- #Ekológia
- 4 min.
- 11.6.2025
Aj elektromobily znečisťujú ovzdušie. Brembo prichádza s riešením práve včas
Automobilový priemysel prechádza zásadnou transformáciou a nejde len o elektrifikáciu. Pod drobnohľad legislatívcov aj odborníkov na verejné zdravie sa dostávajú už aj misie, ktoré vznikajú pri samotnom brzdení vozidiel.
Brzdový prach, aj keď voľným okom často neviditeľný, predstavuje skrytý, ale vážny environmentálny problém. Taliansky výrobca brzdových systémov Brembo na túto výzvu odpovedá systémom Greentell.
Častice, ktoré sa pri trení uvoľňujú z kotúčov a doštičiek bŕzd, sa dostávajú do vzduchu a následne do ľudských pľúc. Práve z tohto dôvodu sa brzdy stali jednou z hlavných súčastí vozidiel, ktorým sa venuje nová emisná direktíva Euro 7. Európska únia v rámci nej stanovuje nové maximálne množstvo brzdových častíc na 7 mg/km, s plánovaným znížením na 3 mg/km do roku 2035. Tieto limity sa týkajú aj elektrických vozidiel, ktoré síce využívajú regeneratívne brzdenie, no stále potrebujú aj mechanické brzdy.
Na túto výzvu reaguje Brembo svojou najnovšou technológiou Greentell. Samotný názov je spojením slov „green“ (zelený) a „intelligent“ (inteligentný), čo vystihuje podstatu nového prístupu – ekologickosť a technologickú vyspelosť. Základom tejto technológie je špeciálna povrchová úprava brzdových kotúčov, ktorá sa aplikuje pomocou Laser Metal Deposition (LMD). Tento aditívny proces využíva kovový prášok a laser na vytvorenie presnej a odolnej vrstvy na povrchu kotúča.
Podľa testovania podľa WLTP metodiky dosahujú Greentell kotúče v porovnaní s bežnými liatinovými kotúčmi bez povrchovej úpravy až 90 % zníženie emisií brzdového prachu a 85 % zníženie celkového ekologického dopadu. Povrch kotúča je zároveň o 80 % odolnejší voči opotrebovaniu a hoci sú samotné kotúče o niečo tenšie, ich životnosť sa vďaka novým prístupom predlžuje o približne 20 až 30 %.
Nový povlak možno podľa spoločnosti aplikovať na integrálne, dvojliatinové (dual cast), odľahčené aj plávajúce kotúče. To z Greentellu robí vhodné riešenie nielen pre elektromobily a hybridy, ale aj pre klasické spaľovacie autá, prémiové vozidlá a ľahké úžitkové vozidlá.
Keďže opotrebenie Greentell kotúčov je podstatne pomalšie, klasické metódy sledovania opotrebovania nie sú dostatočne presné. Brembo preto zaviedlo vizuálny indikátor opotrebenia s názvom Easy Check. Na čelnej ploche kotúča je vygravírované logo Brembo, prípadne tu môže byť logo automobilky. Ak logo zmizne, signalizuje to potrebu výmeny kotúča. Tento systém má pôvod v motoristickom športe, kde vizuálne indikátory hrajú dôležitú rolu pri rýchlej diagnostike.
Brembo prezentovalo brzdový systém na autosalóne Auto Shanghai 2025 ako originálne vybavenie, čo znamená, že je určený na montáž priamo od výrobcov, nie ako aftermarketový produkt. Zmienka o integrovaní LMD technológie priamo do výrobných liniek Brembo naznačuje, že firma je logisticky a technicky pripravená na produkciu vo väčšom rozsahu. Kedy môžeme očakávať príchod Greentell na cesty, úplne Brembo nešpecifikovalo, no vzhľadom na ich súčinnosť s emisnými limitmi Euro 7 môžeme odhadnúť, že by sme ich mohli vidieť nasadené už v modelových radoch pre rok 2026.