v rozsahu 40 – 65 %, čo je dostatočná hodnota z hľadiska dĺžky jázd. Počas státia vozidla dlhšieho ako 8 hodín udržiavame kapacitu akumulátore na hodnote blízkej k polovici jeho kapacity. Pri dlhších jazdách, kedy je potrebné rýchle nabíjanie vo veľkej miere ak to dovoľuje čas využívame menej výkonné 50 kW nabíjacie stojany. Výhodou testovaného elektromobilu je krivka nabíjania, Citroën ë-C4 dokáže maximálny výkon 50 kW udržiavať až do 86 % kapacity akumulátora.

Veľký vplyv na životnosť akumulátora má teplota samotného trakčného akumulátora. Aj napriek tomu, že je Citroën ë-C4 vybavený veľmi sofistikovaným systémom teplotného manažmentu teplotné extrémy skracujú životnosť akumulátora.

Obsah pokračuje pod reklamou

Počas letných horúčav, kedy vonkajšia teplota prekračuje 30 stupňov Celzia je nežiadúce dlhodobejšie nabíjanie trakčného akumulátora aj pri použití slabšieho AC nabíjania. V takýchto prípadoch je vhodnejšie nabíjanie v ranných hodinách, alebo časovo kratšie DC nabíjanie pri výkone 25 kW. Po dlhšej jazde na diaľnici pri vyšších teplotách je vhodné po zastavení elektromobilu na niekoľko minút počkať, kým sa neschladí akumulátor a až potom pripájať vozidlo k rýchlo nabíjačke.

Ako vidíte starostlivosť o akumulátor elektromobilu prináša svoje špecifiká, ktoré prinášajú zmeny v porovnaní s prevádzkou automobilu využívajúceho spaľovací motor. Uvedené rady a tipy predstavujú odporúčania, ktoré dokážu oddialiť, prípadne spomaliť degradáciu trakčného akumulátora elektromobilu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.