Reklama

Ako nabíjať elektromobily v mestách? Aj takto!

Zdroj | Voltpost
Števo Porubský
Zdroj | Voltpost
Zdroj | Voltpost

Najväčší problémom pre ľudí, ktorí si chcú kúpiť elektromobil sú nielen extrémne vysoké náklady na elektromobil (čo sa už našťastie začína vymazávať), ale aj problém s nabíjaním.

Hlavne ľudia v mestách si celkom nevedia predstaviť, kde by svoj elektromobil nabíjali. A hoci denne prejdú pár desiatok kilometrov a nabíjať tak moderný elektromobil stačí raz za týždeň či dva, aj tak v tom vidia problém.

Zdroj | Voltpost
Obsah pokračuje pod reklamou

Riešením je Voltpost od rovnomennej americkej spoločnosti, ktorá vie prerobiť klasické pouličné osvetlenie na nabíjačku pre elektromobily. Samozrejme, nejde o DC nabíjačku pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom, ale klasické AC nabíjanie, aké by ste mohli mať doma pri dome či garáži.

No keďže v mestách je s nabíjaním problém, toto je jedno zo schodných riešení. Podľa Voltpost trvá inštalácia iba okolo hodiny času, čo je extrémne málo a za pár dní by bolo možné zapojiť vcelku veľké množstvo takýchto nabíjačiek.

Zdroj | Voltpost

Má to len háčik v tom, aby pouličné osvetlenie určené na takéto prerábky bolo dostatočne blízko parkovacích miest, kde by mohli parkovať elektromobily. Voltpost totiž nie je celé pouličné osvetlenie, ale iba spodná časť s elektronikou a dvojicou káblov na AC nabíjanie.

Nejde však o obyčajné AC nabíjanie. Je smart. Ovláda sa cez mobilnú appku, pričom v mape je možné vidieť dostupné nabíjačky. Riešenie má byť zároveň škálovateľné pre mestá, pre smart mestá. Navyše aj v prípade množstva zapojených Voltpostov do siete v jednom meste, na ktoré by boli v jeden moment napojené desiatky či stovky elektromobilov, by nemalo hroziť, že pouličné osvetlenie nebude funkčné kvôli výpadkom elektriny.

Zdroj | Voltpost

Smart systém Voltpost by sa mal postarať o zníženie nabíjacieho výkonu pre elektromobil a dodávku dostatku energie pre osvetlenie. Na jednom stĺpe pouličného osvetlenia môžu byť dva, alebo 4 porty na nabíjanie.

Kábel vyzerá na obrázkoch tak pekne aj preto, že je samonavíjací, takže nehrozí, že okolo stĺpov budú káble „rozhádzané“ krížom krážom. Kábel má mať až 6 metrov! Zaujímavé je, že koncovka je ku káblu pripojená pod 90° uhlom a navyše v noci jemne svieti pulzujúcim svetlom, takže by nabíjanie malo byť bezpečné aj pre chodcov.

Zdroj | Voltpost

Okrem iného môže byť každý stĺp napojený na 5G sieť, Wi-Fi sieť či iné multi-modálne riešenia. Voltpost tvrdí, že ich riešenie je o 25 – 85 % lacnejšie ako budovanie samostatných AC nabíjačiek. Tým je možné maximalizovať rýchlosť výstavby nabíjacej infraštruktúry – rovnaká vyčlenená suma vyjde na viac nabíjačiek, ale aj minimalizovať náklady na prevádzku. Firma Voltpost tvrdí, že ich systém je odolný voči poveternostným vplyvom, ale aj vandalizmu. To asi ešte neboli na Slovensku…

Prvé nabíjačky v pouličnom osvetlení už existujú v New Yorku a Detroite. Firma práve spúšťa aj komerčný predaj svojho riešenia. Žiaľ, nie je známe, koľko Voltpost stojí. Určite to nebude v cene bežnej AC nabíjačky, keďže Voltpost má byť so zvýšenou odolnosťou a smart systémom. Ak u nás stojí smart AC nabíjačka od 1 500 € vyššie, Voltpost môže byť pokojne 2x tak drahý.

Nie tiež známe ani to, aký nabíjací výkon nabíjačky ponúknu, Voltpost hovorí o Level 2 nabíjaní, čo predstavuje 3-22 kW. Zároveň aj elektromobil musí podporovať istú rýchlosť nabíjania. Moderné môžu mať 11 alebo 22 kW AC nabíjačku, lacné elektromobily sa ale spoliehajú na 3,6 či 7,2 kW nabíjanie.

Zdroj | Voltpost
Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.